Az internet népe nemcsak
József Attila Aki szegény, az a legszegényebb című versét ferdítette
át az Emmi által ajánlott modorban, de a Szegény Dzsoni és Árnika
című film címét is, lett belőle Rászorult Dzsoni és Árnika. Hogy a
film egyik mellékszereplője, Orbán Viktor miképpen vélekedik erről a
szótárról, azt sohasem tudtuk meg. Az ellenzék mindenesetre a Fidesz
nyelvterrorjának kiteljesedését látta mindebben. Az Emmi
magyar–magyar szótárában Orwell 1984 című regényében felbukkanó
egyszerűsített és az elnyomó rendszert kiszolgáló nyelvet, az
„újbeszélt” vélte felfedezni.
Az ellenzék tehát
megdöbbent, noha megszokhatta, hogy a Fidesz politikusai és a
gyarmatosított közhivatalok alkalmazottai jó ideje efféle nyelven
beszélnek. Élükön Orbán Viktorral, aki megszólalásai alapján
könnyed, laza fickónak tűnik, aki jól forgatja a szavakat, éppúgy
megtalálja a hangot az önazonosságra, magyarságtudatra éhező
tömegekkel, mint a magas politikai körökkel vagy a kolbászfesztivál
közönségével és a stadionok, pardon: a fedett sportlétesítmények
népével.
A Fidesz környezetétől
sem idegen, hogy kényes óvatossággal bánjon a szavakkal. Emlékezzünk
csak, amikor 2011-ben egy túlbuzgó zenei vezető állítólag nem
engedélyezte, hogy a pécsi Kodály Központot megnyitó eseményen a
pécsi Pannon Filharmonikusok eljátssza a Fölszállott a páva kezdetű
dalt, mert azt „a közönség Páva Zsolt polgármester úr kigúnyolásának
venné”.
* * *
Magyar Bálint említette
nemrég, hogy a nyelv használója számára a nyelv és a nyelvből
konstruált modell határozza meg a valóságot, márpedig ha képtelenek
vagyunk fogalmilag megragadni saját valóságunkat, akkor mások
valóságának foglyaivá válunk.
Igaza van: a Fidesz
igyekszik foglyul ejteni a tömegeket. Részben kisajátít szavakat
(polgár, nemzeti, forradalom), részben erősen hozzáköthető új
fogalmakat, könnyednek tetsző nyelvi fordulatokat, szlogeneket kreál
(rezsicsökkentés, luxusbaloldal, romkocsmák félhomályában merengő
állástalan diplomások, offshore-lovagok, nemzeti dohánybolt, Három
szoba, három gyerek, négy kerék, Merjünk nagyot álmodni!, Öregek a
tanácsba, fiatalok a csatába!). Részben átírja, megcsúfolja,
értelmétől megfosztja és kiüresíti a nyelvet. A szavak jelentését
megváltoztatja, így a forradalom, a siker, a győzelem, a
jogszerűség, a munka, az ellenfél, az együttműködés, a
csapatszellem, a szabadság és még jó néhány kifejezés ma már egészen
mást jelent, mint évtizedekkel ezelőtt. A Fidesz nyelvi stratégái a
szavakat előbb maró gondolatokkal kilúgozzák, aztán új, torz, saját
céljaik érdekében módosított jelentéstartalmakkal töltik meg.
A Fidesz állandóan
harcba hív, s a különféle büszke, nemzetvédő hadi mozgásaihoz
rendre talál ellenségképet is. Legyen az politikai ellenfél,
tavaszi áradás, brüsszeli politikus, hajléktalan, aluljáróban
cincorgó utcazenész, meleg vagy szerencsétlen kábítószerfüggő.
Vagy legyen kapóra jött menekült, pénzsóvár multicég, izzadt
homlokát húszezressel törölgető bankár, ellenfélként kisorsolt
futballcsapat.
Esetleg független
színházi társulat, Soros-pénzekből dolgozó civil, romkocsmákban
szórakozó értelmiségi fiatal, vasárnap vásárolni szándékozó bamba
embertömeg vagy a nyálát háromszáz forintos vizitdíjra csorgató mohó
Gyurcsány.
