Szociolingvisztika
2007/2008. tanév, tavaszi félév
Tananyag szociolingvisztikából:
A tananyag szociolingvisztikából az előadások anyaga, ami a kevésbé kifejtett vagy az órán nem részletezett kérdések esetében kiegészül olvasmányokkal is. (Részletezve ld. a tételeknél.) Az előforduló (alap)fogalmak rövid leírását, meghatározását Peter Trudgill Bevezetés a nyelv és társadalom tanulmányozásába című könyvében (Szeged, 1997) találhatják meg. (Érdemes átlapozni.)
nA számonkérés módja: kollokvium (tételek alapján), a tételsorból kihúzott két elméleti kérdés.
A vizsga menete:
1. A vizsgára való jelentkezés előfeltétele:
sikeresen teljesített I. magyar nyelvészeti szigorlat. Ennek hiányában senki
sem vizsgázhat.
2. A vizsgára való jelentkezés: A vizsgára jelentkezni a tanulmányi és vizsgaszabályzatnak megfelelő módon az ETR-en keresztül lehet: „A hallgató a vizsgára a tanulmányi rendszeren keresztül jelentkezhet. A vizsgára való jelentkezés a vizsgát megelőző munkanap déli 12 óráig módosítható vagy törölhető. Ha a hallgató vizsgára való jelentkezését törölte, már csak olyan vizsgaidőpontokra jelentkezhet át, ahol van szabad férőhely. Vizsgahalasztások miatt az oktató nem köteles újabb vizsgaidőpontot megjelölni.” „A hallgató vizsgáról való távolmaradását három munkanapon belül igazolhatja a tanulmányi osztályon. Ez esetben a tanulmányi osztály törli a hallgató jelentkezését a vizsgára.” „Ha a hallgató nem jelent meg a vizsgán, tudása nem értékelhető. A vizsgáról való igazolatlan távolmaradás esetén a tanulmányi rendszerben »nem jelent meg« bejegyzést kell feltüntetni. Ebben az esetben a hallgató elveszít egy lehetőséget a tárgy adott félévben lehetséges vizsgaalkalmai közül.” „Amennyiben a hallgató a félév során egyáltalán nem kísérli meg a vizsga letételét, a »nem jelent meg« bejegyzést a tanulmányi osztály a leckekönyvébe is bejegyzi.” A vizsgára az indexét mindenki hozza magával, ugyanis „A hallgató leckekönyv nélkül nem vizsgázhat”.
3. A vizsga menete
a) Kollokvium:
A kollokvium két, tételhúzással megkapott kérdés szóbeli kifejtéséből áll. A
kérdésekre 20 perc felkészülési idő áll az első vizsgázó rendelkezésére. A
vizsga sikeres teljesítéséhez mindkét kérdés legalább elégséges szintű tudása
szükséges.
b) Pótvizsga és javító vizsga: A bölcsészkar érvényes tanulmányi és
vizsgaszabályzatának megfelelően a „hallgató egy vizsgaidőszakban minden
tárgyból legföljebb háromszor vizsgázhat.”. A pótvizsgát a sikertelen kísérlet után leghamarabb három
nappal lehet tenni. A pótvizsga időpontja csak egy már meglévő vizsganap lehet,
amennyiben az adott napon az addigi jelentkezők számát tekintve még van hely a
pótvizsgázónak. A pótvizsgára szintén a ETR tanulmányi rendszeren keresztül
kell jelentkezni. „A hallgató mindaddig nem jelentkezhet újabb
vizsgára, míg be nem fizette a Térítési és juttatási szabályzatban ilyen esetre
meghatározott különeljárási díjat.”
A megismételt, javító vizsgát (tehát az első vizsgán kapott nem elégtelen
jegyet javító vizsgát) tenni szándékozókra a pótvizsgázókra meghatározott
szabályok érvényesek. (Figyelem! A javító vizsgán rontani is lehet, hiszen ez
esetben is a második vizsga jegye az érvényes.)
Tételek
A tételsor a legutolsó előadásig
változhat/bővülhet/csökkenhet/átszerkesztődhet, az órákon érintett témáknak
megfelelően!
