BEVEZETÉS A HELYNÉVKUTATÁSBA
×

5. AZ ÉLŐNYELVI GYŰJTÉS

5.1. A terepmunka megszervezése
5.1.1. Egyedül gyűjtsünk vagy párban?
5.1.2. Egy vagy több adatközlővel készítsük-e az interjút?
5.1.3. Az interjú előkészítése
5.2. Az interjú megkezdése
5.2.1. Bemutatkozás, a gyűjtés céljainak ismertetése
5.2.2. Az adatközlő személyes adatainak felvétele
5.2.3. A hangfelvételről
5.2.4. A település nevével kapcsolatos információk
5.3. A gyűjtés menete
5.3.1. Az interjú általános jellemzése
5.3.2. Az interjú kérdései
5.4. A belterületi nevek gyűjtése
5.5. A külterületi nevek gyűjtése
5.6. Kutatásetikai kérdések
Irodalom


5.1. A terepmunka megszervezése

5.1.1. Egyedül gyűjtsünk vagy párban?

Kisebb településeken egyetlen kutató is sikerrel el tudja végezni a gyűjtést, nagyobb településeken, városokban azonban gyakran célszerű, hogy két vagy még több gyűjtő összehangolt munkája révén állítsuk egybe a település helynévanyagát. Mindez több szempontból is előnyös lehet:

Noha a kialakult gyakorlat szerint a kisebb települések helyneveinek a feldolgozását általában egy személy szokta elvégezni, a párban történő munkavégzés itt is előnyös lehet, mivel

5.1.2. Egy vagy több adatközlővel készítsük-e az interjút?

Az élőnyelvi helynévgyűjtést leghatékonyabban az interjúkészítés módszerével valósíthatjuk meg.

Hochbauer Mária ezt az eljárást a következőképpen jellemzi: „az interjúkészítés módszere a leginkább alkalmas arra, hogy az adatközlőt beszéltetve a helynevek működését saját »élő« környezetükben vizsgálhassuk. Ugyan ez is mesterségesen generált beszédhelyzet, de pontosan megfogalmazott, jól feltett kérdések segítségével el lehet érni azt, hogy minél hitelesebb adatokhoz jussunk.” (2009).

Az interjút legtöbbször egyéni beszélgetés formájában az interjúalanyok saját lakókörnyezetében van módunk lefolytatni. Nemegyszer előfordul azonban, hogy az interjú idején otthon tartózkodó családtagok is be kívánnak kapcsolódni a beszélgetésbe. Ennek megfelelően különbséget teszünk az egyéni és a csoportos interjúk között. A csoportos interjú során egyszerre legfeljebb 3-4 személlyel célszerű beszélgetést folytatni. Ez utóbbi interjútípusból – saját gyűjtési tapasztalataink alapján – legfőképpen a házastársakkal lefolytatott interjúk hatékonyságát emelhetjük ki: hasonló helynévismeretük révén a házaspárok többnyire jól tudják segíteni egymást a különböző nevekhez és helyekhez fűződő információk felidézésében.

Az interjú lefolytatására az otthoni lakókörnyezet mellett a település közösségi tereiben, pl. idősek otthonában, kultúrházban stb. is sor kerülhet. E helyek jellegéből adódóan egy időben több beszélgetőtársunk is lehet. A gyűjtő az ilyen típusú interjúk során bőséges információra számíthat, külön figyelmet kell fordítania azonban arra, hogy az adatközlők lehetőleg ne egyszerre beszéljenek. Az ilyen beszélgetések alkalmával az adatközlők között viták is kialakulhatnak, ami éppen azt jelzi számunkra, hogy a helynevekről való tudásuk nem feltétlenül egyforma. Ezeket a helyzeteket ugyanakkor célszerű elkerülni, s ennek érdekében lehetőleg olyan egyéneket vonjunk be a közös interjúkba, akikről különböző szempontok (pl. életkor, nem, foglalkozás, azonos családba tartozás stb.) alapján feltételezhetjük, hogy a helynévismeretük hasonló lehet.