A Fidesz politikusai
megfontolt hangon, különféle kommunikációs tréningeken beléjük
diktált higgadtsággal mantrázzák a számukra előírt fogalmakat, Orbán
Viktor pedig a valódi kérdések elől kitér, viszont nyilvános
megszólalásai alkalmával szórja a populista közhelyeket, a könnyű
poénokat, a jól megjegyezhető, furfangos példabeszédeket, amelyek
főszereplője hol székely atyafi, hol a döglött lován ülő buta
indián. Kizárólag sikereket, hadi győzelmeket kommunikál, pozitív
üzeneteket fogalmaz meg. Persze csak saját lelkesült és nyájas
közönsége (ha tetszik: rajongótábora, legpontosabban: felekezete)
előtt teszi mindezt. Ahol a hit hat.
Miközben az objektív
szemlélő mindebből valami fura, repetitív sámánéneket hall ki, és
nemigen érti, hogy széles tömegek előtt miért ilyen hiteles és
szuggesztív az általa mondott legnagyobb közhely és a
legvalószerűtlenebb ostobaság is, azért egyet ne felejtsünk el:
Orbán mondatai mögött koherens tartalom is van. Ez pedig nem más,
mint egy jól átgondolt ideológia, amely szerint a Fidesz adta vissza
a magyarságtudatunkat, a kereszténység szelíd és becsületes
összetartó erejét, a Fidesz zavarta el a kommunistákat, kergette el
a szovjet megszálló csapatokat.
A Fidesz és Orbán
többnyire nem improvizál, szómágiája minden bizonnyal jól
megalapozott háttérmunka végeredménye.
* * *
Az ellenzék ezzel szemben
bonyolultan fogalmaz, igyekszik szakszerűen érvelni, a hibákra
rámutatni, de az efféle komplex és száraz közlés ritkán jut el a
hallgatóhoz. Az ellenzék – talán mert úgy gondolja, ez a követendő
magatartás számára – szinte kizárólag csak kontráz, rendre negatív
összefüggésekben beszél, negatív üzenetekkel kommunikál,
mutyiként nevezi meg
és szelídíti ezzel a bűncselekményeket, ironizálni próbál, de
sután, rossz ütemben és a kommunikáció szempontjából
hatástalanul teszi ezt. Mindezzel aligha lelkesíti maradék
bázisát.
Miközben habitusából
fakadóan képtelen a Fidesz által sikerrel alkalmazott pimasz
magabiztosságra, kopasz futballhuligánokkal hadakozik,
bizottságokkal vívott bohózatokba kényszerül. Az ellenzéknek nincs
szókészlete, igaz, mondanivalója is alig. Hiába okos, szofisztikált
és szociálisan érzékeny olykor, közléseit tekintve többnyire száraz,
fakó, képtelen megragadni a képzeletet. Képtelen lelkesíteni, és nem
tud reményt kelteni sem. Amikor összefogásról beszél, mintha akkor
sem a közös cél elleni együttes harcot kívánná, inkább valamiféle
szétesettséget kívánna gatyába rázni.
„Az ellenzék olyan
politikai ultrahangon beszél, amely a többség számára kívül esik a
hallástartományon” – mondta egy interjúban ugyancsak Magyar Bálint,
és a magunk részéről úgy gondoljuk, ez igen pontos megfogalmazása
annak, hogy leggyakrabban miért nem ér el hozzánk a hangja.
Ülünk egy homályos és
szomorkás szobában. Miközben odakint harsog a lelkesítő beszéd.
Szóval tartanak minket.
Reklám nélkül nem megy
Kálmán László nyelvész
szerint nincs semmi ördöngösség a Fidesz kommunikációjában. Csupán
arról van szó, hogy a kormánypárt következetesen tartja magát ahhoz
a néhány alapszabályhoz, amelyre máskülönben a reklámtechnikák is
épülnek.
Az első: az ismételgetés.
Nagyon sokszor kell elmondani ugyanazt, lehetőleg egyszerű és
közérthető szavakkal. A kommunikációs stratégia fontos része az
újszerű, szokatlan kifejezések használata és azonnali lefoglalása,
kisajátítása. A nyelvész példaként a „luxusbaloldalt” vagy a
„rezsicsökkentést” említette. A Fidesz olyan szóösszetételeket
alkotott, amelyek addig nem léteztek, és amelyekről rögtön tudni
lehet, hogy az adott párthoz kötődnek.
A harmadik ismérv az
asszociációs tér teremtése – folytatta Kálmán László. A fideszes
retorika elsősorban állandó harci metaforák alkalmazásával hoz létre
képzettársításokat. Jól bevált, régi fogásként ennek szerves része
az ellenségkép gyártása, valamint az ezzel szemben nyújtott védelem.
