Nem túl gyakoriak mostanában a tudományos forradalmak. Az utóbbi tíz évben
azonban a tudatfilozófia, a kognitív tudomány, a nyelvészet, az ismeretelmélet,
a pszichológia és a mesterséges intelligencia-kutatás területén meglehetõsen
éles fordulat következett be. A viták középpontjában az a kérdés áll, milyen
módon mûködik az emberi elme. A hagyományos álláspontot képviselõ klasszikus
paradigmával szemben az új elmélet - a konnekcionizmus - néhány olyan radikális
tézist mond ki, amelynek még radikálisabb filozófiai következményei vannak. Andy
Clark könyve ezzel a két állásponttal - a konnekcionizmussal és az elme
klasszikus felfogásával - foglalkozik.
A klasszikus paradigmában -
melyet Clark "klasszikus kognitivizmus"-nak nevez - a mentális reprezentáció
diszkrét, egymástól független szimbólumokból áll. Ezek a szimbólumok megfelelnek
természetes nyelvi fogalmainknak, és nem függenek a kontextustól, tehát zárt,
oszthatatlan egységek. Az emberi tudat mûködése így nem más, mint diszkrét
szimbólumok manipulációja, amelyet explicit (vagy azzá tehetõ) szabályok
vezérelnek. A szimbólumok közötti kapcsolat nem túl rugalmas; vagy fennáll
közöttük egy meghatározott típusú kapcsolat - például kauzalitás -, vagy nem:
közbülsõ eset nincs. A szabályokat pedig egymás után, sorban alkalmazza az
emberi elme; az agy egyszerre mindig csak egy mûveletet végezhet. Ez a - több
szempontból karteziánus ihletésû - modell sok tekintetben emlékeztet egy
számítógép mûködésére, hiszen mindkét rendszer kontextusfüggetlen, diszkrét
szimbólumokból és az ezeket manipuláló explicit, szükségszerû szabályokból
áll. 1
Clark a klasszikus, szimbólumkezelõ elmemodellek
jellemzésére fontos fogalmat vezet be, a szemantikai áttetszõséget. Egy rendszer
akkor szemantikailag áttetszõ, ha az általa használt reprezentációk egyértelmûen
megfelelnek természetes nyelvi fogalmainknak - ilyen például a "labda" vagy a
"macska". A hangsúly itt az egyértelmûségen van, hiszen minden reprezentáció
körülírható természetes nyelvi fogalmainkkal, de csak a szemantikailag áttetszõ
rendszereknél van egyértelmû megfeleltetés a mentális reprezentáció és a szavak
között. Az elme ilyen modellje azonban több ponton is támadható.
Mindenekelõtt az emberi elme mentális reprezentációi általában nem függetlenek a
kontextustól: a "labda" szóhoz például más-más kontextusban egészen különbözõ
mentális reprezentációk tartoznak, a golflabdától a strandlabdáig. A
szimbólumok, amelyek egymástól és a kontextustól is független, zárt egységek -
mondjuk ki: ideák -, nyilvánvalóan nem képesek az elme ilyen rugalmas
mûködésének magyarázására.
A szimbólumkezelõ rendszerek legnagyobb
hiányossága ezek szerint az, hogy csak meghatározott mentális folyamatok
leírására képesek: például a sakkjáték vagy egy geometriafeladat megoldásának
leírására. De az intuitív képességeket igénylõ feladatoknak ilyen modellálása
már nem túl meggyõzõ (a mûvészi alkotásról nem is beszélve). A percepció pedig,
amely folyamatos, gyors feldolgozást igényel, elképzelhetetlen a lassú,
egyszerre csak egy mûvelet elvégzésére képes szimbólumkezelõ rendszerek
segítségével.
Clark számos releváns ellenvetést sorol fel az általa
"klasszikus kognitivizmus"-nak nevezett szimbólumkezelésen alapuló elmemodell
ellen. Azonban nemcsak mások ellenérveit ismerteti. Õ maga is konstruál egy
lényeges ellenvetést. Clark, aki PhD-dolgozatát a filozófia és az evolúciós
elmélet kapcsolatairól írta, éppen az emberi agy evolúcióját használja fel itt
ellenérvként.
Azt állítja, hogy egy evolúciósan sikeres rendszer -
ilyen a homo sapiens is - jelenlegi formájában sok mindent õriz fejlõdésének
korábbi stádiumaiból. Az evolúciós sikeresség ugyanis elõfeltételezi, hogy a
rendszernek kifejlõdése minden egyes pillanatában életképesnek kell lennie. Az
ilyen rendszer tehát nem képes radikális változásokra, csak finom, fokozatos
összecsiszolódásra. Ezért az emberi elme magasabb szintû tevékenységei - így a
sakk és a geometriapélda megoldása is - nem egyik pillanatról a másikra jöttek
létre, hanem fokozatosan fejlõdtek ki az ember alacsonyabb szintû mentális
folyamataiból: például a percepcióból és a mozgáskoordinációból. Tehát az ember
szimbólummanipuláló képességei erõsen magukon viselik egy alacsonyabb szintû
mentális folyamat jegyeit.
Clark evolúciós elmélete elõtt keletkezett
a hagyományos fölfogást illetõ másik fontos ellenvetés: John Searle híres
kínai-szoba argumentuma. 2 Searle szerint ha elfogadjuk, hogy az elme
szimbólumkezelõ gép, ezzel azt állítjuk, hogy bár használunk bizonyos
fogalmakat, nem ismerjük e fogalmak - saját szavaink - értelmét. Képzeljünk el
egy kínaiul nem tudó embert, akinek kínai szimbólumokat kell párosítania,
kizárólag a formájuk alapján. Ez az ember - bár a párosítást talán
kifogástalanul elvégzi - egyáltalán nem érti a kínai szimbólumokat: nem ismeri
jelentésüket. Searle szerint pontosan ezt csinálja a szimbólumkezelõ gép is,
következésképpen nem érti saját szimbólumait. Bár manipulálja õket, számára ezek
semmiféle jelentéssel nem bírnak. Ha pedig az elmét szimbólumkezelõ gépnek
tekintjük, szükségképpen azt állítjuk, hogy az emberi elme nem képes a saját
maga által használt fogalmak és szavak jelentésének megértésére, márpedig ez
ellentmond a mindennapi tapasztalatnak.
