Grammatikai hangsorminták: a szótagok és a szó(jelentés)Előadó: Fehér Krisztina A kognitív pszichológiai és neurológiai mérések arra mutatnak, hogy az anyanyelv tipikus hangsorépítési mintái a nyelv ontogenezisét már a kezdetektől fogva és lényegi értelemben határozzák meg. Ha ez így van, akkor viszont igen nehéz elképzelni egy olyan, a 20. század klasszikus nyelvészeti irányaitól szokásosan feltételezett grammatikát, amely a nyelv fonotaktikai természetű karakterétől szinte függetlenül, merev morfoszintaktikai szabályok mentén szerveződik.
A felvétel alatti kezelősávban a hangerőszabályozó előtt látható HQ/LQ gombra kattintva állíthatja be az önnek megfelelőbb képminőséget Kapcsolódó szakirodalom: Berko, Jean (1958): The child’s learning of English morphology. Word 14: 150–77. (link) Fiser József (2005): Létezik-e külön statisztikai és szabályalapú tanulás az agy vizuális és auditorikus moduljaiban? In: Gervain Judit–Kovács Kristóf–Lukács Ágnes–Racsmány Mihály (szerk.): Az ezerarcú elme. (Tanulmányok Pléh Csaba 60. születésnapjára.) Budapest. 26–37. (link) Gathercole, Susan E.–Baddeley, Alan E. (1990): The role of phonological memory in vocabulary aquisition: a study of young children learning new names. British Journal of Psychology 81: 439–54. Gopnik, Alison–Meltzhoff, Andrew N.–Kuhl, Patricia K. (2005): Bölcsek a bölcsőben. Hogyan gondolkodnak a kisbabák? Budapest. Lukács Ágnes (2005): A nyelvtani tudás gyökerei. In: Gervain Judit–Kovács Kristóf–Lukács Ágnes–Racsmány Mihály (szerk.): Az ezerarcú elme. (Tanulmányok Pléh Csaba 60. születésnapjára.) Budapest. 38–49. (link) MacWhinney, Brian (2003): A nyelvfejlődés epigenezise. In: Pléh Csaba–Kovács Gyula–Gulyás Balázs (szerk.): Kognitív idegtudomány. Budapest. 505–27. Marcus, G. F.–Vijayan, S.–Bandi Rao, S.–Vishton, P. M. (1999): Rule-learning by seven-month-old infants. Science 283: 77–80. (link) Nánay Bence (1996): Új divat a tudatfilozófiában: a konnekcionizmus. Andy Clark: A megismerés építőkövei. Budapesti Könyvszemle 8: 262–9. (link) Peña, Marcella–Bonatti, Luca L.–Nespor, Marina–Mehler, Jacques (2002): Signal-driven computations in speech processing. Science 298: 604–7. (link) Pléh Csaba–Lukács Ágnes–Kas Bence (2008): A szótár pszicholingvisztikája. In: Kiefer Ferenc (szerk.): Strukturális magyar nyelvtan 4. A szótár szerkezete. Budapest. 789–852. Saffran, Jenny R.–Aslin, Richard N.–Newport, Elissa L. (1996): Statistical learning by 8-month-old infants. Science 247: 1926–8. (link) Wittgenstein, Ludwig (1953/1992): Filozófiai vizsgálódások. Budapest.
A Társas-Kognitív Kutatócsoport hírlevelére a https://mail.unideb.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tarskogny/ címen iratkozhat fel, hogy a továbbiakban személyesen is értesüljön kutatócsoportunk előadásairól, kurzusairól, fontosabb eredményeiről, vagy csatlakozzon Facebook-oldalunkhoz! |