5.1.3. Az interjú előkészítése

Akár az adatközlő otthonában, akár a település valamely közösségi terében tervezzük lefolytatni az interjút, előzetesen sort kell kerítenünk a beszélgetés időpontjának az egyeztetésére. Gyakran előfordul, hogy az adatközlő már az első találkozás alkalmával jelzi, hogy számára most is alkalmas a beszélgetés, de olyan helyzet is adódhat, amikor visszahívják a kutatót egy későbbi, megbeszélt időpontban. Fontos, hogy már az interjú egyeztetésének a fázisában hívjuk fel az adatközlő(k) figyelmét annak időigényes voltára: egy-egy beszélgetés ugyanis akár 2-3 órán át is tarthat. Természetesen az adatközlő(k) aktuális állapotára az interjú során folyamatosan tekintettel kell lennünk: ha azt látjuk, hogy fáradt, gondolatait nehezen tudja összeszedni, a nevek felidézése szellemileg kimerítette stb., akkor szakítsuk félbe az interjút, és egyeztessünk vele új időpontot.


5.2. Az interjú megkezdése

5.2.1. Bemutatkozás, a gyűjtés céljainak ismertetése

Az interjú első perceit a bemutatkozásra és a gyűjtés céljának ismertetésére érdemes fordítanunk. Ennek során elmondjuk, hogy azokat a megnevezéseket szeretnénk megismerni és minél nagyobb számban összegyűjteni, amelyeket a településen az emberek egymás között használnak. Hozzátehetjük ehhez azt is, hogy gyűjtőmunkánk egy széles körű program része, amelyet a Magyar Tudományos Akadémia megbízásából végzünk, és hogy ilyen gyűjtés a Magyar Nemzeti Helynévtár Program keretében minden olyan településen folyik, ahol magyar anyanyelvű emberek élnek.

Az adatközlők egyes esetekben elutasítóan viszonyulhatnak kérésünkhöz, többnyire abból adódóan, hogy nem látják tisztán a gyűjtés pontos célját. Ezért az alábbiakhoz hasonló megjegyzésekkel reagálhatnak:
„Ott vannak a nevek a térképen.”
„Nem kell azokat összegyűjteni, hiszen X.Y. már megírta a könyvében.”
„Nem nagyon vannak itt helynevek, csak néhány dűlőnek van neve a határban.”
Az ilyen típusú megjegyzések azonban semmiképpen se tántorítsák el a gyűjtőt!

A gyűjtőmunka céljának ismertetésekor a következő dolgokra célszerű kitérni:

Egy Bakonszegen végzett élőnyelvi gyűjtés 58 éves, juhász foglalkozású adatközlője például kérésünket megértve saját érintettségét és illetékességét az alábbi módon fogalmazta meg:
„Kijártam a határba, tanyán nő͜üttem fel, Csátó͜u szitibe. Pásztorkottam, düllő͜ürül düllő͜üre ismerem. Ha én nem, akkor a puli vigyázott, ráírtem bámíszkonni. Utána elkerültem a Ma͜ukára, a Szárító͜uho. Ott tizennígy ívet lehúsztam. Faraktam fakanalakat, osz gondó͜ukottam. Rízben it jártam iskolába, meg min polgárő͜ür mekfordulok minden uccába.”

Végül arról is tájékoztatni kell beszélgető partnerünket az interjú megkezdése előtt, hogy mi az itteni munkánk végső célja. El kell mondanunk, hogy a beszélgetés során megismert neveket és a hozzájuk kapcsolódó információkat publikus, mindenki számára elérhető adatbázisban, a Magyar Nemzeti Helynévtárban tesszük közzé, és később könyvet is készítünk az anyagból.