Searle ebbõl arra
következtet, hogy az elme tevékenységeit csak a biológia felõl lehet megérteni.
Érdemes megjegyezni, hogy Searle ezt a nyolcvanas évek elején írta le, alig
néhány évvel a valóban biológiai ihletésû, a kognitív tudományban igazi
fordulatot jelentõ konnekcionizmus megjelenése elõtt.
A
konnekcionizmus - amelynek tárgyalása Clark könyvének nagyobb részét teszi ki -
hálózatnak tekinti az emberi elmét. A hálózat egyes csúcspontjai nem túl
bonyolult egységek, a természetes nyelvi fogalmaknál lényegesen egyszerûbbek. A
mentális reprezentáció tehát nem viszonylag kevés, de annál bonyolultabb,
egymástól független szimbólumból áll, hanem éppen ellenkezõleg: a
konnekcionizmus elmemodelljét sok, egyszerû mûveletet végzõ egység közös,
egymástól nem független mûködése határozza meg. Minden csúcspont sok másikkal
van összekötve, változó intenzitású kapcsolatokon keresztül. 3
Ezek a változó intenzitású kapcsolatok helyettesítik a szabályokat, a
konnekcionista modellben ugyanis nincsenek explicit (vagy explicitté tehetõ)
szabályok. Ez az egyik legfontosabb eltérés a klasszikus paradigmától. Egy
szabály mindig szükségszerû: ha igaz, hogy "A-ból következik B", és ha fennáll
A, akkor szükségszerûen fennáll B is. Az elme konnekcionista modellje nem ismeri
a szükségszerûség fogalmát. Ha a hálózatban A csúcspont aktív, és erõs a
kapcsolat A és B csúcspontok között, akkor nagy valószínûséggel B is aktiválódni
fog, de ez egyáltalán nem szükségszerû.
A hálózat két csúcspontja
közötti kapcsolaterõsség ugyanis csak attól függ, hogy a két csúcspont milyen
gyakran van egyszerre aktivált állapotban. Ha például a viharnak és a
villámlásnak megfelelõ csúcspontokkal gyakran fordul elõ, hogy egyszerre aktívak
- tehát gyakran látunk egyszerre villámlást és vihart -, akkor a
vihar-reprezentáció és a villámlás-reprezentáció közötti kapcsolaterõsség nõni
fog. Ez a kapcsolaterõsség azonban csak elvileg érheti el a száz százalékot,
gyakorlatilag soha. Az elõbbi példánál maradva: bármilyen sokszor tapasztaljuk
is egyszerre a villámlást és a vihart, ha Shakespeare Vihar címû drámájáról
beszélünk, nem feltétlenül fog aktiválódni fejünkben a villámlás
reprezentációja. Következésképpen két mentális reprezentáció között nem
képzelhetõ el szükségszerû kapcsolat.
Nem nehéz felfedezni ezeken a
gondolatokon David Hume több száz éves gondolatainak hatását: az A és B esemény
közötti okozati összefüggés alapja nem a szükségszerûség, hanem a szokás, tehát
az, hogy A és B esemény gyakran egyszerre történik meg. Elsõ közelítésben tehát
azt lehet mondani, hogy a konnekcionizmus kétszáz év után visszahozta az
ismeretelméleti gondolkodás középpontjába a szokás fogalmát a szabállyal
szemben. Késõbb azonban látni fogjuk, hogy a helyzet nem ennyire egyszerû.
Ha nincsenek szabályok az elmében, akkor nem szükséges feltételezni
egy olyan központi egységet, amely a szabályok alkalmazását végezné - mint a
szimbólumkezelõ rendszerek esetében. Tehát az elmének nincs központi
szabályalkalmazó egysége. Ebbõl viszont az következik, hogy mentális
folyamataink nem feltétlenül sorban egymás után következnek be. Ha nincs
centrális egység a tudatban, akkor elképzelhetõ, hogy párhuzamosan több mentális
folyamat is zajlik a fejünkben. Ez lényegesen megnövelné az elme mûködésének
sebességét. Ebben a kérdésben a konnekcionizmus lényegesen jobb leírását adja a
valóságban hihetetlenül gyorsan mûködõ agynak, mint a szimbólumkezelõ modell,
amelynek egyik legsúlyosabb hiányossága éppen az, hogy lassú.
Több
szerzõ ezt a párhuzamosságot tekinti a konnekcionizmus igazán lényeges
újításának. Innen származik az irányzat másik elterjedt elnevezése, a PDP, amely
a Parallel Distributed Processing (párhuzamosan megosztott feldolgozás)
rövidítése. Clark általában ezt az elnevezést használja a konnekcionizmus szó
helyett.
Az elme konnekcionista modellje erõsen emlékeztet az agy
neuronhálózatára, innen származik a hálózat alapötlete is. Fontos azonban
megjegyezni, hogy ez nem több, mint metafora. A konnekcionista hálózat
csúcspontjai nem neuronok, hanem ennél nagyobb egységek. Clark ezeket
mikrojegyeknek nevezi. Egy természetes nyelvi fogalmunknak tehát sok száz
mikrojegy összessége felel meg. Például ha meghalljuk azt a szót, hogy "macska",
akkor olyan mikrojegyek fognak aktiválódni mint "szõrös", "nyávogás", "bajsza
van", "mozgatja a fülét", "dorombol", "kandúr", de esetleg még olyanok is, mint
"Tom és Jerry" vagy "megmacskásodott a lábam". Ezeken kívül természetesen sok
olyan mikrojegy is aktiválódni fog, amelynek nem feleltethetõk meg természetes
nyelvi fogalmak: ilyenek például a geometriai és funkcionális reprezentációk.
Hogy ezek közül mely mikrojegyek fognak valóban aktiválódni, illetve melyek
erõsen és melyek gyengébben, azt a kontextus és az illetõ személy korábbi - a
macskákkal kapcsolatos - tapasztalatai határozzák meg.