A félkövérrel írott tételcímek után az adott téma rövid
kibontása és a fontosabb források felsorolása található. Az egyes itt felsorolt
olvasnivalók nem kötelező olvasmányok, pusztán a tájékoztatás végett
kerültek ide — ha valaki úgy érezné, hogy jegyzetei hiányosak, ezek alapján
tájékozódhat. Ez a tájékozódás azonban erősen ajánlott!
A tételek sorrendje több-kevesebb pontossággal az előadáson elhangzottak
sorrendjét követi, hogy könnyebb legyen az órai jegyzetekben is eligazodni.
A nyelv fogalma a szociolingvisztikában
mit
vizsgálhat a nyelvész, „hol” van a nyelv?; milyennek látja a nyelvet a szociolingvista
(és milyennek a rendszernyelvész); beszédmű és beszédtevékenység
— Szilágyi N. Sándor:
Elmélet és módszer a
nyelvészetben (különös tekintettel a fonológiára). Kolozsvár, 2004.
10–45.
— Nádasdy Ádám:
A betegség-metafora.
In: A mai magyar nyelv leírásának újabb módszerei VI. (Nyelvleírás és
nyelvművelés, nyelvhasználat, stilisztika). Szerk. Büky László. Szeged,
2004. 117–122.
A nyelvészet fogalma a szociolingvisztikában
a nyelvtudomány válsága; a nyelvészet mint etológia; empíria, naturalizmus, konnekcionizmus, evolúciós szemlélet
mint a szociolongvisztika elméleti háttere, a tudományos módszer,
modell-alkotás, komponens rendszer
— Szépe György: Szerkesztői bevezetés. In: Pap Mária és Szépe György (vál.):
Társadalom és nyelv (Szociolingvisztikai írások). Bp., 1975. 7–23.
— Szilágyi N. Sándor:
Elmélet és módszer a
nyelvészetben (különös tekintettel a fonológiára). Kolozsvár, 2004.
46–142.
— Sándor Klára:
Mobiltársadalom és nyelvhasználat: valami új vagy újra a régi? In: Nyíri
K. (szerk.): Mobil információs társadalom. Budapest: MTA
Filozófiai Kutatóintézete. 83–93. (Szövege helyben.)
— Sándor Klára: A naturalista nyelvészet felé.
In: Észlelés, szimbólum, tudat: a magyar kognitív tudomány tíz éve. 10.
MAKOG konferencia, Visegrád, 2002. január 28.
— Tudományos módszer (Wikipédia)
| A tudományos módszer. (Szabadgondolkodó)
— Sándor Klára:
Az
élőnyelvi vizsgálatok és az iskola: kisebbségi kétnyelvűség. Regio,
6 (1995)/4: 121–2 = In:
Kontra Miklós és Saly Noémi (szerk.): Nyelvmentés vagy nyelvárulás?
Szerk. Kontra Miklós és Saly Noémi. Budapest, 1998. 369–70 = In: Nyelv,
nyelvi jogok, oktatás. Szerk. Sándor Klára. Szeged, 2001. 84–5.
— Kis Tamás:
Az
evolúciós gondolkodás a nyelvészetben (Összefoglaló áttekintés)
A szociolingvisztika mint tudományos paradigma
és ennek (nyelv)filozófiai háttere: paradigmák, tudományos forradalmak, a
hiányzó paradigma, karteziánus/antikarteziánus nyelvszemlélet,
racionalizmus/empirizmus, Descartes, göttingai paradigma, privát/nem-privát
nyelvkoncepció, a szociolingvisztika mint paradigma
— Kuhn, Thomas S.: A tudományos forradalmak szerkezete.
Bp., 1984, 2000.
— Békés Vera: A hiányzó paradigma. Debrecen, 1997.
— Sándor Klára: A hiányzó paradigma.
Magyar Tudomány, 1999/11: 1387–1392.
— Sándor Klára:
A megtalált
paradigma. Magyar Filozófiai Szemle,
1999/4–5: 595–606.
