DIONYSOS
A Héraklésra váró tizenkét munka a föld vad erőinek megfékezése, a világ megbékéltetése, a békét veszélyeztető szörnyek lebírása; Dionysos azért járja be a földet, hogy felszabadítsa ezeket a vad erőket: az oroszlán és a párduc az ő kíséretében vannak. A két földi út mégis összetartozik, mint az istenek életének a megközelítésére két ellentétes, de egyaránt elismert lehetőség példaszerű megmutatása. Önuralomra és igénytelenségre Heraklés példájával tanítottak a filozófusok. Héraklés útja az Olympos felé bizonyos értelemben a halandó emberek számára is megjárható, ti. Sókratés okoskodása értelmében: az istenek azok, akik semmire sincsenek rászorulva, tehát az istenekhez az az ember áll a legközelebb, aki a legkevesebbre van rászorulva. Éppen ellentétes az a követelés, amellyel Dionysos lép az emberek elé, és az ő tiszteletére az ókor misztikusainál, az orphikusoknál került egészen a középpontba. Ő a lysios, a „megoldó”, aki minden fegyelmező és feszélyező korlátozást megsemmisít. De az ő parancsa nem kevésbé kemény, mint a Héraklés-eszmény követelménye. Mert a család és a társadalom, melynek keretei közül Dionysos hívása kiszólít, nemcsak korlátokat, hanem az emberi létezés biztonságát jelentő határokat is ad. Dionysos feltétlen odaadást követel, nemes a szándéka, a bor „öröm az embereknek, de kényszerítő erővel lép fel ott, ahol nem akarják ezt az ajándékot elfogadni. Ereje a föld megfékezhetetlen, buja bőségével függ össze, a termékenységet biztosító nedvességgel, a fákkal, s ezek között is a legféktelenebb bőséggel burjánzó repkényt és a felszabadító mámor italát adó szőlőtőkét tekintették Dionysos ajándékának, illetőleg a Dionysosban összpontosuló bőség megnyilvánulásának. Már születésének mítosza is az istenség jelenlétének félelmetes, megsemmisítő erejét fejezi ki. Zeus halandó kedvese, Semelé, a féltékeny Héra álnok biztatására azt kívánta, hogy az isteni mivoltában látogassa meg őt. Zeus már előbb megesküdött a királyleánynak, hogy kívánságát teljesíteni fogja, most esküje köti és kénytelen engedni, bár tudja előre a veszedelmet. Megjelenik mint a villámokat osztó, ragyogó isten, és a földi asszony nem bírja el a találkozást : porrá ég ebben az ölelésben. Anyja halála percében születik Dionysos; a gyermeket kimenti Zeus a lángokból, repkénylombbal takargatja, úgy hűsíti, s minthogy még fejletlen, a saját combjába varrja, míg megerősödik. Mikor megerősödött, követére, Hermésre bízta, hogy vigye el a nysai nymphákhoz. Nysa mesés vidék, Persephoné is ott szedett virágot, mikor Hadés elrabolta, és itt nevelték fel a nymphák és a jó öreg Silénos (Seilénos) Dionysost. Mikor felnő az isten, szőlőt ültet és egész erdei kíséretét megmámorosítja a borral, kivált a satyrosokat („szatírokat”), a kecskelábú bőség-démonokat, és a silénosokat (mert Dionysos tanítómesterének hozzá mindenben hasonló társai is vannak). Legelválhatatlanabb kísérője mégis maga az egykori nevelő, az öreg ,Silénos, ez a különös félisteni alak, ki „sötétebb az isteneknél, mert a föld szférájához van kötve de jobb az embereknél, mert közvetlen részese a föld ajándékozó kedvű