Ez a példa
elvezet a konnekcionizmus egyik legfontosabb állításához: a tudást a kapcsolatok
hordozzák. Amit a macskákról tudok, kizárólag azon múlik, milyen erõsségû
kapcsolatok vezetnek a "macska" szótól az egyes mikrojegyekig. Egy szó jelentése
tehát nem magában a szóban van kódolva - ez volt a "klasszikus kognitivizmus"
álláspontja. A jelentést kapcsolatok valósítják meg, a szó és más szavak,
reprezentációk közötti kapcsolatok.
Ehhez a kérdéshez kapcsolódik a
prototípus fogalma. A konnekcionista hálózat igazi erõssége az, hogy egyedi
esetekbõl - az emberi agyhoz hasonlóan - képes rugalmasan általánosítani. Tehát
képes prototipikus reprezentációt alkotni kizárólag egyedi ingerek alapján. Ha
ugyanis a reprezentáció mikrojegyek közötti kapcsolatok összessége, akkor az
egyedi inger egy meghatározott erõsségû kapcsolatot jelent két mikrojegy között.
Sok egyedi inger után pedig a két mikrojegy között kialakul az egyedi
kapcsolaterõsségek súlyozott matematikai átlaga, és ez az átlag nem más, mint az
egyedi ingerek prototípusa - erre a két mikrojegyre nézve.
Ugyanez a
gondolatmenet kiterjeszthetõ természetes nyelvi fogalmainkra is, amelyek több
száz mikrojegy közötti kapcsolatnak felelnek meg. Ha az egységek közötti
kapcsolaterõsségek mindegyike a korábbi egyedi ingerek kapcsolaterõsségeinek
matematikai átlaga, akkor a több száz mikrojegy közötti kapcsolatok összessége
nem más, mint a vizsgált természetes nyelvi fogalom prototipikus
reprezentációja. Ezért képes a konnekcionista hálózat - hasonlóan az emberi
agyhoz - olyan prototipikus reprezentáció létrehozására is, amely minden kapott
egyedi ingertõl különbözik. 4
A hálózat pillanatnyi
állapota - a korábbi egyedi ingerek általánosítása - prototipikus reprezentáció,
azonban ez a prototípus is egyedi entitás: ugyanazon mikrojegyek közötti
kapcsolatokkal írható le, mint az egyedi ingerek. A konnekcionizmus - úgy tûnik
- feloldja az egyedi és az általános klasszikus szembeállítását, mert az
általánost is egyediként írja le. Amikor tehát az egyedi inger feldolgozódik,
nem absztrakt, általános kategóriák alá rendelõdik - ez volna a "klasszikus
kognitivizmus" álláspontja -, hanem egy másik egyedi reprezentációval
hasonlítódik össze. Mivel mind az általános kategória, mind az egyedi
tapasztalat ugyanazon mikrojegyek közötti meghatározott erõsségû kapcsolatok
összessége, nincs értelme két különbözõ reprezentáció - egyedi és általános -
ellentétérõl beszélni, hiszen ez a két entitás csak néhány kapcsolat erõsségének
fokozatában különbözik egymástól.
Legvilágosabban ez a konnekcionista
percepcióelméletben mutatkozik meg. Itt a klasszikus álláspont szerint - kis
leegyszerûsítéssel - a kétdimenziós ingereket a tárgy háromdimenziós,
nézõpontfüggetlen mentális reprezentációjával hasonlítom össze. A konnekcionista
percepcióelmélet 5 szerint azonban a tárgyaknak nincs három dimenziós
mentális reprezentációjuk. A percepció csak két dimenziót ismer: a kétdimenziós
ingernek és a tárgy kétdimenziós reprezentációinak az összehasonlítása.
A konnekcionizmus állításai mögött észre lehet venni egy alapvetõ
elõfeltevést, amelyen mindegyik lényeges tétel alapul: az elme analóg rendszer.
Egy rendszert akkor nevezünk analógnak, ha két állapota között nincs minõségi
ugrás, csak fokozatos átmenet. Ebben különbözik az analóg rendszer a
digitálistól, ahol a rendszer két állapota között csak minõségi ugrás képzelhetõ
el, a folyamatos átmenet itt nem lehetséges. A konnekcionisták feltevése - az
elme analóg rendszer - azt jelenti tehát, hogy az emberi agy mûködésének
alapegysége nem a diszkrét, lehatárolt állapotok közötti ugrásszerû váltás,
hanem a folytonos átmenet. Ezt a konnekcionizmus úgy valósítja meg, hogy a
mentális reprezentációt nem a diszkrét mikrojegyekre vezeti vissza, hanem a
mikrojegyek közötti, folytonosan változó kapcsolaterõsségekre.
Szorosan összefügg ezzel a hálózat egy kevésbé megnyugtató tulajdonsága is: a
konnekcionizmus nem ismeri az ellentmondás fogalmát. Ha a hálózat két egymásnak
ellentmondó adatot kap, a nekik megfelelõ két különbözõ kapcsolaterõsség
súlyozott matematikai átlaga lesz az eredmény. Az elme konnekcionista modellje
tehát nem képes az ellentmondás felismerésére, éppen mert analógnak tekinti az
agy mûködését.
Az elme konnekcionista leírása meggyõzõ eredményeket
mutatott a mesterségesintelligencia-kutatás területén. A konnekcionista
hálózatok sok feladatot hasonlóan végeznek, mint az ember. Például a hálózat
képes az angol igék - rendhagyó és szabályos - múlt idejének megtanulására,
minden elõzetes tudás, beépített explicit szabályok nélkül, kizárólag a
tapasztalat alapján. 6 Sõt a hálózat eközben pontosan ugyanolyan
típusú hibákat követ el, mint egy átlagos angol gyerek.
A hálózatok
és az emberi elme hasonlóan reagál a rendszer kisebb-nagyobb sérüléseire,
rendellenességeire is. Ha egy szimbólumkezelõ rendszer sérül - például törlõdik
belõle egy explicit szabály -, akkor az egész rendszer mûködése megáll. A
konnekcionista hálózat viszont képes tovább mûködni a rendszer kisebb sérülése
esetén is, akárcsak az emberi agy. A nagyobb károsodások is hasonló változásokat
okoznak, például az amnézia betegsége az emberi agyban ugyanazokat a tüneteket
mutatja, mint egy részben lerombolt konnekcionista hálózat. 7
A konnekcionizmus, láttuk, nem minden elõzmény nélkül robbant be a
kognitív tudományba. Legfontosabb állításainak nagy része 1986-ban rég nem volt
újdonság. Komoly eszmetörténeti elõzményei vannak, elsõsorban a filozófiában.