A nyelv társas funkciói és ezek evolúciós magyarázata
dualizmus (és evolúciótagadás), monizmus (sétáló elme), a nyelv kialakulásának szociolingvisztikai megközelítése,
csoportszelekció, a nyelv társas
és
eredeti funkciói, a fatikus funkció
—
Kis Tamás:
Az
evolúciós gondolkodás a nyelvészetben (Összefoglaló áttekintés),
további bőséges szakirodalommal. Kapcsolódó anyag található még
ezen a linken is.
A nyelvi arisztokratizmus
a nyelvi megbélyegzés evolúciós háttere, funkciója, a nyelvi megbélyegzés
egyensúlyának felborulása és ennek következményei, rejtett presztízs
— Sándor Klára: A nyelvi
arisztokratizmus alkonya.
In: Nyíri Kristóf (szerk.):
Mobilközösség — mobilmegismerés. Bp. 67–77.
A társasnyelvészet és a rendszernyelvészet szemléletének különbségei
privát/nem-privát, elméleti/empirikus, homogeneitás/heterogeneitás,
az eltérő nyelvészetek vizsgálatának kiinduló/viszonyítási pontja: sztenderd/alapnyelv stb.,
összefoglalóan:
— Sándor Klára:
Szociolingvisztikai alapismeretek(PDF). In: Sándor Klára
(szerk.): Nyelv, nyelvi jogok, oktatás. Szeged, 2001. 18–32 =
In: Galgóczi László (szerk.): Nyelvtan, nyelvhasználat, kommunikáció.
Szeged, 1999. 145–156.
— Bezeczky Gábor: Metafora, narráció, szociolingvisztika. Bp.,
2002. 7–169, kül.: 23–7, 167–9.
Amiért a szinkrón
elemzés foszladozik
—
Sándor Klára:
Amiért a szinkrón
elemzés foszladozik.(PDF) In:
Sándor Klára (szerk.):
Nyelvi
változó — nyelvi változás.
Szeged,
1998.
57–84.
A nyelv „gyenge pontjai”
— Sándor Klára: A nyelv „gyenge pontjai”. In:
(szerk. Károly László és Kincses Nagy Éva): Néptörténet — nyelvtörténet.
(A 70 éves Róna-Tas András köszöntése). Szeged, 2001. 119–135.
Heterogeneitás, kevert nyelvek — és a szociolingvisztika
miért következik a társas
szemléletből a heterogénnyelv-felfogás?, heterogeneitás és a nyelvek
keveredése, ennek megítélése a rendszernyelvészetben (kül. az
újgrammatikusoknál), nyelvi kontaktus, pidzsinek és kreolok, pidzsinizáció és
kreolizáció, a pidzsinek és a kreolok keletkezésének elméletei az
— Bezeczky Gábor: Metafora, narráció, szociolingvisztika. Bp.,
2002. 7–169, kül.: 28–40.
— Cseresnyési László: Nyelvek és
stratégiák (avagy a nyelv antropológiája). Bp., 2004. 198–221. |
Wardhaugh, Ronald: Szociolingvisztika. Bp., 1995. 53–76.
— Néhány
pidzsin/kreol nyelvekkel kapcsolatos ábra
Tudomány/nem-tudomány/áltudomány
nem tudományos ismeretek a nyelvről: népi nyelvészet, deskripció és
preskripció a nyelvészetben, a nyelvművelés és a nyelvtervezés alapvető különbségei
— Sándor Klára: „A
nyílt társadalmi diszkrimináció utolsó bástyája”.
In: Replika, 2001 november: 241–59.
— Áltudomány (Wikipédia)
— Kálmán László:
A
nyelvművelés mint áltudomány. In: A mai magyar nyelv
leírásának újabb módszerei VI. (Nyelvleírás és nyelvművelés, nyelvhasználat,
stilisztika). Szerk. Büky László. Szeged, 2004. 63–82. |
Kálmán László:
A pincei bogár. In:
Élet és Irodalom 49. évfolyam, 19. szám.