5.2.2. Az adatközlő személyes adatainak felvétele

Elsőként az adatközlő nevére és születésének helyére, évére érdemes rákérdeznünk. A mi szempontunkból nem az anyakönyvi kivonat tartalma a fontos, hiszen ma alapvetően városban, kórházban születnek az emberek, és ez van bejegyezve születési helyükként is. Ezzel szemben azokat a tényleges körülményeket igyekezzünk megismerni, amelyek az interjúalanyok nyelvi életrajzát érintik. Valójában kérdezhetünk tőlük – indirekt módon – rövid életrajzot is azzal a céllal, hogy minél alaposabban képet alkothassunk az illetőnek a településsel való kapcsolatáról. Ennek során megkérdezhetjük, hogy

Hol végezte az iskoláit, járt-e középiskolába?
Volt-e katona, vagy más okból élt-e távol huzamosan a településtől?
Mi (volt) a foglalkozása?
Hol dolgozik/dolgozott: helyben vagy eljár(t) más településre?
Házastársa szintén helybeli-e?
Ha felnőtt gyerekei, unokái vannak, ők is helyben élnek-e? stb.

Az interjú elején elhangzó rövid beszélgetés emellett arra is szolgál, hogy oldjuk a helyzet hivatalos, formális jellegét, és megteremtsük a beszélgetés közvetlen, bensőséges hangulatát.

5.2.3. A hangfelvételről

A mai technikai lehetőségekhez igazodva (pl. diktafon vagy a mobiltelefon hangrögzítőjének alkalmazásával) igyekezzünk minden interjúról hangfelvételt készíteni. Az interjút megelőzően természetesen a hang- vagy képanyag készítéséhez engedélyt kell kérnünk az adatközlőktől!

A hangfelvétel készítésének számos előnye van:

5.2.4. A település nevével kapcsolatos információk


5.3. A gyűjtés menete

5.3.1. Az interjú általános jellemzése

Az élőnyelvi helynévgyűjtés legkönnyebben az interjúkészítés (beszélgetés) módszerével valósítható meg. Ez olyan szóbeli diskurzust jelent, mely a bennünket érdeklő információk megszerzése mellett egyben lehetőséget teremt arra is, hogy az adatközlők saját megfogalmazásukban, szokásos nyelvi kontextusaikban szerepeltetve közöljék a gyűjtőmunka szempontjából legfontosabb nyelvi elemeket, a helyneveket.

Ennek az eljárásnak több válfaja létezik, amelyek közül az élőnyelvi helynévgyűjtés során a félig strukturált interjú a leghatékonyabb módszer. Ez mindössze annyiban tér el az egyszerű beszélgetéstől, hogy vannak kötelező részei, azaz olyan kérdések, pontok, amelyekre mindenképpen kitérünk; és emellett vannak spontán részei is, mivel az adatközlőkre bízzuk, hogy bizonyos résztémákkal kapcsolatban mit osztanak meg a kérdezővel, illetve milyen további kitérőket tesznek a diskurzus során. Fontos, hogy már az interjú előkészítésekor gondoljuk át, és készítsünk listát arról, hogy milyen információkra szeretnénk mindenképpen rákérdezni. A kezdő kutatónak a beszélgetés fontosabb lépéseiről érdemes részletesebb jegyzetet készítenie.

5.3.2. Az interjú kérdései

Kutatásmódszertani szempontból a helynévgyűjtés során felteendő kérdéseket funkciójuknak megfelelően három fő kategóriába sorolhatjuk:

Szociológiai kérdéseknek az adatközlők életkorára, lakhelyére, foglalkozására stb. vonatkozó kérdéseket nevezzük. Az ilyen információknak a nevek használati értékének a megállapításában van főképpen szerepük: segítségükkel tudjuk az adatközlők által megadott válaszokat helynév-szociológiai szempontból jellemezni. Egy korábbi fejezetben már részletesen kitértünk arra a kérdésre, hogy a gyűjtés szempontjából miért fontos, hogy kiktől gyűjtünk adatokat: egy gazdálkodónak más a helynevekkel kapcsolatos tudása, mint egy tisztviselőnek, illetve egy harmincéves teljesen más tapasztalatokkal rendelkezik ezen a téren, mint egy a hetvenes éveiben járó személy.