David Hume kézenfekvõ példa: a konnekcionizmus megjelenése elõtt csaknem
kétszázötven évvel már kimondta azt a tételt, hogy két mentális reprezentációnk
közötti kapcsolat erõssége kizárólag attól függ: milyen gyakran fordul elõ, hogy
a két entitást egyszerre érzékelem.
John Searle 1958-ban, egy
fiatalkori nyelvfilozófiai írásában 8 azt állította, hogy egy
tulajdonnévnek nem feleltethetõ meg egyértelmûen egy meghatározott leírás. A
tulajdonnév jelentését sok, közelebbrõl nem meghatározható számú tulajdonság
összessége adja, amelyek száma és összetétele a tulajdonnevet használó
személytõl és a szó megjelenésének kontextusától függ. Ezt a gondolatmenetet
Clark ma úgy fogalmazná meg, hogy a tulajdonnevek mentális reprezentációja
szemantikailag nem áttetszõ; sok mikrojegybõl állnak.
Wittgenstein
"családi hasonlóság" fogalmával jellemezte az olyan szavakat, mint például
"játék": nincs olyan közös tulajdonság, amely minden játék meghatározásának
közös eleme volna, amely csak és kizárólag a játékokra lenne igaz. 9
De ha egy konkrét játékot vizsgálunk, azt markáns hasonlóságok fogják kötni sok
más játékhoz, az így kapott konkrét játékot megint újabb hasonlóságok egy
harmadikhoz stb. A konnekcionizmus felõl nézve világos, hogy Wittgenstein
"családi hasonlóság" fogalma egy, a hálózathoz hasonló mentális reprezentációt
feltételez.
Umberto Eco ki is mondta - Deleuze és Guattari
rizóma-fogalmából 10 kiindulva -, hogy az ember mentális
reprezentációja leginkább egy hálózathoz hasonlít. 11 Eco szerint
ezek a reprezentációk kontextusfüggõk, sõt, Greimas nyomán 12
fogalmaink mikrojegyes leírásához is igen közel jutott. Ecónál tehát majdnem
minden fontos konnekcionista tétel megfogalmazódik vagy körvonalazódik. De ha
mindez igaz, mennyiben lehet a konnekcionizmust új és forradalmi elméletnek
tekinteni?
A konnekcionizmus legradikálisabb, valóban új és igazán
jelentõs gondolatai a hálózat tanulásával foglalkoznak. Sajnos Clark nem igazán
akar tudomást venni errõl a problémáról: õ a konnekcionizmusból a mikrojegyes
reprezentációt tartotta a legfontosabbnak. A tanulás szerepét olyannyira nem
vette komolyan, hogy amikor könyvében megemlíti a hálózat tanulási
algoritmusait, egyáltalán nem tesz különbséget az igazán radikális
Boltzmann-algoritmus és a klasszikus tanulási folyamattól alig eltérõ, központi
vezérlõegységet feltételezõ általánosított delta-szabály között - bár háromszor
is (148., 170., 259. old.) együtt emlegeti a kétféle algoritmust. Persze
figyelembe kell venni, hogy A megismerés építõkövei eredetileg 1989-ben jelent
meg, amikor a konnekcionizmus mögött még csak hároméves múlt állt, ez alatt a
három év alatt nem lehetett az új irányzat minden aspektusát egyforma
alapossággal áttekinteni.
A konnekcionista hálózatban a tudást a
kapcsolatok hordozzák - ezt láttuk. Csakhogy ezek ugyanazok a kapcsolatok,
amelyeken az új ingerek feldolgozódnak. Az újabb tapasztalat ezeken az
élerõsségeken változtat. A következõ tapasztalat a már megváltozott hálózaton
keresztül megy végbe. Tehát az egyes tapasztalatok befolyásolják az újabb
tapasztalatok feldolgozását. Ha a tûzrõl egyszer azt érzékeltem, hogy éget,
akkor ez a hálózat megfelelõ helyén egy (vagy több) élerõsséget megváltoztat.
Következésképpen a legközelebbi tûzpercepcióm már különbözni fog az elõzõtõl,
hiszen a hálózat egy pontján kódolva van az az információ, hogy a tûz égethet
is.
Nagyon hasonlít ez Gilbert Ryle gondolataihoz. Ryle - akárcsak a
konnekcionizmus - a tanulás szerepének hangsúlyozásával akarja elhatárolni az
elme mûködését a szabály és a szokás fogalmától. Ryle ezt írja: "A pusztán
szokásból végzett gyakorlat lényege az, hogy az egyik ténykedés másolata az
elõzõknek. Az értelmes gyakorlat lényege pedig az, hogy az egyes ténykedéseket
módosítják a megelõzõk. A cselekvõ személy ugyanis még tanul." 13
Mind Ryle, mind a konnekcionizmus elhatárolja magát egyfelõl a szabály, másfelõl
a szokás fogalmától, mégpedig egy önmagát módosító tanulási mechanizmus
segítségével. Hibás tehát a konnekcionizmust a Hume-féle asszociáción alapuló
ismeretelmélet egyszerû újjáélesztésének tekinteni. A konnekcionizmus valódi,
nem pusztán felszíni egyezéseket mutató elõzménye Gilbert Ryle - bár õ nem
beszél hálózatokról, sem asszociációról. A konnekcionizmus Ryle elvont elméletét
tette megfoghatóvá és modellezhetõvé, azáltal, hogy az elmét hálózatnak tekinti.