— Sándor Klára:
Az
élőnyelvi vizsgálatok és az iskola: kisebbségi kétnyelvűség. Regio,
6 (1995)/4: 122–8 = In:
Kontra Miklós és Saly Noémi (szerk.): Nyelvmentés vagy nyelvárulás?
Szerk. Kontra Miklós és Saly Noémi. Budapest, 1998. 370–7 = In: Nyelv,
nyelvi jogok, oktatás. Szerk. Sándor Klára. Szeged, 2001. 85–92.
Az egyéni nyelvelsajátítás
anyanyelv-tanulás (biológiai és pszichikai alapjai, társas háttere), nyelvi
szocializáció (eltérő utak a nyelvhez), kommunikatív kompetencia
— Réger Zita, Utak
a nyelvhez. Bp., 1990. 7–88.
— Hymes, Dell H.: Kommunikatív
kompetencia. In: Kommunikáció II. (Válogatott tanulmányok). A kommunikáció
világa. Szerk. Horányi Özséb. Bp., 1978. 333–56, [2003]2.
133–51. | Cseresnyési László:
Nyelvek és stratégiák (avagy a nyelv antropológiája). Bp., 2004. 25–35.
Kódok, kódkészletek
A lektusok típusai (dialektus, szociolektus, etnolektus),
stílusváltozatok, regiszterek
— Cseresnyési László: Nyelvek és
stratégiák (avagy a nyelv antropológiája). Bp., 2004. 61–9. (Nyelvek
a nyelvben) | Wardhaugh, Ronald: Szociolingvisztika. Bp.,
1995. 25–50.
A „nyelvrétegződés” a hagyományos nyelvészetben — a nyelvváltozatok a
társasnyelvészetben
— Sándor Klára:
Szociolingvisztikai alapismeretek(PDF). In: Sándor Klára
(szerk.): Nyelv, nyelvi jogok, oktatás. Szeged, 2001. 32–44 =
In: Galgóczi László (szerk.): Nyelvtan, nyelvhasználat, kommunikáció.
Szeged, 1999. 157–68.
— A hagyományos modellekhez: Nyirkos István:
Irodalmi nyelv — köznyelv — népnyelv. Magyar Nyelvjárások, 24
(1982): 19–30. (PDF),
illetve az alábbi ábrák: I. Az „irodalmi nyelv — köznyelv — népnyelv” hármas rétegződés:
Bárczi Géza, A mai magyar nyelv rendszere és Nyirkos István
modellje (html) |
II. Benkő Loránd modellje (html) |
III. Egyéb modellek:
1. Papp László modellje (html)
2. Jakab István modellje (html)
3. Sebestyén Árpád modellje (html)
4. Károly Sándor modellje (html)
5. Wacha Imre modellje (PDF) | (JPEG
képformátumban)
Beszélőközösségek
és kódválasztás
csoportok, beszélőközösségek, hálók és repertoárok, társalgás, kódváltás,
kódkeveredés, kétnyelvűség, diglosszia, többközpontú nyelvek
— Wardhaugh, Ronald: Szociolingvisztika. Bp.,
1995. 78–113.
— Cseresnyési László:
Nyelvek és stratégiák (avagy a nyelv antropológiája). Bp., 2004. 49–56.
Nyelv és kultúra
és a beszélés néprajza
— Wardhaugh, Ronald: Szociolingvisztika. Bp.,
1995. 192–212, 214–25.
Nyelv és nem
— Cseresnyési László:
Nyelvek és stratégiák (avagy a nyelv antropológiája). Bp., 2004. 78–88. | Cseresnyési László:
Genolektusok
— Wardhaugh, Ronald: Szociolingvisztika. Bp.,
1995. 282–92.
Nyelvi változó, nyelvi változás és a változásvizsgálatok
— Trudgill, Peter: Bevezetés a nyelv és társadalom tanulmányozásába.
Szeged, 1997. 88–9.
— Wardhaugh, Ronald: Szociolingvisztika. Bp.,
1995. 121–4, 140–90.
— Cseresnyési László:
Nyelvek és stratégiák (avagy a nyelv antropológiája). Bp., 2004. 88–96.