Kívülállóként nehéz
megmondani, hogy mennyire központosított a Fidesz
kommunikációja, a nyelvész benyomásai szerint azonban nagyon is
az.
Erre utalnak a fideszes „érvelőkártyák”,
amelyek közül néhány kikerült az internetre: az útmutató az
aktuális, a közvéleményt leginkább foglalkoztató kérdéseket és a
kormány válaszait tartalmazza.
Mivel az ismétlés, a
szóalkotás és a kommunikációs mező létrehozása nem a Fidesz
találmánya, hanem bevett, elfogadott technika, az ellenzéktől is
elvárható lenne, hogy alkalmazza azt. Sem politikai, sem erkölcsi
aggály nincs. A politikai kommunikációs szabályok között nem
szerepel olyan elvárás, hogy hazudni kell, betartásuk nem
szükségszerűen jelent tartalmi engedményeket. Ehhez képest az
ellenzék minden hibát elkövet, amit csak el lehet követni –
állapította meg Kálmán László.
Az ellenzéki
pártoknál még büszkék is rá, hogy náluk nincs olyan centralizált
kommunikáció, mint a Fidesznél. Ahelyett, hogy új, kreatív és
könnyen megjegyezhető kifejezésekkel állna elő, az ellenzék
rendre átveszi a Fidesz által használt fogalmakat. Ami pedig
egész egyszerűen tilos
– hangsúlyozta a
nyelvész, aki arról sincs meggyőződve, hogy a baloldali pártok
egyáltalán igénybe veszik kommunikációs szakemberek szolgálatait.
Időnként a fideszes
gépezet is akadozik, a tanártüntetések után például elég nagy
kommunikációs zűrzavar uralkodott. Kálmán László semmiképpen sem
javasolta volna a miniszterelnöknek, hogy a Kossuth téren tartott
március 15-i tömegdemonstrációra lekezelő stílusban reagáljon (Orbán
Viktor viccnek minősítette, hogy bocsánatkérésre szólították fel).
Elképzelhető, hogy tovább
csökken a Fidesz népszerűsége, de a nyelvész szerint borzalmasan
nehéz eldönteni, ezért milyen arányban felelős a rossz kommunikáció
és a mutatott teljesítmény. Ahogyan azt sem tudni pontosan, hogy az
eladott termékek számában mennyi szerepet játszott a reklám. Csak
annyi biztos: reklám nélkül semmit nem lehet eladni.
A Fidesz közönsége
szekta
Csepeli György
szociológus más szemszögből válaszolt kérdéseinkre, és elsősorban a
fideszes propaganda bírálatára fókuszált.
A Fidesz propagandájának
sajátos ellentmondása – kezdte –, hogy nyílt társadalomban olyan
üzeneteket fogalmaz meg, amelyeket a propagandaüzenetek készítésének
szabványos receptjei szerint csak zárt társadalomban volna célszerű
megfogalmazni, ahol nincsenek ellenüzenetek, cáfolatok, versengő
ideológiából táplálkozó nézetek.
A propaganda lényege a
leegyszerűsítés, a Jó és a Rossz közötti küzdelemben a saját
oldalnak a Jó oldalra való pozicionálása, a másik oldalnak a
Rosszhoz láncolása. A hatásos propaganda az ismétlés és a többségi
egyetértés látszatának felkeltése. Ellentétben a manipulációval, a
propaganda semmit sem bíz a befogadóra – tette hozzá Csepeli
György. – A propagandista – legyen az politikai szónok, publicista,
főpap vagy magát civilnek álcázó magánszemély – a befogadót a
vágyai, ellenérzése, szorongásai fogságába ejti, onnan nem ereszti
egészen a végső igazság kiderüléséig, amikor már késő a felismerés.
A Fidesz közönsége a
szociológus szerint azért fogékony a propagandára, mert saját magát
keríti körbe: nem szögesdrótokból font kerítéssel, hanem politikai,
nemzeti, faji és nemi előítéleteiből felépített kerítéssel, amely óv
és véd minden ellenüzenettel szemben. A Fidesz közönsége szekta,
amely
az önmaga által
alkotott valóságon kívül nem ismer el más valóságot, nem hisz
másnak, csak annak, aki a kerítésen belül van.
Aki kívül kerül (mint
Simicska nemrég), az kiátkozott lesz, rosszabb, mint aki eleve kívül
volt.