Ezen a ponton lesz egyértelmû a különbség a korábbi - például
Hume-féle -, asszociáción alapuló rendszerek és a konnekcionizmus között. Hume
megkülönböztette az idea és az impresszió fogalmát. Impressziónak nevezte a
minket érõ ingerek összességét, ideának pedig a mentális reprezentációt. Hume
szerint az impresszió határozza meg az ideát. Kant - ha gondolatmenetét
leegyszerûsítjük - megfordította ezt a tételt; azt állította, hogy a kategória
határozza meg a tapasztalatot. Itt a kategória-tapasztalat ellentét Hume
idea-impresszió megkülönböztetésének felel meg (persze lényeges különbségek is
vannak a két ellentétpár között). Az utóbbi kétszáz évben rengeteg különbözõ
kísérlet történt arra, hogy az ideát és az impressziót úgy fogják fel, mint
amelyek egymást határozzák meg: az idea az impressziót, az impresszió az ideát.
A konnekcionista hálózat meglehetõsen radikális fordulatot hozott
ebben a régi filozófiai problémában. Ha ugyanis a tudást (a mentális
reprezentációt, az ideát) a hálózat élerõsségei hordozzák, az ingert (a
tapasztalatot, az impressziót) pedig a hálózat csúcspontjainak aktiválódása,
akkor az idea és az impresszió nem két különbözõ entitás, hanem ugyanaz a
hálózat, két különbözõ aspektusból értelmezve.
Az idea az élek
erõssége, az impresszió a csúcspontok aktivitása. Itt tehát nem egy egyedi
esetet kell általános törvény hatálya alá hozni, hiszen az idea is csupa egyedi
esetekbõl áll: egyedi esetek invarianciáiból. Ezért képes minden egyes
impresszió megváltoztatni az ideát, amely a következõ impressziót így már kicsit
másképpen fogja feldolgozni. Ha ezeket a tételeket elfogadjuk, nem kevésbé
meglepõ következményeket kapunk. Az a priori és az a posteriori közötti
különbség például fokozati különbséggé válik, relativizálódik.
Ezt
szemléletesen mutatja Edelman neurobiológiai evolúciós hálózatmodellje is.
14 Edelman azt állítja, hogy az emberben már a születés elõtt kialakul egy
hálózat, amely a potenciális kapcsolatokat tartalmazza. De ezen potenciális
kapcsolatok közül nem mindegyik válik valóban erõs kapcsolattá. Azt, hogy a
potenciális kapcsolatok közül melyik aktiválódik, és melyik nem, a tapasztalat
(az impressziók), tehát a tanulás dönti el. Edelman "idegrendszeri darwinizmus"
metaforájában a tanulás játssza a szelekció szerepét. Ezek szerint értelmetlen
dolog az a priori és az a posteriori ismeretek (kapcsolatok) különbségérõl
beszélni, hiszen minden kapcsolat a priori (a potencia szintjén) és minden
kapcsolat a posteriori (az aktiválódás szintjén). Ami az egyes kapcsolatok
esetében különbözik, az csak ezen összetevõk aránya.
A konnekcionista
hálózatokkal azonban egy ponton komoly probléma van. A magasabb szintû mentális
tevékenységeket - például a sakkot vagy a tudományos bizonyítást - nem lehet
kizárólag a hálózatok segítségével leírni. Igaz, hogy a köznapi kifejezéseink
túlnyomó többsége mikrojegyekbõl áll, de például a tudományos nyelvhasználat
szavainak általában egy és csak egy meghatározott jelentés felel meg. Tudományos
fogalmaink reprezentációja tehát szemantikailag áttetszõ. Ezen kívül - mint
láttuk - a konnekcionista hálózat nem képes az ellentmondás kezelésére sem.
Ezen a ponton érdemes bevezetni egy distinkciót. Ryle
megkülönböztette a "tudni mit" és a "tudni hogyan" fogalmát. Talán az
eddigiekbõl világos, hogy a konnekcionista hálózat tudása Ryle "tudni hogyan"
fogalmának felel meg, a "tudni mit" pedig a klasszikus szimbólumfeldolgozó
rendszer tudására jellemzõ. Ahogyan Ryle szerint az emberi tudás csak együttesen
magyarázható a "tudni mit" és a "tudni hogyan" fogalmával, az elme leírása sem
lehetséges csak a konnekcionizmus vagy csak a klasszikus paradigma segítségével.
Nem sokkal a konnekcionizmus megjelenése után tehát kiderült, hogy
önmagában ez a felfogás sem képes az elme komplex mûködésének magyarázatára. A
megoldás eléggé logikusnak látszott: a "klasszikus kognitivizmust" és a
konnekcionizmust össze kell olvasztani. Már 1988-ban megjelent az elsõ olyan
modell, amely megpróbálja egyesíteni a két ellentétes megközelítés
elõnyeit. 15 Az ilyen kettõs modellek a kilencvenes évek elejétõl
máig az elme leírásának szinte kizárólagos modelljei. Az Andy Clark könyvében
leírt elmélet a legelsõk egyike a kettõs modellek hosszú sorában.
Ahhoz, hogy Clark hangsúlyos állításait megértsük, érdemes tipologizálni ezeket
a kettõs modelleket. Sõt mostanára már annyi és annyiféle kettõs modell létezik,
hogy elengedhetetlennek tûnik ezeknek az elméleteknek valamilyen rendszerezése
is. Elsõ közelítésben fogadjuk el Paul Smolensky egyik 1992-es cikkének
megkülönböztetését. 16
Smolensky hibrid modellnek nevezi
azokat a leírásokat, amelyek szerint az elme egyik része konnekcionista módon
mûködik, egy másik viszont szimbólumkezelõ rendszer. A sakkozás például
szimbólumkezelés, a percepció viszont konnekcionista folyamat. A hibrid modell
tehát a konnekcionista és szimbólumkezelõ rendszer közötti különbséget kizárólag
az elme különbözõ területei, funkciói közötti különbségre vezeti vissza.
17
Smolensky megkülönbözteti a hibrid modelltõl az integrált
modell fogalmát, amely egy rendszer két szintû leírása. Az elme mûködését tehát
voltaképpen kétféle módon kell leírni: mint szimbólumkezelést és mint a
konnekcionista hálózat változását. Integrált modellen Smolensky elsõsorban saját
rendszerét érti.