A fő kérdések a kutatási téma legfontosabb elemeire vonatkoznak, azaz magukra a vizsgálat terepéül szolgáló település különböző helyeinek és objektumainak az elnevezéseire. Ezek a következők lehetnek:

Hogyan nevezik a települést?
A hivatalos neve mellett említik, nevezik-e más néven?
Hogyan hívják a település utcáit?
Mi a neve a határ északi oldalán fekvő földterületeknek?
Milyen más elnevezései vannak még ezeknek a területeknek?
Mi a neve a településen átfolyó pataknak?

A kiegészítő kérdések a kutatás központi témájához közvetve kapcsolódó részei a beszélgetéseknek. Az ilyen kérdésekkel készítjük elő az interjút, gyűjtjük össze az egyes helyekre vonatkozó fontosabb információkat, pontosítjuk a tisztázandó részleteket. Példaként itt is megadunk néhány típuskérdést:

Milyen földterületek határolják ezt a dűlőt?
Főként mit termesztenek ezeken a földeken?
Kié volt régebben ez a szántóföld?
Kapcsolódik-e valamilyen történet ehhez a különös névhez?
Hova vezet a faluból ez az út?
Hol van a falu központja?

5.4. A belterületi nevek gyűjtése

Az interjú első részében a belterületi helyneveket célszerű összegyűjteni. Ezt főként az indokolja, hogy a helybeliek nagy részének erre vonatkozóan aprólékosabb, tüzetesebb a névismerete, mint a jóval nagyobb területű (és az élet mindennapi színtereitől rendszerint távolabb elhelyezkedő) határ esetében, és a gyűjtő – akár számára ismerős, akár ismeretlen településen végzi a gyűjtést – könnyebben szerezhet előzetesen is információkat erről a településrészről. Az első kérdéseink tehát a település beépített területeihez köthető helynevek összegyűjtésére irányulhatnak. Ebben a helyzetben – amennyire csak lehet – hagyjuk az adatközlőket mesélni! A beszélgetés elindításához sokszor olyan egyszerű kérdéseket is elég feltenni, mint az alábbiak:

Hogyan hívják azt az utcát/településrészt, ahol most vagyunk?
A falunak/városnak mindig ezen a részén/ebben az utcájában lakott?
Hol laktak/laknak a szülei? Hol van a ház, ahol született/a gyerekkorát töltötte?
Hol lakik a rokonság?
Hogyan lehet eljutni innen a központba?
Hogyan jut el innen a piacra/a munkahelyére/a templomba? stb.

Az ilyen típusú kérdések általában sikeresen elindítják a beszélgetést, amelynek során képzeletbeli sétát tehetünk a településen. Módszertani szempontból fontos, hogy bár a beszélgetés tárgyát a kérdező jelöli ki, a továbbiakban azonban hagyja, hogy az adatközlő képzeletben bejárja a település utcáit. Ennek köszönhetően a megkérdezettek többsége rövid időn belül megfeledkezik a mesterségesen létrehozott beszédhelyzetről, és feszélyezettség nélkül mutatja be az általa ismert környezetét. A gyűjtőt érdeklő helynevek pedig ilyen módon a szokásos kontextusaikba ágyazva jelennek meg az interjú menetében.

A beszélgetés gördülékenysége természetesen az adatközlők személyiségétől, természetétől is függ. Vannak olyan interjúalanyok, akik sokat és szívesen beszélnek erről a témáról, esetükben a kutatónak alig kell kérdeznie, mindössze arra kell odafigyelnie, hogy a beszélgetés a megfelelő mederben folyjon, vagy legalábbis – kisebb-nagyobb kitérőket követően – oda rendre visszataláljon. De természetesen vannak olyan adatközlők is, akik kevésbé nyílnak meg, vagy nehezebben éreznek rá a témára. Ebben az esetben a gyűjtőnek értelemszerűen több segítő kérdést kell feltennie.