Jelenleg a
Fidesz-közönséget egybeforrasztó malaszt az idegenellenesség, amely
– emlékeztetett Csepeli György – sosem volt idegen a mainstream
magyar gondolkodástól. Gondoljunk csak vissza az „Extra Hungariam
non est vita” (Magyarországon kívül nincs élet) mondásra, amelyet
jellemző módon latinul fogalmaztak, hogy a nemesi rend nem magyarul
beszélő tagjai is értsék.
A xenofóbia tartaléka az
antiszemitizmus, a romaellenesség, a sovinizmus. Ez az aranyalap,
amire a Fidesz propagandája most épít. A szociológus szerint kérdés,
mikor derül ki, hogy az arany voltaképpen sár, amelyet elmos majd a
csőd, aminek előrelátására a propaganda által megszállt ész nem
képes.
Toxikus hazugságok
Bruck Gábor, a Sawyer
Miller Group kommunikációs ügynökség vezetője, kampányszakértő
szerint, ha Orbán beszédét megfosztjuk a metaforáktól, akkor azok
tökéletesen érdektelen lapos szózuhataggá válnak. Különben is:
szerinte ma már nem a fideszes propaganda működik, hanem sok a gyáva
kollaborátor.
– Hogyan jellemezhető a fideszes kormányzati propaganda, melyek
a politikai szómágia legfontosabb elemei, attribútumai?
– A kulturális evolúció
új szintjére lépett Európa. A munkaidőnk negyven százaléka mások
meggyőzésével telik. Az új kultúra lényegét a tárgyalás, a
kompromisszum, a megegyezés, az együttműködés szavak írják le
legjobban.
Orbán azonban
megragadt az evolúciós fejlődés korábbi szintjén. A
Kádár-rendszer Politikai Bizottságában él. Világlátása,
kultúrája, teljes kételynélkülisége alapján talán ő az utolsó
PB-tag.
Úgy beszél, hogy
véletlenül se jöhessen létre dialógus. Azért, mert nem akar
beszélgetni, nem akar megbeszélni. Sem az ellenzékkel, sem a
sajtóval, de a sajátjaival sem. Néhányakat az bűvöl el, hogy
beszédeiben sok a metafora. Ha Orbán beszédéből kivesszük a sok
metaforát, akkor kapunk egy lapos és tökéletesen érdektelen fideszes
retorikát.
– A Fidesz
kommunikációjából kiolvashatóan melyek a hatásos szavak, melyek
azok, amelyeket a párt közszereplőinek kerülniük kell, vajon van-e
olyan kommunikációs szakember, aki rendszeresen felügyeli, elemzi a
Fidesz kommunikációját, ha léteznek ilyen szakemberek, ők vajon
milyen visszajelzések, esetleg tudományosan kimunkált
kommunikációtechnikai elvek alapján dolgoznak?
– Mindig készül új
kommunikációs terv. De ennek nincs jelentősége.
A Fidesz már nem tud
és nem is akar jól kommunikálni.
Ennyi toxikus hazugság,
butaság és képtelenség után a meggyőzőerejük már nulla. Egy
lehetőség maradt, megszavazzák, amit akarnak, és kész. A fiatal, ha
van három agysejtje, ezt nem találja szexisnek, nem hallgat Orbánt,
inkább Berlinbe utazik. Azonban Orbánnak maradt elég hallgatója, a
bálványimádók. A bálványimádót nem zavarja a zagyvaság, a
kultúranélküliség. Egy ideig még táncolnak Orbán körül, aztán majd
váratlanul ledöntik.
– Hogyan lehet a leginkább eredményesen küzdeni (politikai és
erkölcsi értelemben is vállalható módon) ellene?
– A Fidesz olyan-amilyen
és menthetetlen. A romlottság nagyon gyorsan butít. Már nem is
értik, hogy mi itt a baj. A filmrendező, Martin Scorsese szokott
erről beszélni. Kis hülyegyerekként indulsz, aztán túl gyorsan
liftezel fel a hatalomba, és egy pont után megszűnik minden korlát.
Már semmi sem elég, és semmi sem lehetetlen. Mámorító érzés, és
aztán jön a zuhanás.
De az ellenzéknek
ezzel már nincs dolga. Helyükben ma már a teljes figyelmemet, az
összes energiámat az alternatíva létrehozására fordítanám.
Azért, hogy 2018-ban megválaszthatóvá váljak.
– Változatlan
hatásfokkal működik a fideszes propaganda, vagy már érezhetők a
kifulladás jelei?