Hibrid modellre a legjobb példa Stevan Harnad
elmélete. 18 Harnad kiindulópontja a már bemutatott Searle-féle
kínai-szoba argumentum. Harnad továbbgondolja Searle érvét: ha valaki meg akarna
tanulni kínaiul, és csak egy kínai-kínai szótár állna a rendelkezésére, az egyik
kínai szimbólum jelentését csak egy másikkal tudná megadni, és így tovább a
végtelenségig. De ebbõl a gondolatmenetbõl Harnadnál nem az következik, hogy
nincsenek szimbólumaink, csak az, hogy szimbólumaink önmagukban, a világtól
függetlenül nem képesek jelentést hordozni. A szimbólumok és a külvilág - a
percepció - között folyamatos kapcsolat van. Szükség van tehát a szimbólumok
lehorgonyzására, s ezt egy konnekcionista alrendszer valósítja meg az emberi
elmében.
Világos, hogy Harnad elmélete is kettõs modell, mégpedig
hibrid. A magasabb szintû tevékenység - a nyelv, a sakk stb. - pusztán
szimbólummanipuláció, amelynek nincs semmi köze a konnekcionista hálózatokhoz. A
percepció viszont, amely a szimbólumok jelentését, illetve ezek változását
biztosítja, tiszta konnekcionista hálózat: független mindenfajta
szimbólummanipulációtól. A Harnad-féle hibrid modell tehát az elmét két részre
osztja: tisztán konnekcionista és tisztán szimbólumkezelõ részre. Ezek élénk
kapcsolatban vannak ugyan egymással, de az egyik soha nem írható le a másik
fogalmaival. Visszatérõ hiányossága az ehhez hasonló hibrid rendszereknek - és
ez alól Harnad sem kivétel -, hogy nem igazán tudják megoldani a konnekcionista
és a szimbólumkezelõ alrendszerek közötti belsõ kommunikáció kérdését. Ha - mint
Harnad mondja - a percepció kimenetei konnekcionista típusú, kontextusfüggõ
mikrojegyes reprezentációk, a magasabb szintû mentális folyamatok bemenetei
pedig kontextustól független szimbólumok, akkor a kétféle reprezentáció egymásba
alakulását is meg kell magyarázni, márpedig erre még nem igazán történt
kísérlet.
Ez a kettõs modellek elsõ nagy csoportja, a hibrid
rendszer. Clark elmélete szempontjából fontosabb másik nagy csoportjuk, az
integrált rendszer. Amikor Clark megírta A megismerés építõköveit, csak Paul
Smolensky integrált kettõs rendszerét 19 ismerte. Éppen ezért Clark
kettõs modellje elsõsorban Smolensky hatására alakult ki. Clark könyvének
mintegy negyedét teszi ki Smolensky elméletének bemutatása. A két kettõs
rendszer nem sokban különbözik, de Clark egyedi és új állításai csak Smolensky
rendszerével szemben válnak világossá.
Smolensky elmélete
radikálisabb a Harnad-féle hibrid modellnél. Három leírási szintet különböztet
meg: az idegsejtek szintjét, a konnekcionista szintet (ezt õ szubszimbolikusnak
nevezi), és a szimbolikus leírás szintjét. A szimbólummanipulációt mindig egy
konnekcionista hálózat utánozza (emulálja), tehát a felsõ szint mûködését az
alsó szint valósítja meg. Smolensky radikális állítása az, hogy a szimbolikus
leírás pusztán a konnekcionista folyamatok jó közelítése. Szerinte a
szimbólumkezelés és a konnekcionista hálózat úgy viszonyul egymáshoz, mint a
Newton-féle mechanika és a kvantumelmélet. A konnekcionista hálózat bizonyos
körülmények között úgy viselkedik, mintha szimbólummanipuláció volna. Valójában
minden mentális folyamat a konnekcionista szinten történik, de ezt néha hasznos
magasabb szintû fogalmakkal - szimbólumokkal - is leírni.
Ez az a
pont, ahol Clark éppen ellentétes álláspontot képvisel, mint Smolensky.
Elismeri, hogy a szimbólumkezelõ szintet mindig egy konnekcionista hálózat
valósítja meg, de azt tagadja, hogy emiatt a felsõ szint pusztán jó közelítése
lenne az alsónak. Az igazi különbség ott van, hogy míg Smolensky a szimbolikus
szintet csak mint leírási szintet ismeri el, addig Clark szerint léteznek olyan
mentális funkciók, amelyek valóban szimbólummanipulációt használnak, nem csak
annak konnekcionista utánzását.
Ezek szerint Clark álláspontjában
keveredik a hibrid és az integrált kettõs modell. Annyiban mindenképpen közel
áll a hibrid modellekhez, hogy szerinte egyes mentális folyamatainkat a
szimbólumkezelés teszi lehetõvé, míg másokat a konnekcionista hálózatok
mûködése. Viszont Clark másképp értelmezi az elme szimbólumkezelõ részeinek a
mûködését. A hibrid modellekben a szimbólumkezelésnek semmi köze nem volt a
konnekcionista hálózatokhoz. Az, hogy a szimbólumok szintjét milyen biológiai
rendszer valósítja meg, a magasabb szint mûködése szempontjából irreleváns.
Smolensky integrált rendszere éppen ellentétes álláspontot képvisel: minden
mentális folyamatunkat konnekcionista hálózat valósítja meg, még azt is, amely
úgy tûnik, mintha szimbólumkezelés volna. A hibrid modellek szerint a
szimbólumkezelés teljes egészében független az õt megvalósító konnekcionista
hálózattól, míg az integrált rendszerek szerint teljes egészében függ tõle.
Clark elmélete finom átmenetet valósít meg a két ellentétes álláspont
között. Szerinte a szimbólumkezelõ alrendszereknek igenis van közük az õket
létrehozó konnekcionista hálózathoz, ugyanakkor függetlenek is tõle.
Függetlenek, hiszen Clark szerint valóban léteznek olyan kontextusfüggetlen
mentális reprezentációk - szimbólumok -, amelyek sok mentális folyamatunkban
valódi egységként mûködnek. Tehát a szimbólumok szintje nem pusztán a
konnekcionista szint hasznos leírása. Másfelõl Clark evolúciós elmélete azt
mutatja, hogy egy magasabb szint mindig függ az alacsonyabbtól. Ezek szerint
Clark álláspontja következetesen végigvitt kompromisszum az integrált és a
hibrid kettõs modellek között - bár 1989-ben még egyetlen hibrid rendszer sem
létezett.
