A régi idők katonái dalaikban megénekelték
életük minden örömét és keserűségét a bevonulástól a leszerelésig. Napjainkban
ez a gazdag katonaköltészet eltűnőben van, s már csak egyes darabjait élteti a
hagyomány. Egykori katonalíránk emlékeit (a bakaimádságokat, bakalitániákat,
katonaballadákat stb.) a régi kéziratos katonakönyvek őrzik.
Az egyetlen továbbra is viruló témája a katonaköltészetnek
a leszerelés. A hagyományos dalok mellett a leszerelőzászlókra írt versek,
mondókák, rigmusok bizonyítják a nagy esemény ihlető erejét.
Igen népszerűek a régi nóták, amelyek nagy
része a múlt században keletkezett. „Már
ezután úgy élem világom, Kis kalapom a jobb szememre vágom; / Jobb szememről a
bal szememre vágom, / Csak a leszerelő kis könyvemet várom” — éneklik
ezekben a napokban az egyik legismertebb leszerelődalt az öreg katonák ezrei,
ugyanúgy, mint száz évvel ezelőtt.
Megfigyelhetjük, hogy azok a dalok élték túl
az idő múlását, amelyek nem kötődnek szorosan keletkezési korukhoz. A
jellegzetesen a közös hadsereghez kapcsolódó „Őrmester
úr, az istenit magának! / Mért ette meg sűrűjét a zupának…” éppen
erős korrajza miatt ítéltetett feledésre.
Sok dalt a népköltészet sajátos vonása, az új
körülményekre való átalakítás mentett meg a pusztulástól. Ennek talán
legismertebb példája a következő: „Augusztusban
leszerelünk, ez az igazság, / Nem esszük már csajkából a lucskos káposztát /
Hadnagy elvtárs, isten vele, mi már elmegyünk, / Köszönjük, hogy olyan sokszor
kib…tt velünk.” Ezenkívül leszerelődalok a műdalokból is
keletkezhetnek. Némi átköltés után lett például a katonai dalkincs része az
egykori sláger: „Elmegyek, hogy öreg lehess, / Kis kezedbe
centit vehess…” — dúdolják az
öregek a gumik fülébe.
Teljesen új a mondókák és a rigmusok megléte a
leszerelés költészetében. A mondókák elterjedtsége nem túl nagy, csak néhány
példát tudunk rá. Ilyen az öreg katona és centijének párbeszéde: „— Centim,
centim, mondd meg nékem, / Ki lesz itt a jövő télen? — Kis gazdám, te nem
lehetsz; / Én elfogyok, te elmehetsz”.
Sokkal ismertebb és jellemzőbb műfaj a már
említett leszerelőrigmus, amely a közelgő nagy nap örömét hivatott világgá
kürtölni, leginkább centivágás után ordítozva.
A leszerelőrigmusok is rokonságot tartanak a
népköltészettel: szerkezetükben, alakjukban a népi rigmusok és tánckurjantások
vonásai fedezhetők fel. Általában kétsoros, szellemes, csattanós rímű versikék
ezek, tömör fogalmazású mondókák. Bennük a leszerelés ténye („Itt szív még a jó nagy tömeg, / Elmegy már az
agg, vén, öreg”), a hátra
levő napok számolgatása („Még tizenegy vasárnap, / S itt hagyom a vaságyat”), a távozás időpontja („Lassacskán napjaim letelnek vala, / S
augusztusban végleg elmegyek haza”), az ottmaradók bosszantása („Csíkos hátú kismalac, / Én elmegyek, te itt
maradsz”), a visszatérni nem
akarás („Öreg tápos nem rezel be, / Nem jön vissza 2000-be”) nyilvánul meg.
A leszerelőrigmusokra jellemző a rímelés. A
rigmusok legtöbbje tiszta rímű („Azért
vagyok ilyen laza, / Augusztusban megyek haza”), de a tréfálkozó
kedv néha a rímet is felhasználja kifejezőeszközként. Így születtek az „Olyan leszek, mint a túzok, /
Augusztusban hazatűzök”, vagy az „Öreg vagyok, mint a medve, / Leszerelek
augusztusbe” rigmusok, amelyek a kancsalrím eszközével élnek.
Fontos ismertetőjegye a leszerelőrigmusoknak
az erős ritmus is. Leginkább nyolcszótagos sorokból állnak („Ó be pompás, ó be remek, / Júliusban leszerelek”), de
ritkábban előfordul hat („Sír az öreg sapka, / Kopasz lesz a gazda”), sőt
négy szótagos sor is („Öreg rozmár / Nem dolgoz’ már”). Eltérő
szótagszámú sorok csak elvétve akadnak („Öreg sünnek / Napjai már szűnnek”), az ilyeneket általában
egyenlő hosszúságúvá alakítja a ritmus.
A leszerelőköltészet szinte egyetlen élő
formája a katonaköltészetnek. Nagy érdeme, hogy őrzi és életben tartja a
népköltészeti hagyományokat. Elterjedtsége és népszerűsége miatt a pusztulástól
nemigen kell féltenünk, legfeljebb vadhajtásait, trágárságát nyesegetni, és
egészséges, vidám szemléletét támogatni az egyetlen feladatunk.
KIS TAMÁS
(Igaz Szó 33/2 (1988. február): 30)