Nyelv és hátrányos helyzet
— Wardhaugh, Ronald: Szociolingvisztika. Bp.,
1995. 294–309.
— Réger Zita, Utak
a nyelvhez. Bp., 1990. 89–155.
Nyelvpolitika, nyelvi jogok, nyelvtervezés, sztenderdizáció
— Sándor Klára: Nyelvtervezés, nyelvpolitika, nyelvművelés. In: Kiefer F.
(szerk.): Magyar nyelv. Budapest: Akadémiai Kiadó. 958–995. (Megjelenés
előtti verziója). Korábbi változata: Sándor Klára: Nyelvtervezés,
nyelvpolitika, nyelvművelés. In: Kiefer F. és Siptár P. (szerk.): A magyar
nyelv kézikönyve. Budapest: Akadémiai Kiadó. 381–409. (Megjelenés
előtti verziója).
— Cseresnyési László:
Nyelvek és stratégiák (avagy a nyelv antropológiája). Bp., 2004. 165–73.
— Wardhaugh, Ronald: Szociolingvisztika. Bp.,
1995. 311–30.
A magyarországi szociolingvisztika főbb területei
a szociolingvisztika feltűnése Magyarországon (korai szövegkiadások,
konferencia, nyelvihátrány-vizsgálatok), a magyarszociolingvisztika
megjelenése és következményei, a rendszerváltás utáni magyar
szociolingvisztika (MNSZV, BUSZI, HMNY; Sándor Klára) stb.
— Pap Mária–Pléh
Csaba: Nyelvhasználat és társadalmi helyzet.
(Szociolingvisztikai vizsgálat hatéves fővárosi gyerekek körében).
Szociológia, 1972/2: 211–34.
— Szubjektív vázlatpontok egy
kis magyarszociolingvisztika-történethez (Szomorú-igaz paródia három tételben)
— Sándor Klára:
Kutatás (vagy itt,
illetve szövege helyben)
— A Magyar Tudományos
Akadémia Nyelvtudományi Intézetének Élőnyelvi Osztálya
— Váradi Tamás: A Budapesti Szociolingvisztikai Interjú. In: Kiefer F. és
Siptár P. (szerk.): A magyar
nyelv kézikönyve. Budapest: Akadémiai Kiadó. 339–59.
— Kontra Miklós szerk.: Nyelv és
társadalom a rendszerváltáskori Magyarországon. Bp., 2003.
Nagyon ajánlott olvasmányok:
Sándor Klára: Szociolingvisztikai alapismeretek(PDF). In: Sándor Klára (szerk.): Nyelv, nyelvi jogok, oktatás. Szeged, 2001. 7–48 = In: Galgóczi László (szerk.): Nyelvtan, nyelvhasználat, kommunikáció. Szeged, 1999. 133–171.
Sándor Klára: Amiért a szinkrón elemzés foszladozik.(PDF) In: Sándor Klára (szerk.): Nyelvi változó — nyelvi változás. Szeged, 1998. 57–84.
Sándor Klára: A nyelv „gyenge pontjai”. In: (szerk. Károly László és Kincses Nagy Éva): Néptörténet — nyelvtörténet. (A 70 éves Róna-Tas András köszöntése). Szeged, 2001. 119–135.
Ajánlott olvasmányok:
Bezeczky Gábor: Metafora, narráció, szociolingvisztika. Bp., 2002. 7–169.
Cseresnyési László: Nyelvek és stratégiák (avagy a nyelv antropológiája). (Segédkönyvek a nyelvészet tanulmányozásához XXXVII). Bp., 2004.
Kis Tamás: Az evolúciós gondolkodás a nyelvészetben (Összefoglaló áttekintés)
Réger Zita, Utak a nyelvhez. Bp., 1990. 7–159.
Sándor Klára: Az élőnyelvi vizsgálatok és az iskola: kisebbségi kétnyelvűség. Regio, 6 (1995)/4: 121–46 = In: Kontra Miklós és Saly Noémi (szerk.): Nyelvmentés vagy nyelvárulás? Szerk. Kontra Miklós és Saly Noémi. Budapest, 1998. 368–394 = In: Nyelv, nyelvi jogok, oktatás. Szerk. Sándor Klára. Szeged, 2001. 83–110.