Clark nem csak a kettõs modellek keretein belül képvisel
középutat. Öt, egymással markánsan szemben álló elmélet különíthetõ el ebben a
kérdésben: 1. A klasszikus kognitivizmus azt állítja, hogy az elme teljes
egészében szimbólummanipuláció. 2. A hibrid modellek elismerik, hogy ez a
mentális folyamatoknak csak egy részére igaz, de ha egy folyamat
szimbólummanipuláció, akkor független minden konnekcionista hálózattól. 3. Clark
szerint a szimbólumkezelés függ az õt megvalósító hálózatoktól, ugyanakkor
független is tõle. 4. Az integrált modell a szimbólummanipulációt csak mint
leírási szintet ismeri el. 5. A radikális eliminativisták 20 pedig
azt sem ismerik el, hogy a szimbólumkezelést leírási szintként érdemes
használni.
Clark tehát nehéz feladatra vállalkozott: könyvében négy
különbözõ állásponttól kellett elhatárolnia saját elméletét. Egyszerre (gyakran
egy bekezdésen belül is) két-három különbözõ elmélet állításaival vitatkozik, de
ez - meglepõ módon - mégsem teszi követhetetlenné a könyv gondolatmenetét.
Kérdés azonban, hogy ez a középutas megoldás mennyire képes az elme komplex
modellezésére.
Van egy probléma, amely joggal vethetõ fel minden
kettõs modell esetében. Mégpedig az, hogy a hálózat egyes csúcspontjai - tehát a
mikrojegyek - honnan nyerik jelentésüket. Ez voltaképpen a Harnad-féle
szimbólum-lehorgonyzás problémájának továbbgondolása. Harnad ugyanis nem igazán
válaszolta meg azt a kérdést, hogy a szimbólumok honnan nyerik jelentésüket. Azt
állítja, hogy a konnekcionista hálózatok töltik fel jelentéssel a szimbólumokat,
de ezzel megkerüli a kérdést, hiszen megoldatlan probléma marad, hogy a
konnekcionista hálózatok csúcspontjainak jelentése honnan ered.
Clark
elmélete sem ad meggyõzõ választ erre a kérdésre, elsõsorban azért nem, mert
végig ingadozik a mikrojegyek (tehát a hálózat csúcspontjainak) két eltérõ
felfogása között. Általában olyan, bonyolult szemantikával rendelkezõ
mikrojegyekrõl beszél, mint a kávé esetében a "porcelánhoz ér" vagy a konyha
esetében a "van benne kávéfõzõ". Másfelõl többször funkcionális és geometriai
egységnek tekinti a mikrojegyeket. Keveri ezt a két koncepciót.
A
funkcionális és geometriai mikrojegyek elõnye, hogy lehorgonyzásuk könnyen
megoldható: az egyedi tapasztalatok invarianciái. Az a kérdés, honnan nyerik
jelentésüket, egyszerûen fel sem merül. Komoly problémát jelent viszont, hogy
ezekbõl az alacsony szintû reprezentációkból hogyan tud összeállni egy komplex
szemantikával bíró szimbólum. Úgy tûnik tehát, hogy a mikrojegyek e felfogása
túl alacsony szintû. A másik koncepció ("porcelánhoz ér", "van benne kávéfõzõ")
viszont túl magas szintû: a lehorgonyzásuk problémája továbbra is megoldatlan.
A mikrojegy fogalmának ez az ambivalens kezelése azonban meglepõen
termékeny ellentmondás. Bár Clark elméletén belül nem oldható fel ez az
ambivalencia, de ez vezethet Smolensky integrált rendszerének ellentmondásmentes
interpretációjához. Smolensky elmélete ugyanis kiterjeszthetõ olyan irányban,
hogy képes legyen kezelni a mikrojegyek lehorgonyzásának problémáját, és ez
jelentõs mértékben visszahat Clark álláspontjára is.
Egyedül
Smolensky veszi figyelembe az idegsejtek szintjét, bár sajnos nem eléggé
következetes módon. Amikor például a szimbólumkezelést és a konnekcionizmust a
newtoni mechanikához, illetve a kvantumelmélethez hasonlítja, egyértelmûen
kétszintes modellt állít fel, amelybe egyszerûen nem fér bele az idegsejtek
szintje. Máshol háromszintes modellt állít fel, amelyben a hálózat a szimbolikus
és az idegrendszeri szint között helyezkedik el. Ha tételeit erre a háromszintes
modellre vetítjük, néhány meglepõ következmény is adódik.
Smolensky
azt állítja, hogy a szimbólumok szintje csak hasznos leírása a konnekcionista
szintnek. Így felmerül az a kérdés, hogy az idegsejtek szintje milyen viszonyban
van a konnekcionista szinttel. Bár Smolensky sehol nem ad erre a kérdésre
explicit választ, fõleg késõbbi írásaiból 21 egyértelmûen kiderül,
hogy a hálózat is csak hasznos leírása az idegrendszer mûködésének. Tehát nem
azért tagadja a szimbólumfeldolgozás fontosságát, mert megtalálta az elme igazi
szerkezetét: a konnekcionista hálózatot. Emezt ugyanúgy csak leírási szintként
ismeri el, mint a szimbólummanipulációt. Minden az idegsejtek közötti
kapcsolatokon múlik, az ennél magasabb szintû leírás csak helyes közelítés
lehet.
Ennek a gondolatmenetnek nagyon határozott ismeretelméleti
vonzereje van. Az idegsejtekrõl ugyanis nem igazán lehet beszélni. Nem érdemes
egy mentális folyamatot úgy leírni, hogy hányas sorszámú idegsejtek milyen
sorrendben aktiválódtak. Másfelõl a szimbólumokról tudunk beszélni, csak sajnos,
amikor szimbólumok manipulációjaként írunk le egy mentális folyamatot, az
általában igen távol áll az emberi agy voltaképpeni mûködésétõl.
