Fehér Krisztina
A nyelv grammatikája
A nyelvtudomány és a kognitív pszichológia határán
Debreceni Egyetemi Kiadó
Debrecen, 2018
A teljes kötet elérhető helyben (.pdf) | a Magyar Elektronikus Könyvtárban
A könyv a nyelvtanról két diszciplína, a nyelvtudomány és a kognitív pszichológia határán mozogva igyekszik képet alkotni. A nyelvészet szabály-analógia problémáját a kognitív tudományok algebrai-statisztikai tanulás dilemmájával köti össze, és így halad előre egy analógiás-statisztikai nyelvtan kidolgozásában. Ennek során a két tudományterületen egyszerre, illetve felváltva mozog, miközben változatos kérdésekkel foglalkozik. A leíró grammatikák és pszicholingvisztikák morfológiai és szintaktikai megállapításait összekapcsolja a nyelvtörténeti változások és a nyelvelsajátítás problémájával, fonetikai-fonológiai jelenségekkel, korpusznyelvészeti módszerekkel, kísérleti adatokkal és eredményekkel. Ezek a fejezetek látszólag sokféle és egymástól független témakört tárgyalnak, valójában mégis szorosan egymásra épülnek, és egy olyan társas-kognitív grammatikai modell kidolgozásának egyes lépcsőfokait jelentik, ami szerint a nyelvtan tulajdonképpen nem más, mint maga a nyelvi működés.
