Bevezetés a kognitív nyelvészetbe
2014/2015. tanév, őszi félév

 

Tantárgyleírás kognitív nyelvészetből:

A nyelv szoros egységet alkot a kognitív folyamatokkal (észlelés, tapasztalatszerzés, fogalomalkotás, ítéletalkotás, ezeknek megfelelő cselekvés) és ezek a kognitív folyamatok a nyelvi jelentésekben és struktúrákban is tükröződnek. A Bevezetés a kognitív nyelvészetbe tárgy ezt a kapcsolatrendszert kívánja bemutatni, mely szerint a nyelvi szimbólum nem egyszerű leképezése, tükrözése az objektív külvilágnak, hanem ott van mögötte a kognitív struktúrák által létrehozott kategorizáció, amely szerint a dolgokat egy egy fogalom körébe soroljuk. A tantárgy központi kérdésköre, hogy a gondolkodás lényege szerint metaforikus, tehát mind a nyelv, mind a tapasztalás és a cselekvés is az: a közvetlenül nem megtapasztalható fogalmakat az elemi tapasztalatok szerkezete szerint strukturáljuk és értelmezzük. A Bevezetés a kognitív nyelvészetbe tárgy a nyelv megértéséhez elengedhetetlen metaforikus kognitív struktúrák szerveződésében megmutatkozó törvényszerűségek bemutatásán túl röviden kitér a különböző kognitív nyelvészeti irányzatok, valamint a megismeréstudományok egyéb ágai és a nyelvészet viszonyára is.

 

Témakörök

  1. Kognitív tudomány — kognitív tudományok (A kognitív fordulat a tudományban, a kognitív tudomány előzményei) [órai anyag, Somfai Anna diái]

  2. Nyelvében gondolkodik-e az ember? [Pléh Csaba előadása a Mindentudás Egyetemén]

  3. Beszéd és gondolkodás [órai anyag, Kenesei István szerk.: A nyelv és a nyelvek fejezete]

  4. A kognitív nyelvészet(ek) kialakulása, fogalma, irányzatai [órai anyag, A Dunánál-fejezet, Kertész A. tanulmánya]

  5. A jelentésvilág szerkezete [Szilágyi N. Sándor előadása a Mindentudás Egyetemén]

  6. Az értékjelentés alapján szerveződő térstruktúra [Hogyan teremtünk világot? 8–36]

  7. A denotatív jelentés és definíciója (a metafora és a metaforikus jelentés, a metonímia, a strukturális metafora) [Hogyan teremtünk világot? 37–58]

  8. A nyelvi kategorizáció mint a nyelvi világ szerveződésének alapja, A grammatikai kategorizáció. mondatbeli viszonyok [Hogyan teremtünk világot? 58–77]

  9. A reális világ és a nyelvi világ. A nyelvi világ és a nyelvi világmodell [Hogyan teremtünk világot? 78–113]

  10. A társas-kognitív nyelvészet és a nyelv ontogenezise [órai anyag]

Kötelező olvasmányok:

Tankönyvek:

Ajánlott olvasmányok:

Egyéb olvasmányok:

További érdekes helyek:
kognitiv.lap.hu
BME Kognitív Tudományi Tanszék
Záróra, 2010. április 1. - Vendég: Pléh Csaba

Utolsó módosítás: 2014. december 10.