A
konnekcionista leírás az átmenetet képviseli. Még tudunk róla beszélni
természetes nyelvi fogalmainkkal, másfelõl mégis jobban hasonlít az emberi agy
mûködésére. Igazi áthidaló megoldás: a kecske is jóllakik, a káposzta is
megmarad. Amikor konnekcionista hálózatként írjuk le az elmét, még nem akad el a
szavunk, ugyanakkor nem hamisítjuk meg az elme voltaképpeni mûködését sem.
Ugyanezt fogalmazza meg Smolensky is, amikor azt írja, hogy "szemantikai
szempontból a szubszimbolikus szint közelebb van a fogalmi szinthez, míg
szintaktikai szemszögbõl az idegrendszeri szinthez". 22
Ezzel az állásponttal Clark nyilvánvalóan nem értene egyet, mégis van egy fontos
következménye A megismerés építõkövei rendszerére nézve. A szimbolikus és az
alacsonyabb szint közötti viszony ugyanis - ahogy ez Smolensky állításaiból
kiolvasható - nem ellentétes, hanem fokozati. Ha ezt elfogadjuk, érthetõvé
válik, miért kezeli Clark ambivalens módon a mikrojegy kétféle fogalmát.
Ha ugyanis az idegsejtek és a szimbólumok között fokozatos az
átmenet, akkor nemcsak kétféle, de számtalan értelmezést lehet adni a
mikrojegyeknek. Folyamatos spektrumot alkotnak a különbözõ komplexitású
reprezentációk: a nyelvi fogalmainkkal nem leírható idegsejttõl és funkcionális
reprezentációtól a "porcelánhoz ér"-típusú egységeken keresztül egészen a
kontextusfüggetlen szimbólumokig. A mikrojegy nem egy meghatározott komplexitású
foka a reprezentációknak, hanem gyûjtõnév: a reprezentációk folyamatos
intervallumán az idegsejt és a szimbólum közé esõ, különbözõ komplexitású
egységek közös neve.
Clark - anélkül, hogy felismerte volna -
szembesült ezzel a problémával. Éppen ezért nem tudta a mikrojegy fogalmát egy
meghatározott szemantikával és szintaktikával rendelkezõ reprezentációnak
megfeleltetni; ezért ingadozott a kétféle meghatározás között. Clark könyve
tehát nem egyszerûen bemutatja az utóbbi évtized legfontosabb tudatfilozófiai
vitáját, hanem egy olyan elmélet körvonalait rajzolja meg, amelynek nemcsak az
állításait, de a fogalmi ellentmondásait is érdemes továbbgondolni.
1 * A klasszikus kognitivizmus irányzatának legfontosabb átfogó tanulmányai:
Z. W. Pylyshyn: Computation and Cognition. MIT/Branford, Cambridge, Mass.,
1984.; J. Fodor: The Modularity of Mind. MIT Press, Cambridge, Mass., 1983; J.
Fodor-Z. Phylyshyn: Connectionism and cognitive architecture: A critical
analysis. Cognition, 28 (1988) 3-71. old.
2 * John Searle: Minds, brains,
and programs. In: Behaviourial and Brain Sciences, 3 (1980) 417-424. old.; uõ.:
Intentionality. Cambridge University Press, Cambridge, 1983.
3 * A
konnekcionizmus alapmûve: D. E. Rumelhart-J. L. McClelland: Parallel Distributed
Processing. Vol. 1-2. MIT Press, Cambridge, Mass., 1986.
4 * A prototipikus
általánosításról: Rumelhart-McClelland: i. m. 1. köt.
5 * G. Edelman-D.
Weinshall: A Self-organizing Multiple-view Representation of 3D Objects. MIT AI
Laboratory and Center for Biological Information Processing, Cambridge, Mass.,
1989.; T. Poggio-S. Edelman: A network that learns to recognise
three-dimensional objects. Nature, 343. (1990) 263-266. old.
6 * D. E.
Rumelhart-J. L. McClelland: On learning the Past Tenses of English Verbs. In:
McClelland-Rumelhart: i. m. 2. köt.
7 * J. L. McClelland-D. E. Rumelhart:
Amnesia and Distributed Memory. In: McClelland-Rumelhart: i. m. 2. köt.
8 *
John Searle: Proper Names. Mind, LXVII (1958) No. 266; uõ.: Speach Acts.
Cambridge University Press, Cambridge, 1969.
9 * Ludwig Wittgenstein:
Filozófiai vizsgálódások. Atlantisz, Bp., 1992.
10 * Gilles Deleuze-Felix
Guattari: Rhizome. Minuit, Paris, 1976.
11 * Umberto Eco: A Theory of
Semiotics. Indiana University Press, Bloomington, 1976; uõ.: Semiotics and the
Philosophy of Language. Indiana University Press, Bloomington, 1984.
12 * A.
J. Reimas: Sémantique structurale. Larousse, Paris, 1966.
13 * Gilbert Ryle:
A szellem fogalma. Gondolat, Bp., 1974. 57-58. old.
14 * G. Edelman: Neural
Darwinism. Basic Books, New York, 1987.; Uõ.: The Remembered Present: A
Biological Theory of Consciousness. Basic Books, New York, 1990.
15 * Paul
Smolensky: On the proper treatment of connectionism. Behaviourial and Brain
Sciences, 11 (1988) 1-74. old.
16 * P. Smolensky-G. Legendre-Y. Miyata:
Principles for an Integrated Connectionist/Symbolic Theory of Higher Cognition.
Report 92-08. Institute of Computer Science, University of Colorado, 1992.
17 * Ilyen hibrid modell pl. J. A. Hendler: Hybrid system. Connection
Science, 1 (1989) és uõ.: Marker-passing over microfeatures: Towards a hybrid
symbolic/connectionist model. Cognitive Science, 13 (1989) 79-106. old.
18 *
Stevan Harnad [Hernád István]: A szimbólumlehorgonyzás problémája. Magyar
Pszichológiai Szemle, 1994.
19 * Smolensky: i. m. (1988)
20 * Paul
Churchland: Neurophilosophy: Toward a Unified Theory of the Mind-Brain. MIT
Press, Cambridge, Mass., 1986.
21 * Elsõsorban: Smolensky-Legendre- Miyata:
i. m. (1992)
22 * Smolensky: i. m. (1988) 28. old.
Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: buksz@c3.hu