Mivel a települések belterületén jobbára hivatalos utcanevek is használatosak, ezek említésekor érdemes rákérdezni arra is, hogy léteznek-e mellettük nem hivatalos megnevezések is. Ez utóbbiak esetében a nevek eredetéről is meg kell kérdezni az adatközlőket. Ehhez a következő mintakérdéseket ajánljuk:

A hivatalos név mellett a helyiek használnak-e más megnevezés(eke)t akkor, amikor erről a helyről beszélnek?
Volt-e régen más neve is ennek az utcának?
Miért így hívják ezt a településrészt?
Kapcsolódik-e valamilyen történet/magyarázat ennek a résznek az elnevezéséhez?

A település belterületén tett képzeletbeli séta során az egyes utcákat érintve rákérdezhetünk arra is, hogy ott milyen – névvel is megjelölt – épületek, építmények találhatók. Ezek különféle funkciójúak lehetnek:

Külön érdemes rákérdezni az egyes településrészek neveire, mivel ilyen összefoglaló megnevezések egészen kicsi településeken is előfordulhatnak. Emellett fordítsunk figyelmet a belterületen fekvő más jellegű közterületek (pl. parkok, temetők) neveinek összegyűjtésére is!

A belterületi objektumok megjelölései között olyanokkal is találkozhatunk, amelyeknek a helynévként való megítélése nem egyértelmű. Sok építmény leíró jellegű nevet visel (pl. Kis templom, Református templom, Nagy iskola), más helyek pedig csupán helyet jelentő közszóval, vagyis földrajzi köznévvel vannak megjelölve (pl. Temető, Zug, Ér). Ezek tulajdonnévi státusának megítélésére nincsenek általánosan alkalmazható kritériumok, szabályok, az ilyen megjelölések közszói vagy tulajdonnévi értékét legjobban a helyi nyelvhasználati szokások alapján tudjuk valamelyest valószínűsíteni. Hasonló problémával a külterületi nevek körében is bőven találkozhatunk (pl. Legelő, Delelő, Itatókút, Homokosgödör stb.)

Nem egyszerű annak a mérlegelése sem, hogy egy eredetileg intézményt jelölő kifejezés (pl. Járásbíróság, Városi Múzeum, Apolló mozi) vajon tekinthető-e egyúttal helynévnek is. A gyűjtő számára ebben is az lehet a mérvadó szempont, hogy a helybeliek használják-e ezeket az elemeket lokális azonosításra, vagyis helyek megjelölésére is. Nyilvánvaló példa erre az, amikor a lakosok funkcióváltás után továbbra is a korábbi intézmény nevét alkalmazzák a hely azonosítására (tehát például továbbra is Iskolá-nak nevezik azt az épületet, amely már lakóházként funkcionál).

Ha az adatközlő az interjú során nem említ már több belterületi nevet, más oldalról közelítve is megpróbálhatjuk előhívni az esetleg véletlenül kimaradt megnevezéseket. Javasolhatjuk beszélgetőpartnerünknek, hogy a fent jelzett helyfajták szerint tekintsük át a belterület helyneveit. Ezt az alábbiakhoz hasonló kérdésekkel tehetjük meg:

Hány templom/temető/bolt/kocsma/iskola van a faluban? Melyek ezek?
Melyek a településről kivezető utak?
Melyek a legnevezetesebb épületek a faluban?

Vigyázzunk azonban arra, hogy ezeket a kérdéseket ne tegyük fel mechanikusan ismétlődően! A gyűjtés eredményessége szempontjából ugyanis fontos, hogy az adatközlőkkel folytatott beszélgetések ne váljanak monotonná. A különböző helyfajtákra való rákérdezéskor a gyűjtő tegyen fel ennek érdekében kiegészítő kérdéseket! Az efféle kitérőkre az objektuminformációk összegyűjtése és a lokalizálás miatt amúgy is szükség van, hiszen az élőnyelvi helynévgyűjtés elsődleges célja az, hogy a névállomány minél teljesebb összeállítása mellett a lehető legtöbb információt kapjunk az adott település helyeiről és neveiről. A helyfajtákat azzal együtt érdemes áttekinteni tehát, hogy közben arra is kitérünk, mi az, amit fontos róluk tudni. Ezt segítik például a következő kérdések:

Hogyan viszonyulnak egymáshoz a falu különböző részein élő emberek?
A település temetői felekezetekhez tartoznak-e?
Régebben is erre használták az épületet?
Mikor állították fel az emlékművet? Szoktak ott ünnepségeket tartani?