Sándor Klára: A hiányzó paradigma. Magyar Tudomány, 1999/11: 1387–1392.
Sándor Klára: A megtalált paradigma. Magyar Filozófiai Szemle, 1999/4–5: 595–606.
Sándor Klára: A nyelvi arisztokratizmus alkonya. In: Nyíri Kristóf (szerk.): Mobilközösség — mobilmegismerés. Bp. 67–77.
Sándor Klára: „A nyílt társadalmi diszkrimináció utolsó bástyája”. In: Replika, 2001 november: 241–59.
Szépe György: Szerkesztői bevezetés. In: Pap Mária és Szépe György (vál.): Társadalom és nyelv (Szociolingvisztikai írások). Bp., 1975. 7–23.
Szilágyi N. Sándor: Elmélet és módszer a nyelvészetben (különös tekintettel a fonológiára). Kolozsvár, 2004.
Trudgill, Peter: Bevezetés a nyelv és társadalom tanulmányozásába. Szeged, 1997.
Wardhaugh, Ronald: Szociolingvisztika. Bp., 1995. (Recenziója: Bezeczky Gábor: Bábeli nyelvészet. BUKSZ 1996/4)
Egyéb olvasmányok:
Békés Vera: A hiányzó paradigma. Debrecen, 1997.
Bernstein, Basil: Társadalmi osztály, nyelv és szocializáció. Valóság, 15 (1971)/11: 445–57.
Harling, Jeffrey: A kelet-európai szociolingvisztika története és perspektívái. Magyar Nyelvőr,117: 109–112.
Kelemen János: A nyelvfilozófia rövid története Platóntól Humboldtig. Bp., 2000. 89–103, 142–154.
Keveréknyelvek. In: A világnyelv. Vál. és szerk. Antal László. Bp., 1984. 175–206.
Kontra Miklós szerk.: Nyelv és társadalom a rendszerváltáskori Magyarországon. Bp., 2003.
Kuhn, Thomas S.: A tudományos forradalmak szerkezete. Bp., 1984, 2000.
Máté Jakab: A szociolingvisztika kialakulása és eredményei. In: A 20. századi nyelvtudomány történetének főbb elméletei és irányzatai. Bp., 1998. 266–295.
Nyirkos István: Irodalmi nyelv — köznyelv — népnyelv. Magyar Nyelvjárások, 24 (1982): 19–30. (PDF)
Pap Mária: A Bernstein-féle szociolingvisztikai elmélet kritikai elemzéséhez. Általános Nyelvészeti Tanulmányok, 14: 75–86.
Pap Mária–Pléh Csaba: Nyelvhasználat és társadalmi helyzet. (Szociolingvisztikai vizsgálat hatéves fővárosi gyerekek körében). Szociológia, 1972/2: 211–34.
Sándor Klára: „ ... ki nem nyelvész: én vagy te?”
Sebestyén Árpád: A szociolingvisztika elemei Csűry Bálint népnyelvkutató iskolájában. Magyar Nyelvjárások, 28–29 (1990): 47–65 = [Klny.] A Debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem Magyar Nyelvtudományi Intézetének Kiadványai 57. sz. Debrecen, 1990.
Váradi Tamás: A Budapesti Szociolingvisztikai Interjú. In: Kiefer F. és Siptár P. (szerk.): A magyar nyelv kézikönyve. Budapest: Akadémiai Kiadó. 339–59.
Wunderlich, D.: A szociolingvisztika státuszáról. In: Nyelvészeti ismeretek szociológusok számára. Bp., 1977. 63–83.
Egyéb tankönyv jellegű olvasmányok:
Bartha Csilla: A kétnyelvűség alapkérdései. Bp., 1999.
Bartha Csilla: A szociolingvisztika alapjai. (Magyar Nyelvészeti Továbbképzési Füzetek 2. sz.) Bp., 1998.
Lengyel Zsolt–Navracsics Judit–Szabari Krisztina–Szépe György: Szociolingvisztika. Budapest–Pécs–Veszprém, 1998.