Tartalom
Előszó
1. Bevezetés
1.1. Nyelvtudomány és kognitív pszichológia
1.2. Grammatikák és nyelvészeti irányzatok
1.3. Kontextusában él a nyelv
1.4. Más szemlélet – más nyelvtan
2. Szabály és analógia a nyelvtudományban
2.1. Újgrammatikus szabályok és analógiák
2.2. Az újgrammatikus örökség utóélete
3. A szabályok problémája a nyelvtudományban
3.1. A változó és változatos nyelv
3.2. Változás, változatosság és történeti nyelvészet
3.3. Változás, változatosság és strukturális nyelvészet
3.4. Változás, változatosság és (poszt)generatív nyelvészet
4. Grammatika és kognitív pszichológia
4.1. A szabályok koncepciója és a nyelvtantanulás dilemmája
4.2. Algebrai szabályok és statisztikai analógiák
4.3. Kognitív pszichológiai mérések és nyelvtudomány
4.4. Saffranék mérése és a vita kibontakozása
5. A vita tanulságai
5.1. A kísérleti ingeranyag és a statisztikai tanulás
5.2. Komplexitás, habituáció és statisztikai tanulás
6. A statisztikai tanulás értelmezései
6.1. Egy radikális jelentésváltozás
6.2. Kontextusfüggetlen és véges állapotú nyelvtanok
6.3. A statisztikai tanulás egyszerű modellje
7. A produktivitás kérdése
7.1. Bináris és skaláris nyelvtanok
7.2. Szerkezeti egybevágóság és hasonlóság
7.3. Szabályok és hasonlóság?
7.4. Fokozatok és grammatikalitási ítéletek
8. Dichotómiák a nyelvészetben és a kognitív pszichológiában
8.1. Nyelvtani tudás és Univerzális Grammatika
8.2. Univerzális Nyelvtan és nyelvi adatok
8.3. Grammatikai ugrások és lexikai folyamatok
8.4. A kétutas modell következményei
9. Lexikon és statisztikai grammatika
9.1. Szavak és átmenet-valószínűségek
9.2. Nyelvelsajátítás és átmenet-valószínűség
9.3. Relativizált szóhatárok
9.4. Szóhatárok és kísérletek
10. Morfológia és statisztikai grammatika
10.1. Morfémák és variációszámok
10.2. Grammatikák és morfológiai elemzések
10.3. Relativizált szóelemhatárok
10.4. Fokozatok és folyamatok
10.5. Morfémák és átmenet-valószínűségek
11. Fonotaxis és statisztikai grammatika
11.1. Relativizált fonotaxis
11.2. A token-típus párok problémája
11.3. Szóhangalakok és hangtani különbségek
11.4. A szóelsajátítás paradoxona
11.5. Tokenek és típusok fonotaxisa
12. Korpuszok és statisztikák
12.1. Nyelvészeti korpuszok és elemzésük
12.2. Az /l/ és az /r/ elemű bigramok esete a magyarban
12.3. Kategorizáció és gyakoriság
12.4. Az /n/ elemű bigramok esete a magyarban
12.5. Kategorizáció és átfedés
12.6. Az /ɛ/ és az /e/ elemű bigramok esete a magyarban
12.7. Kategorizáció és minimális pár
12.8. Fonémák és eloszlások
13. Disztribúciós fonológia és szomszédsági eloszlás
13.1. Allofón, fonéma és szabad variáns?
13.2. Kontrasztív és szabad disztribúció?
13.3. Jelentés, gyakoriság
14. Kognitív pszichológia és gyakorisági eloszlás
14.1. Csecsemők és korpuszok
14.2. Az [l] – [r] az amerikai angolban és a japánban
14.3. Szóelsajátítási paradoxon?
14.4. Az [l] – [r] és a magyar csecsemők
14.5. Nyelvi világpolgárok és anyanyelvi szakértők
14.6. Mesterséges ingerek és gyakorisági eloszlás
14.7. Nyelvek és [n] – [ŋ] eloszlások
14.8. Az [n] – [ŋ] a kanadai angolban és a tagalogban
14.9. Gyakoriságok és szomszédságok
14.10. Az [n] – [ŋ] és a magyar csecsemők
14.11. Az [ɛ] – [e] és a spanyol–katalán kétnyelvűség
14.12. Az [ɛ] – [e] és a magyar csecsemők
15. Dialektológia és fonológiai variáció
15.1. Lejegyzések és variánsok
15.2. Mérések és variánsok
15.3. Adatközlők és variánsok
15.4. Perceptuális dialektológia és hangzó nyelvi adat
16. Fonetika és fonológia határán
16.1. Fonémák és jegyértékek a nyelvtudományban
16.2. Fonémák és jegyértékek a kognitív pszichológiában
16.3. Fonológiai statisztika és S-görbe
16.4. Fonetikai statisztika és nyelvtan
17. A szabálynyelvtan alulszabott határai
17.1. A szavak és a nyelvtan problematikája
17.2. A fonológia nyelvtani dilemmája
18. Az analógianyelvtan kiterjesztett határai
18.1. A szótagoktól a mondatokig
18.2. A szavaktól a hangokig
19. A szabálynyelvtan formális modellje
19.1. Hierarchia és szegmentáció
19.2. A formalizmus irányai
20. Az analógianyelvtan nem formális modellje
20.1. Az analitikus és a holisztikus nyelvtanok között
20.2. A hierarchikus és a lineáris nyelvtanok között
21. Analógianyelvtan és hálózatmodell
21.1. Társas-kognitív hálózatnyelvtan
21.2. A filogenezis és az ontogenezis nyelvtana
21.3. Nyelvtan – dichotómiák nélkül
21.4. A modell működése
22. A beszédpercepció és a szótagok
22.1. A disztinktív jegyek és a nyelvtudomány
22.2. A szótagok és a kognitív pszichológia
22.3. Érvek és ellenérvek
22.4. Szótagok és nyelvelsajátítás
23. A prozódiától a fonotaxisig
23.1. Hangsúlyok és szóhatárok
23.2. Prozódia vagy statisztika?
23.3. A prozódiától a szótagok felé
24. A fonotaxistól a lexikonig
24.1. Jelentés és statisztikai tanulás
24.2. Szemantika és statisztikai grammatika
25. A lexikontól a morfoszintaxisig
25.1. Szókincs és morfoszintaxis
25.2. Statisztikai morfoszintaxis
25.3. Adatok és morfoszintaktikai elméletek
26. Nyelvtanhálózat – nyelvhálózat
26.1. Motiváltság és hatékonyság
26.2. Nyelvgrammatika
Utószó
II. Név- és tárgymutató
III. Ábrák, táblázatok és mottók jegyzéke
IV. Irodalom
* * *
Lektorálta: Pléh Csaba és Siptár Péter
Borítóterv: Mány János
© Fehér Krisztina, 2018
© Debreceni Egyetemi Kiadó, 2018
beleértve az egyetemi hálózaton belüli elektronikus terjesztés jogát is
ISBN 978-963-318-643-5
Kiadta a Debreceni Egyetemi Kiadó,
az 1795-ben alapított Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülésének tagja
Felelős kiadó: Karácsony Gyöngyi főigazgató
Készült a Debreceni Egyetem sokszorosítóüzemében 2018-ban