A kérdések megfogalmazásakor arra is figyeljünk, hogy egyszerre csak egy kérdést tegyünk fel az adatközlőknek, és lehetőleg kerüljük az őt befolyásoló kérdéseket.

Az anyaggyűjtés részeként kérdezzük meg az adatközlőket arról is, hogy nincsenek-e a birtokukban a településről készült régi fényképek, képeslapok. Ha az adatközlők a beleegyezésüket adják, s ha van rá lehetőségünk, fotózzuk le ezeket! A helynévi adatbázisban ezeknek az illusztrációknak ugyanis nem pusztán esztétikai, hanem fontos tartalmi szerepük is lehet: megmutatják, hogy mi volt egy adott épület régi funkciója, jelzik, hogy mit neveznek a helybeliek hegy-nek vagy halom-nak stb. A régi fényképek, képeslapok közös nézegetése egyúttal az interjúhelyzet által okozott feszültséget is oldja.

A belterületi helynevek gyűjtését a belterület bejárásával és a belterületi helyek lefotózásával célszerű folytatni. A munkának ebben a szakaszában az addig összegyűjtött információkat is pontosítani lehet. A település utcáit járva olyan további helyekre figyelhetünk fel, amelyek esetleges megnevezéseire szintén érdemes lehet rákérdezni. Ez a munkafázis a helynevek lokalizálását is nagyban segítheti.


5.5. A külterületi nevek gyűjtése

A belterületi helynevek számbavétele után térhetünk rá a település külterületén található helyek neveinek az összegyűjtésére. Ezzel kapcsolatban többnyire arra kell számítanunk, hogy ez a munka általában jóval időigényesebb feladat, mivel a települések határa a belterületüknél jóval kiterjedtebb, nagyobb területet ölel fel, ahol – intenzív határhasználat esetén – különösen sok helynek, objektumnak lehet önálló megnevezése.

A külterületi nevek gyűjtése során alkalmazott módszerek lényegében megegyeznek a belterületi gyűjtőmunkánál alkalmazott eljárásokkal. A legcélravezetőbb itt is a határ képzeletbeli bejárása lehet.

A külterület gondolatban történő bejárásakor a vonalszerű objektumok, az utak, a vasútvonalak, a folyók lehetnek a főbb tájékozódási irányaink. Ezek mentén haladva tudjuk részekre, szakaszokra bontva megismerni a gyakran igen nagy kiterjedésű külterületi helyeket, térségeket. A legcélszerűbb a belterületről a határba vezető utak mentén elkezdeni a területek áttekintését, bejárását, végig haladva pl. a szomszédos településekre vagy a határban fekvő külterületi lakott helyekre vezető utakon. Ezt a munkát ilyen kérdésekkel segíthetjük:

Merre visznek a településről kivezető utak?
Hogy hívják az út/a vasút/a folyó jobb oldalán fekvő területeket?
Hogy hívják az út/a vasút/a folyó bal oldalán fekvő területeket?
Mely területek fekszenek közvetlenül az út/a vasút/a folyó mellett?
Melyek fekszenek távolabb ezektől?

Az egyes területek említésekor azt is fontos megkérdezni, hogy a szóban forgó helyen találunk-e olyan kisebb területi egységeket, egyéb objektumokat (pl. tanyákat, kutakat, forrásokat stb.), amelyek nevet viselnek. Nagyobb határrészek, dűlők esetében érdemes rákérdezni arra is, hogy a kisebb részeinek nincsenek-e – akár a nagyobb terület nevéből jelzővel alakult – külön megnevezései. Ha a határt a gyűjtő saját tapasztalatból nem ismeri, a róla készült légifelvétel segítheti abban, hogy előzetesen tájékozódjon az ottani területi egységekről vagy akár a művelési ágakról (pl. erdőkről, bányákról), kisebb objektumokról is.