bőségének, és „halhatatlan”, éppen mint ennek a bőségnek letéteményese. Pocakos öreg, ki vegyítetlenül issza a bort és mindig ittas. Kopasz fején virágkoszorút visel, s ha részegen ráakadnak, s megkötözik virágból font láncokkal, énekre is kényszeríthető. A dionysosi mámor jóstehetséget ad neki és Midast, a mesebeli phryg királyt, keserű titokra tanítja: „Legjobb nem születni, és ha már születtünk, legjobb korán meghalni.” De ha búnak is ereszti fejét néha, mikor elnehezíti a bor, máskor éppen ő a búfelejtő mámor tanítója. Képzőművészet és irodalom egyaránt bizonyos mértékig komikus alaknak mutatja be. Az ő jelenléte még a gigasok harcába is derűs vonást visz : egyik hagyomány szerint az istenek vakmerő ellenfelei Silénos szamarának ordítására szétszaladnak. Dionysos kíséretéhez, thiasosához tartozik Pan is, Hermés kecskelábú fia, s a hívó szavát őrjöngő mámorban követő mainasok („maenadok”) vagy bakkhánsnők. Legtöbbször ezeknek a kíséretében, mint feltartóztathatatlanul közeledő vihar száguldja be a földet: női kísérőit thyiasoknak is hívják, s mikor földi útja végén az Olymposra jut és anyját is felhozza az alvilágból, az istennővé lett Semelé a Thyóné nevet kapja a görög thyei („viharzik”) szótól. Útjában mindenütt a bor mámorát terjeszti az isten; akik befogadják, azok számára a bor mámorának derűs oldalát osztja, akik védekeznek ellene, azokra kemény büntetések közt kényszeríti a maga hatalmát. Néha tigrisfogaton vezeti menetét, a tigrisek gyeplője szőlőinda, és az isten kezében repkénnyel meg szőlőlombbal körülfont, fenyőtobozban végződő botja, a thyrsos suhog. Van úgy is, hogy egyedül jön, senkitől fel nem ismerve, s aztán egyszerre mutatkozik meg, hirtelenül és váratlanul, az ámuló emberek szemei előtt isteni mivoltában, melyről a repkény gátolhatatlanul bőséges, hűvös és nedves vegetációja, a szőlőtő nemes gyümölcsének örömet adó, tüzes mámora, a bika feltartóztathatatlan nekirohanása, az oroszlán félelmetes kegyetlensége, a medve nehezen mozgó, súlyos ereje, a szinte nőiesen hajlékony testű párduc mozgékony támadókészsége együttvéve adhatnak csak fogalmat. Egymagában még leginkább a bor az, ami Dionysos teljességét valamennyire megközelíti, a bor, melybe a keleti eredetű mese szerint is Noé, a bibliai hagyomány első bortermelője, különböző állatok vérét keverte. Ezért epiphaniája, megjelenése az emberek között, elsősorban a szőlőműveléssel és a borral függ össze. Ünnepein, különböző helyi hagyományok szerint — Teósban, Naxos és Andros szigetén, valamint Élisben — bor bugyog föl csodálatos bőséggel a földből. A bor mellett helyenként a legenda szerint tejforrások fakadtak, mert az anyatej csorduló bőségét is Dionysosszal hozták kapcsolatba. A fontosabb Dionysos-ünnepek Athénban zárt ünnepkört alkotnak, s több-kevesebb világossággal mind a bortermelésre, a szőlő és a bor különböző állapotaira utalnak. A kis Dionysia vagy falusi Dionysia ünnepét Attika falvaiban tartották, tél elején, a szőlő betakarítása után. A nép szüreti vidámsága különböző játékokban jutott kifejezésre. Ilyen volt az askolia: a fiatalság fél lábbal az olajjal bekent borostömlőkön (askos = „tömlő”) táncolt és bukdácsolt az egybeverődött tömeg mulatságára. És ilyenek voltak azok a hangos álarcos felvonulások is, amelyek hozzájárultak az athéni dráma — főleg a vígjáték — kialakításához. Utóbb, az athéni szinjátszás virágkorában, vándorszínészek ugyanezen az ünnepen adták elő néha azokat a darabokat, amelyek a városban már előbb színre kerültek. Sok tekintetben hasonló jellegű volt a Halóának nevezett betakarítási ünnep, de itt már Dionysosnak a gabona áldását hozó istennővel, Démétérrel kellett osztoznia az ünneplésben. A januári Lénaia ünnep neve összefügg a lénos szóval, mely „borprést” jelent, s így már ez is jelzi az ünnep jelentőségét. A kora tavaszi Anthestérión („virágzás”) hónap 11., 12. és 13. napjára esett az Anthestéria ünnepe, ekkor ittak először az újborból. Első napja a Pithoigia („hordónyitás”), a második a Khoes („boroskupák”) ünnepe, és ezen tartották meg az ünnepélyes borkóstolást nyilvános lakoma keretében, melyről a rabszolgák sem voltak kizárva. Mindenki a kora tavasz friss virágaiból font koszorút viselt a homlokán, és a lakoma végén ezeket a virágokat vitték el Dionysos Lénaion nevű templomába. Mert az Anthestéria („virágünnep”) a tavalyi bor és az új virágzás ünnepe egyszerre. Dionysosnak, a termékenyen nedves és nedűt felbuzogtató föld isteni bőségének, valamiképpen a halálhoz is köze van. Élet és halál, tavalyi bor és új virágfakadás adtak
találkozót tavaszi ünnepén, aminthugy a föld porhanyós ölén is élet és halál, a
tavalyi vegetáció erjedése, rothadása és az idei csírázás együtt vannak. Dionysos
azok közé az istenek közé tartozik, akik az alvilágot is megjárták, ő hozta fel
anyját az alvilágból, haláláról is hallunk, sírját is mutogatták, és egy
hagyomány
Persephonét, az alvilági istennőt teszi meg
gyermeksége nevelőjének. A virágzás tavaszi bősége is onnan jön, a föld
mélyéről, ahová a halottak elmennek — a halott emberek, de a halott virágok és a
halott esztendők is. Ezért követte a borkóstolást és virágáldozatot az
Anthestéria harmadik napja, a Khytroi, melyen „cserépedényekben” (khytrosokban)
Hermésnek mint alvilági istennek és az elhaltak
szellemeinek hoztak italáldozatot. Később, az Elaphébolión hónap 9. napján
kezdődött és több napon át tartott a nagy Dionysia vagy városi Dionysia ünnepe,
melyre egész Attikából összegyűlt a nép, hogy Athénben, a fővárosban, közösen
ünnepeljen. Nagyszabású körmenetben hordozták meg Dionysos ősi szobrát,
gyermekkarok énekeltek, általános vigasság, zene, ének töltötte ki a napokat. A
gazdag, már nyáriasabb virágzás különböztette meg a nagy Dionysia hangulatát az
Anthestéria kora tavaszi virágünnepétől. Mint
Pindaros
mondja, „ekkor hullanak az isteni földre az ibolyák kívánatos bokrai, a
hajfürtök közé rózsák vegyülnek, felhangzik az ének a fuvolaszóval, s éneklik
Semelét szalagos homlokával kartáncban a népek”. Dionysosnak ezen az ünnepén
jelen vannak az „ibolyakoszorús”
Múzsák is, őt magát is evvel az ünneppel
kapcsolatban nevezték melpomenosnak, éneklőnek, mint Melpomenét, tehát éppen azt a
múzsát, akit a későbbiek a tragédiaköltés istennője gyanánt említenek.
