Réger Zita hagyatékaElőadó: Békés Vera (MTA Filozófiai Intézet; EKF Filozófia Tanszék) 1990-ben a régi Akadémiai Kiadó közrebocsátásban megjelent egy kis terjedelmű, ám annál jelentősebb munka, Réger Zita: Utak a nyelvhez c. könyve. Ebben egyebek között saját cigány nyelvi kutatásainak jelentős részét is közreadta. Ez a könyvecske, valamint a posztumusz közzétett Cigány gyermekvilág c. kötet ma már több egyetemen és főiskolán kötelező tananyag, amelyek elektronikusan is hozzáférhetőek.
Linkek: Irodalom: Réger Zita (1990/2002): Utak a nyelvhez. (Nyelvi szocializáció – nyelvi hátrány). Második kiadás. Soros Alapítvány–MTA Nyelvtudományi Intézet : Budapest. Réger Zita (2002): Cigány gyermekvilág. (Olvasókönyv a cigány gyermekflorklórból). L’Harmattan Kiadó : Budapest.
Réger Zita (1975): Közös törvényszerűségek az anyanyelv-elsajátítás és a gyermekkori idegennyelv-elsajátítás folyamatában. Magyar Nyelvőr 103: 344–350. Réger Zita (1985): Beszámoló a „Halmozottan hátrányos helyzet és a nyelvi fejlettség" című, folyamatban lévő kutatási projektum néhány eredményéről. In: Műhelymunkák a nyelvészet és társtudományai köréből. 87–118. Réger Zita (1986): A gyermeknyelvi utánzás kutatása a pszicholingvisztikában. Egy új szempont. Pszichológia 6: 93–134. Réger Zita (2001): Cigánygyerekek nyelvi problémái és iskolai esélyei. In: Andor Mihály (szerk.): Romák és oktatás. Iskolakultúra, Pécs, 85–92.
Pléh Csaba (2001): Réger Zita 1944–2001. Magyar Pszichológiai Szemle 56: 187–188. Bernstein, Basil (1971): Társadalmi osztály, nyelv, szocializáció. Valóság 1971/11: 47–58. Bernstein, Basil (1975): Nyelvi szocializáció és oktathatóság. In: Társadalom és nyelv. Szociolingvisztikai írások. Gondolat, Bp. 389–434. Fehér Márta-Pléh Csaba (2004): Párbeszéd az emberi gondolkodás második kopernikuszi fordulatáról. In: Gervain Judit–Pléh Csaba (szerk.): A láthatatlan megismerés. Gondolat, Bp. 253–260. Fónagy Iván (1990): Gondolatalakzatok, szövegszerkezet, gondolkodási formák. MTA Nyelvtud.Int. Gopnik, A.–Meltzoff, A.–Patricia, K. (2001): Bölcsek a bölcsőben. Hogyan gondolkodnak a kisbabák? Typotex, Bp. Goody, Jack (1998): Nyelv és írás. In: Nyíri Kristóf–Szécsi Gábor (szerk.): Szóbeliség és írásbeliség; a kommunikációs technológiák története Homérosztól Heideggerig. Áron kiadó, Bp. 189–225. Hymes, Dell (1975): A beszélés néprajza. In: Társadalom és nyelv. Szociolingvisztikai írások. Gondolat, Bp. 91–147. Kelemen János (2000): A nyelvfilozófia rövid története Platóntól Humboldtig. Áron Kiadó, Bp. (7–21, 29–46, 89–105.) Lawton, Denis (1975): Bernstein nyelvvel és társadalmi osztállyal kapcsolatos munkásságának bírálata. In: Társadalom és nyelv. Szociolingvisztikai írások. Gondolat, Bp. 435–470. Pléh Csaba (1999): Hozzájárulhatnak-e az empirikus pszichológiai kutatások a nyelv–gondolkodás viszony filozófiai problémájának megoldásához? In: Neumer Katalin (szerk.): Nyelv, gondolkodás, relativizmus. Osiris Könyvtár. Osiris Kiadó, Bp. 35–167. Polányi Mihály (1997): Tudomány és ember. Argumentum Kiadó, Bp. (A „Tekintély és lelkiismeret” c. fejezet a Tudomány, hit, társadalom c. tanulmányból: 44–66.) Vigotszkij, L.Sz.(1971): Gondolkodás és Beszéd. Bp., Akadémiai Kiadó. (VII. Fejezet: A gondolat és a szó: 325–397.)
A Társas-Kognitív Kutatócsoport hírlevelére a https://mail.unideb.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tarskogny/ címen iratkozhat fel, hogy a továbbiakban személyesen is értesüljön kutatócsoportunk előadásairól, kurzusairól, fontosabb eredményeiről, vagy csatlakozzon Facebook-oldalunkhoz! |