BTNY208BA Szociolingvisztikai
gyakorlat
(Az oldal folyamatosan készülget)
A tantárgy általános
céljai:
A tantárgy célja egyes nyelvi
jelenségek gyakorlati bemutatása és feldolgozása a szociolingvisztikai
kutatómunka módszereinek bemutatásával. A kiválasztott központi témának
megfelelően a tanegység tematikája félévenként változik: a belső
nyelvváltozatok rendszerezésére vonatkozó kísérletek; egy
beszélőközösség nyelvhasználatának vizsgálata; nyelvpolitikai,
nyelvtervezési kérdések; nyelvi változás, nyelvi változók a mai magyar
nyelvben; nyelvelsajátítás, nyelvi szocializáció; nyelv és kultúra. A
tárgyhoz a tanár által meghatározott témakörből önálló gyűjtőmunka és
feldolgozás is kapcsolódik.
A 2008/2009. tanév témája:
A szociolingvisztika magyarországi története.
Tematika:
-
A
szociolingvisztika kialakulása
-
A nyelvészet
kettősége Magyarországon: nyelvtudomány és anyanyelvészet
(magyarnyelvészet), ennek (tudomány)történeti háttere
-
„Szociolingvisztikák” Magyarországon: szociolingvisztika és
magyarszociolingvisztika
-
A
magyarországi szociolingvisztika előzményei (nyelvtörténeti és
dialektológiai kutatások, Karácsony Sándor munkássága)
-
A
magyarországi szociolingvisztika történetének főbb eseményei
-
A nyelvi
hátrányos helyzet kutatásának nemzetközi előzményei
-
A nyelvi
hátrányos helyzet kutatása Magyarországon (Pap Mária–Pléh Csaba, Bíró
Zoltán, Réger Zita)
-
Az MTA
Nyelvtudományi Intézetének Élőnyelvi Osztálya/Kutatócsoportja
-
BUSZI
-
MNSZV
-
A határon
túli magyar nyelvváltozatok vizsgálata
Szakirodalom:
-
Kis Tamás:
Szubjektív vázlatpontok egy
kis magyarszociolingvisztika-történethez. (Szomorú-igaz paródia három tételben).
-
Szépe György: Szerkesztői
bevezetés. In: Pap Mária–Szépe György (vál.): Társadalom és nyelv
(Szociolingvisztikai írások). Bp., 1975. 7–23.
-
Réger Zita: Utak
a nyelvhez. Budapest, 1990.
-
Lawton, Denis: Társadalmi osztály, nyelv
és oktatás. Budapest, 1974.
-
Pap Mária: A Bernstein-féle
szociolingvisztikai elmélet kritikai elemzéséhez. In: Telegdi
Zsigmond–Szépe György (szerk.): Általános Nyelvészeti Tanulmányok 14.
(Újabb nyelvészeti témák). Budapest, 1982. 75–86.
-
Pap Mária–Pléh
Csaba: Nyelvhasználat és társadalmi helyzet.
(Szociolingvisztikai vizsgálat hatéves fővárosi gyerekek körében).
Szociológia, 1972/2: 211–34.
-
Pléh Csaba–Pap Mária: Hatéves gyerekek
beszédében található társadalmi különbségek értelmezési lehetőségei.
(Adalékok a Bernstein-féle kódelmélet bírálatához). Irodalom és
Nyelvtudomány. (Acta Academiae Paedagogicae Nyíregyháziensis, tom 9/D.
Nyíregyháza, 1982. 135–143.
-
Bíró Zoltán: A környezet fogságában. (A
nyelvi hátrányos helyzet vizsgálata). In: Bíró Zoltán: Beszéd és
környezet. (Tanulmámyok az anyanyelvhasználat köréből). Bukarest,
1984. 8–86.
-
A Magyar Tudományos
Akadémia Nyelvtudományi Intézetének Élőnyelvi Osztálya
-
Kontra Miklós:
Élőnyelvi kutatások
határainkon belül és kívül. Magyar Tudomány 2003/4.
-
Kontra Miklós: Budapesti élőnyelvi
kutatások. Magyar Tudomány 1990: 512–520.
-
Váradi Tamás:
A Budapesti Szociolingvisztikai Interjú. In: Kiefer Ferenc és
Siptár Péter (szerk.): A magyar
nyelv kézikönyve. Budapest: Akadémiai Kiadó. 339–59.
-
Kontra Miklós szerk.: Nyelv és
társadalom a rendszerváltáskori Magyarországon. Budapest, 2003.
-
Sándor Klára:
Kutatás (vagy itt,
illetve szövege helyben)
|