Dionysosnak, a vad szenvedélyeket felkorbácsoló istennek, és a Múzsáknak, a
szenvedélyeket a költészet harmóniájában megszelídítő és megformáló
istennőknek, közös tisztelete nyilvánult meg ezen az ünnepen az athéni
tragédiában. A nagy Dionysia utolsó napjai ugyanis a drámai versenyeknek voltak
szentelve. Ugyanabban az időben, amikor Attika szelídebb szőlőtermő vidékein a
Lénaiát ünnepelték, a legrövidebb téli naphoz közel eső időben, a hegyekben,
elsősorban a Parnassoson kétévenként ismétlődő — ún. trieterikus
(„háromévi”) — ciklusokban a mainasok vagy bakkhánsnők (bakkhai) ültek vad
orgiát Dionysos tiszteletére. Ezeket a rajongó asszonyokat az őrjöngő mámor, a
Dionysosnak való feltétlen magukátadása ragadta ki családjuk köréből egy időre.
Hasonló volt az Agriónia ünnepe is Boiótiában. Az asszonyok Dionysost hajszolják vad
rohanásban, de az eltűnt, hiába keresik. Aztán abbahagyják a keresést, mondván,
hogy az isten „a Múzsákhoz menekült és náluk rejtőzködik”. Evvel a
záróakkorddal csitult el a mámor. „Dionysos a Múzsákhoz menekült” : a
marcangoló és önmarcangoló mámor kitombolta magát, csak a Múzsák hatáskörében
működik tovább, mint termékeny mámor, teremtő ihlet, az a szent őrület — mania —,
mely
Platón szerint minden művészi alkotáshoz elengedhetetlen. A bakkhánsnők vad
orgiáinak elcsitultával Dionysos szelídebb mámora kíséri végig az emberi életet.
Az orgiák Bakkhosa, Bassareusa — a vad „zajongó” —, mint a „halandók
öröme” is szerepel és lysios, a nagy „megoldó”, nemcsak a vad
szenvedélyeket bocsátja szabadjára, hanem pausilypos is, „bánatszüntető”, „gondűző”. Nemcsak mainomenos,
„őrjöngő”, hanem melpomenos, „éneklő” is. Dionysosnak ezt az oldalát ismerhetik meg azok, akik megvetik a
duhaj mámort, és a mértéket a bor istenének a jelenlétében is tiszteletben
tartják. Ilyen volt Anakreón, a bor legnagyobb görög dalosa és minden idők
bordalköltőinek örök mintaképe. A derűs teósi öreg nem adta át magát soha a vad
mámornak, hanem csak módjával élt a borral. „Nosza rajta, ne dobogjunk, ne
zajongjunk rivalogva, mint a skythák borivása, duhajul, de szépszavúan iddogáljunk
himnuszok közt.” Ezért ismerhette meg azt a Dionysost, aki Erósnak és a
kékszemű nympháknak meg a bíbor Aphroditénak a játszótársa. Dionysosnak ez a
szelídebb oldala teszi érthetővé, hogy a vad bakkhánsnők istene mellé női párja
gyanánt a mítosz a női odaadásnak olyan gyöngéd képviselőjét adhatja, aki már
nevében is a megközelíthetetlen tisztaságra utal: Ariadnét. Ariadné földi leány,
mint Dionysos anyja is, s mint ez, ő is Dionysos kedvéért nyer halhatatlanságot :
Naxos szigetének egy magas hegycsúcsán tűnik el az emberek színe elől, hogy isteni
férjét kövesse az égbe. Dionysos és
Ariadné gyermekei
ismét a szőlőtermelésre és a borra utalnak már nevükkel is : Oinopión
(„borivó” vagy „borszínű”), Staphylos („szőlőfürt”),
Euanthés („jól virágzó”). Dionysost a képzőművészet legtöbbször
hangsúlyozottan nőiesnek ábrázolja, még az ún. „indiai Dionysos” típusában is, ahol szakállt visel. A szakálltalan ifjúi ábrázolás i. e. az V.
században alakul ki. Mint gyermeket vagy nevelője, , Silénos karján látjuk ,vagy
Hermés karján, esetleg vállán, amint az istenek követe éppen a nymphákhoz viszi. (Forrás: http://gportal.hu/gindex.php?pg=6180737&nid=1195108&PHPSESSID=c952c96a657591b25399a534296ad645) |