A területet jelölő, lexikális tekintetben nem áttetsző (illetve motivációját vesztett) helynevek esetében a használatban lévő helyragos formák kiderítése is fontos feladata a gyűjtőnek, mivel a neveket nem ismerők a saját nyelvérzékük alapján ezeket az alakokat nem tudják megállapítani (pl. Döbrésen vagy Döbrésben, Kalapácson vagy Kalapácsban). Ezt az információt a hasonló jellegű belterületi nevek esetében is fontos megismerni.

A képzeletbeli határjárást követően a külterületi nevekre – a belterületen leírtaknak megfelelően – a helyfajták alapján is rákérdezhetünk, hiszen ez addig nem említett helyneveket is előhívhat az adatközlők emlékezetéből. Az alábbiakhoz hasonló kérdésekre gondolunk elsősorban:

Vannak-e a határban kutak?
Melyek a határban folyó patakok?
Hogyan hívják a településhez tartozó erdőket? stb.

A főbb helyfajtákat, amelyek a magyar nyelvű településeken jellemzően előfordulhatnak, az alábbiakban soroljuk fel megjegyezve, hogy ezek mellett természetesen további, az itt említettektől eltérő jellegű helyek is kaphatnak nevet:

A helyfajtákra (s ezeken keresztül a helynévfajtákra) irányuló kérdések monotóniáját azonban célszerű megtörni olyan jellegű kérdésekkel, amelyek az adatközlő személyéhez közvetlenül is kapcsolódnak. Például:

A határban merre van/volt a családnak földje?
Hova járnak/jártak ki dolgozni?
Dolgoztak-e termelőszövetkezetben?
Mit termeltek az egyes területeken?
Hol vannak a legjobb földek a határban?
Van-e olyan rész a határban, ahova gyerekkorában különösen szívesen járt?

A beszélgetés során ügyeljünk arra is, hogy az egyes helyeknek ne csak a nevét ismerjük meg, hanem az általa jelölt hely jellemzőit is kiderítsük, hiszen ezek gyakran a név nyelvi felépítését, keletkezésének hátterét, a névadás indítékát is megvilágíthatják. Ezen túl az egy-egy helyről folyó beszélgetés során további, addig még nem említett nevek is előkerülhetnek.

Egy a határban folyó patak esetében például a következőkre kérdezhetünk rá:
hol ered,
mibe folyik bele,
van-e állandó/bőséges vize,
ömlenek-e bele más vizek,
van-e rajta híd,
működtet-e/működtetett-e valaha malmot? stb.

Végül az interjúkat követően, illetve az interjúk részeként az arra vállalkozó adatközlőkkel együtt lehetőség szerint ténylegesen is járjuk be a falu határát! Ennek során pontosíthatjuk az ismereteinket, a különféle objektumokról fényképeket készíthetünk, és közvetlen benyomásokat szerezhetünk a külterülettel kapcsolatban is.

A helynevek térképen történő lokalizálására már a munka gyűjtési szakaszában, az interjúk készítése során is figyelmet kell fordítani. E feladat megoldásához használhatunk nyomtatott vagy online elérhető digitális térképeket, légifelvételeket egyaránt. Választásunk egyrészt a külső lehetőségektől függ (pl. elérhető-e a világháló a gyűjtés helyén), másrészt pedig attól, hogy a gyűjtő melyik formátum használatát tartja célravezetőnek az adott helyzetben. A lokalizálás módszere eltérő lehet abban a tekintetben is, hogy interjúalanyunkat bevonjuk-e a térkép használatába segítségét kérve az egyes nevek jelölte helyek lokalizálásban, vagy sem. Ez természetesen főképpen annak a függvénye, hogy az adatközlő mennyire tud tájékozódni a térképen, van-e ebben némi gyakorlata, illetve érti-e az ezzel összefüggésben használt technikai eszközök működését. A térképi azonosításra az interjúnak abban a szakaszában is sort keríthetünk, amikor ténylegesen is bejárjuk a település belterületét és határát. A nevek térképen történő lokalizálásakor azt a célt kell szem előtt tartanunk, hogy a Magyar Nemzeti Helynévtár adatbázisába az egyes helynevek pontos földrajzi koordinátáikkal kerülhetnek be.


