Sándor Klára
Kutatás
A „nyelvelmélet” szó sok embernek még mindig a generatív nyelvészet valamely
leágazását jelenti – jóllehet a nyelvtudomány, a kognitív tudományok és a
nyelvfilozófia régen meghaladta ezt az álláspontot.
A tágabb – és reálisabb – értelmezésben a „nyelvelmélet” azt kutatja, hogy
milyen funkciói és milyen sajátosságai vannak az emberi nyelvnek, s főként a
nyelvhasználatnak mint az emberi viselkedés egyik legjellemzőbb formájának.
Az én értelmezésemben ezt csak úgy lehet megtenni, ha a nyelvvel kapcsolatos
valamennyi szerveződési szintet figyelembe vesszük. A neurológiait, mert a nyelv
egyetlen helyen „van” valójában (fizikailag) jelen, az agyban, így az agy
tulajdonságai, mint a feltételt adó szint tulajdonságai, meghatározzák a nyelv
lehetséges tulajdonságait is. Figyelembe kell venni a nyelvi rendszer szintjét –
ez az a szerveződési szint, amellyel a klasszikus nyelvészeti értelmezésben
foglalkoznak. És figyelembe kell venni a nyelvi rendszer „fölötti” szinteket, az
elmét, a társas csoportot a maga biologikumával és kultúrájával, valamint a
társadalmat. Ezek a szintek kölcsönhatásban vannak a nyelvvel, ezért e felfogás
szerint a nyelvészetnek figyelembe kell vennie pszichológiai, etológiai,
antropológiai és szociológiai ismereteket is, ha érvényes kijelentéseket akar
megfogalmazni a nyelvről.
Mindezt az evolúciós szemlélet (mint tudományfilozófiai elkötelezettség és mint
módszertani háttér) fogja össze koherens egésszé, működőképességét pedig a
mesterségesintelligencia-kutatás ellenőrzi.
Mivel ez a fajta nyelvelmélet empirikus adatokon alapul, valódi emberek valódi
nyelvi viselkedését vizsgálja, a nyelvész szembesül azokkal a társadalmi
gondokkal is, amelyek a nyelvben is leképeződnek, vagy esetleg éppen a
nyelvhasználati eltérésekre vezethetők vissza.
A nyelvet használó társadalom viszonya saját nyelveihez, nyelvváltozataihoz a
legszembetűnőbben a nyelvi ideológiákban jelenik meg; ezek egyik, nyíltan a
politikához kapcsolódó megjelenési tere a nyelvtervezés, rejtetten, de
egyértelműen a politikai ideológiák által irányított formája a nyelvművelés.
Legalább ennyire érdekes az is, hogy hogyan nyilvánul meg a politikai ideológia
a nyelvhasználatban: a nyelvészeti vizsgálat olyan összefüggéseket tud föltárni,
amelyek más eszközökkel nehezebben bonthatók ki.
Mint a társas nyelvszemlélettel vizsgálódó nyelvészek legtöbbjét, engem is a
nyelvész társadalmi felelősségének tudata vezetett el ahhoz, hogy a nyelvi
megbélyegzéssel, illetve tágabban értelmezve a nyelvi értékítéletekkel
foglalkozzak. A nyelvi értékítéletek típusai, különbségei, hasonlóságai, esetleg
univerzális vonásai, kulturális beágyazottsága és rétegzettsége a köznapi
nyelvészet (azaz a nem-nyelvészek nyelvvel kapcsolatos vélekedéseinek,
tudásformáinak vizsgálata) tanulmányozásával közelíthető meg leginkább.
A nyelvi értékítéletek, a társanyelvészet általános tanulságai, illetve a
kétnyelvségről gyűjtött ismeretek alapján láttam fontosnak, hogy nemzeti
romantikától mentesen próbáljam számbavenni a csángók nyelvtervezésének
lehetőségeit.
A magyar–török kapcsolatokkal egyetemistaként kezdtem foglalkozni, ekkor és az
egyetem elvégzése utáni években mindenekelőtt a honfoglalás előtti török–magyar
kapcsolatok foglalkoztattak. Ennek az érdeklődésnek egyik leágazása vezetett el
a török eredetű székely rovásíráshoz, s a klasszikusnak mondható témából, a
magyar nyelv honfoglalás előtti kölcsönszavainak kérdésétől kézenfekvő volt
eljutni a nyelvtani kölcsönzésig – innen pedig egyenes út vezet a kétnyelvűség
általános vonatkozásainak vizsgálatához.