– Nem a propaganda
működik, hanem sok a gyáva kollaborátor. Orbán nem létezne a sok
ezer gyáva bíró, rendőr, közhivatalnok, polgármester vagy újságíró
szervilis szolgálata nélkül.
A nyelv kilógja magát
Nem álltuk meg, hogy a
Bruck Gábornak feltett kérdések egy részét (újakkal kiegészítve) fel
ne tegyük Parti Nagy Lajos írónak is, aki a szavakat különös
érzékenységgel kezeli.
– Hogyan jellemezhető
a fideszes kormányzati propaganda, amelyek a „politikai szómágia”
legfontosabb elemei, attribútumai?
– Mindig nagyobbat
mondani, hogy ne mondjam, akkorát hazudni, mint amekkora a szánkon
kifér.
Háborúbántjákamagyarttöbbtiszteletetleeurópávalseggünkbenisfejnő.
Folyamatosan nyomni, aztán: van kérdés, nincs kérdés, ne is legyen.
Mindennek a Soros, azaz a liberálmigránzsok (sic!) az oka, különben
is „az mind te vagy, de én mi vagyok”. Mindezt a hétköznapokban,
ünnepnapokra egyre
inkább előkerül a sötét, szalonnáciba hajló retorika,
amelynek szép példája a
vezér március 15-i beszéde.
– Vajon van-e olyan
kommunikációs szakember, aki rendszeresen felügyeli, elemzi a Fidesz
kommunikációját?
– Bizonyára van, de hát
nem lehet minden fékezhetetlen agyvelejű rezsibiztos mögé egy
kommunikációs szakembert állítani. Azt hiszem, lassan, de biztosan
saját magukat nullázzák le morálisan is, nyelvileg is, a legfő
gazdaállattól a legközepesebb pártfajbikáig. Persze hibáznak, hiába
a hatalom, ha egyrészt szűkölnek az elvesztésétől, másrészt iszonyú
energiát vesz el a szerzés, hogy legalább anyagilag megérje utólag a
beletunkolódás ebbe a fideszes tocsokba, amit az országra
szabadítottak, illetve amit az ország szabadított magára.
– Hogyan lehetne
politikai és erkölcsi értelemben is vállalható módon küzdeni ellene?
– Nem tudom.
Tán, hogy az ember nem
hagyja, hogy elhasználják előle a nyelvet. Én egyébként a nyelvet
nem féltem, megviselődik, illetve hát a nyelvhasználók
sérülnek-gyűrődnek, nem mondom, hogy nem, de volt már ilyen,
zsinóros mentében is, pártkonfekcióban is, a nyelv mégis kilógta
magát, igaz, eleve gyűrött, bonyolult hacuka, mindenki inge, ami
senkié…
– A Magyar mesék című
sorozat darabjai, a népmese nyelvét imitáló, a nemzeti giccset és az
ostoba politikusi mantrákat kifigurázó szövegek az irodalmon túli
világban is hatásosak? Akiknek igazán érteniük kellene, azok értik?
Vagy erre nincs is szükség, mivel ők tényleg más pályán fociznak?
– Szükség tán volt-volna
rá, reális esély nemigen. Akiknek szólt, azok nemigen olvasták, ha
olvasták volna, illetve olvasnák, akkor értenék, de minek? Ugyanazon
a pályán fociznak, de az, hogy az egyik szögletzászlónál van némi
morgás, ellenkezés, ha bosszantó is, jó darabig nem sok vizet zavar.
Legalábbis, amíg az orbántévé közvetíti a „magyar emberek”-nek a
meccseket.
– Miért nem fontos a hatalom számára a kultúra?
– Fontos, legföljebb mást
ért alatta, a fegyelmezett egyformán gondolkodást, hogy
úgy és annyira
kulturálódhassék valaki, amennyire az alattvalósítás céljainak
megfelel.
A kulturálódást elég, ha
a nép bizonyos választott-kinevezett képviselőin keresztül
gyakorolja. A művészetekkel azért nem tud mit kezdeni ez a rezsim,
mert szemben a sportvilág számára ismerős világával és szereplőivel,
az ott elég természetes függőségi rendszerrel, a művészet
szereplőitől tart, még a becsatornázottak is túl szabadok neki,
ezért találta ki az egyre idiótább és félelmetesebb MMA-modellt: egy
csapat van, a pályán az olcsón megvásárolt csapattagok, a kispadon
sok-sok tartalék, mert sok a pénz, egész intézetek kutatják, hol a
labda, amivel majd játszaniuk kell…