5.6. Kutatásetikai kérdések

Az adatközlők, a helynévgyűjtő és a kutatás eredményessége szempontjából is előnyös, ha a kérdező és a kérdezettek is jól érzik magukat az interjúhelyzetben, és emellett az elvégzett vizsgálat kutatásetikai tekintetben is teljesen korrekt. Ennek érdekében tartsuk szem előtt az alábbiakat:


Irodalom

Bába Barbara szerk., Hajdú-Bihar megye helynevei 1. A Hajdúböszörményi és a Hajdúhadházi járás helynevei. A Magyar Névarchívum Kiadványai 35. Debrecen, Debreceni Egyetemi Kiadó, 2015.

Hochbauer Mária, A helynévgyűjtés hagyományos és rendhagyó módszerei. Gondolatok a szóbeliség és írásbeliség tükrében. In: Székely Tünde szerk., A RODOSz Konferencia előadásai. Kolozsvár, Romániai Magyar Doktoranduszok és Fiatal Kutatók Országos Szövetsége–Clear Vision Könyvkiadó, 2009. 98–108.

Kálnási Árpád, A helynévgyűjtés módszeréről a fehérgyarmati járás földrajzi neveinek összegyűjtése kapcsán. Névtani Értesítő 3 (1980): 75–84.

Ördög Ferenc, A földrajzi nevek gyűjtése, kutatása (1980–1986). In: Balogh Lajos–Ördög Ferenc szerk., Névtudomány és művelődéstörténet. A IV. Magyar Névtudományi Konferencia előadásai Pais Dezső születésének 100. évfordulóján. A Magyar Nyelvtudományi Társaság Kiadványai 183. Budapest, 1989. 31–47.

Ördög Ferenc, Beszámoló a hazai helynévgyűjtésről. In: Gergely Piroska–Hajdú Mihály szerk., Az V. Magyar Névtudományi Konferencia előadásai. I–II. A Magyar Nyelvtudományi Társaság Kiadványai 209. Budapest–Miskolc, 1997. 383–388.

Pásztor Éva, Az élőnyelvi helynévgyűjtések módszertani problémái. Helynévtörténeti Tanulmányok 9 (2013): 127–138.

Sebestyén Árpád, Egy s más az élő dűlőnévanyagról. In: Mikesy Sándor–Pais Dezső szerk., Névtani vizsgálatok. A Magyar Nyelvtudományi Társaság Névtani Konferenciája. Budapest, 1960. 82–85.

Sebestyén Árpád, Újabb eredmények és feladatok földrajzinév-kutatásunkban. Magyar Nyelvjárások 13 (1967): 29–55.

Sebestyén Árpád, Új utak a földrajzinév-gyűjtésben. Pest megyei Honismereti Közlemények 4 (1986): 40–55.

Szilágyi-Varga Zsuzsa. Kisbábony. Egy aprófalu belterületi helynevei és mentális településmorfológiája. Helynévtörténeti Tanulmányok 13: 171–191.

Végh József et al. szerk., A földrajzi nevek gyűjtésének, ellenőrzésének és közzétételének kézikönyve. Kézirat. Budapest, 1978.

A tananyag az MTA–DE Magyar Nemzeti Helynévtár Program keretében készült.
ISBN 978-963-615-034-1
Debreceni Egyetemi Kiadó, 2022
© E. Nagy Katalin – Szilágyi-Varga Zsuzsa – Kis Tamás, 2022
© Debreceni Egyetemi Kiadó, 2022
Lektorálta: Bárth M. János
Technikai szerkesztés: Kis Tamás

Made with W3Schools Spaces