Sándor Klára (szerk.): Nyelv, nyelvi jogok, oktatás. Szeged, 2001.
Társadalom és nyelv (Szociolingvisztikai írások). Vál. Pap Mária és Szépe György. Bp., 1975.
Ráadás:
Hymes, Dell: A nyelv a társadalomban [A Language in Society első számának szerkesztői bevezetése]. In: A nyelvtudomány ma. Szerk. Szépe György. Bp., 1973. 485–505.
Labov, William: A társadalmi folyamatok tükröződése nyelvi szerkezetekben. In: A nyelvtudomány ma. Szerk. Szépe György. Bp., 1973. 508–27.
Labov, William–Fanshel, David: Beszélgetési szabályok. In: Nyelv, kommunikáció, cselekvés. Vál. és szerk. Pléh Csaba–Síklaki István–Terestyéni Tamás. Bp., 1988. II, 9–59.
Hymes, Dell: A nyelv és a társadalmi élet kölcsönhatásának vizsgálata. In: Nyelv, kommunikáció, cselekvés. Vál. és szerk. Pléh Csaba–Síklaki István–Terestyéni Tamás. Bp., 1988. II, 86–132.
Ervin-Tripp, Susan: A szociolingvisztikai szabályokról. In: Nyelv, kommunikáció, cselekvés. Vál. és szerk. Pléh Csaba–Síklaki István–Terestyéni Tamás. Bp., 1988. II, 146–86.
Fishman, J. A.: A szociolingvisztika alkalmazási területei. In: Nyelvészeti ismeretek szociológusok számára. Bp., 1977. 84–96.
Bernstein, Basil: Társadalmi réteg és nyelvfejlődés. (A szociális tanulás elmélete). In: Kommunikációelméleti szöveggyűjtemény I. (Általános kommunikációelmélet). Bp., Vál. Buda Béla. 1981. 147–62.
Hymes, Dell H.: Kommunikatív kompetencia. In: Kommunikáció II. (Válogatott tanulmányok). A kommunikáció világa. Szerk. Horányi Özséb. Bp., 1978. 333–56, [2003]2. 133–51.
További érdekes
helyek:
•
Sándor Klára weboldala
•
William
Labov: Home Page |
Papers
•
Cseresnyési László publikációi
•
Gramma Nyelvi Iroda
•
Kampis György weboldala
•
Budapesti Szociolingvisztikai Interjú
•
A
Magyar Tudományos
Akadémia Nyelvtudományi Intézetének
Élőnyelvi osztálya
•
ELTE TTK Tudománytörténet és Tudományfilozófia
Tanszék
•
A
Magyar Tudományos Akadémia Filozófiai Kutatóintézetének
Akadémiai-Filozófiai Nyitott Egyeteme
•
A XXI. SZÁZAD KOMMUNIKÁCIÓJA — Mobil
információs társadalom
•
Nyelvi jogok (Linguistics
rights)
•
Andrew Freeman:
Perspectives on Arabic Diglossia
•
Osváth Gábor:
Koreai nyelv — koreai kultúra (Szociolingvisztikai
megfigyelések)
•
Szépe György: Nyelvpolitika: múlt és
jövő
Egy kis ráadás az érdeklődőknek:
Külföldi folyóiratok
Sociolinguistic Journal:
• Journal
of Pidgin and Creole Languages
[located on the net at
Journal of Pidgin and Creole Languages]
Sociolinguistic
Resources on the Net:
•
Ethnologue,
at http://www.ethnologue.com/
• European
Minority Languages,
at
http://www.smo.uhi.ac.uk/saoghal/mion-chanain/en/
• American
Dialect Society,
at
http://www.americandialect.org/
•
Phonological Atlas of North America,
at
http://ling.upenn.edu/phono_atlas/home.html
•
Sociolinguistics Archive
at
http://www.york.ac.uk/sociolinguistics-archive/index.cfm
Elegyesek:
Etnikai csúfnevek – a hétköznapi diszkrimináció kollektív szimbólumai
Utolsó módosítás: 2007. november 7.