A ZH, az UV és a sikítás Emlékszem, amikor
először hallottam a szót, zéhá nagyon misztikusan hangzott, és akkor
még az úvé is csak valami káros „sugárzásdolog” volt – ma is az. Az
indexről pedig? No igen, a kocsikban használják a kanyarodás
jelzésére. De mit is jelentenek ezek valóban? Hiszen ha el akarunk
igazodni a felsőoktatás világában, tisztában kell lennünk az
alapvető szavakkal.
ZH – Zárt helyi dolgozat, ami csak a nevét
tekintve olyan szigorú, mintha elmegyógydában, esetleg börtönben
írnád a középiskolában még TZ-nek (témazárónak) becézett, külön a
diákok frusztrálására kitalált dolgozatokat. Nem is nagyon
különbözik tőlük, maximum anyagrészben nagyobb. Van a gyakjegy,
vagyis gyakorlati jegy. Ezt a szemináriumok végén szerezheted meg,
amelyek tulajdonképpen normál tanórák, ahol az előadások tartalmát
dolgozzátok fel közösen. Ha a gyakjegyet megtagadja tőled a tanár,
akkor vagy pofátlanul sokat hiányoztál, vagy ZH-idat nem vetted túl
komolyan. A kollokvium félévente boldogít: hétről hétre békésen
ücsörögsz az előadásokon, aztán mire észbe kapsz, ott ülsz a zord
professzor előtt és szóban kellene elmondani neki azt, amit ő
mondott el neked az órákon. A szigorlat, az már keményebb dió:
nagyobb anyagrészek vagy tantárgyak éves szintű felmérése. Persze
többen túlélték már. A vizsgákat nem szükséges magyarázni, ezekből
minden félévben van minden tantárgyból, csak hogy még véletlenül se
unatkozz. Az alapvizsga van általában a második évben, és az
államvizsga vagy záróvizsga a legvégén. Ha az általános vizsgák
valamelyike nem sikerül, akkor jöhet az UV (utóvizsga). Ez
tulajdonképpen egy utolsó utáni esélynek fogható fel. Sok
felsőoktatási intézményben azonban ma már korlátozzák ezt a
lehetőséget, s nem javallott az UV-k gyűjtögetése.
Az index, vagy más néven leckekönyv olyan, mint
az ellenőrző plusz bizonyítvány, órarend, mifene együttvéve. Ez már
nem a jó öreg „Hozd ki az ellenőrződet, de hát most nincs nálam –
különben is az év elején elhagytam…” történet, az index kitöltése és
kezelése kicsit komolyabb. Ebbe kerül jegyeidtől kezdve az órák
sorrendjén át a tanárok névsoráig minden. Leadása, felvétele
időponthoz kötött, sőt még bírságolnak is, ha késel. Fontos
beszédtéma még az egyetemi/főiskolai diákság körében a jegyzet. Ha
például valaki azt kérdi: van-e jegyzet, akkor az még véletlenül sem
a professzor által ajánlott tanulmányra/tankönyvre vonatkozik. Ekkor
egy jó állapotban lévő, órai jegyzet fénymásolatának a másolata
szükségeltetik, sürgős használatra, valakitől, valahonnan.
Persze, ha mindezekkel tisztában vagy, még
koránt sem biztos, hogy érted, ha a közgázosok „TUF-olnak” (Tantárgy
Újra Felvétel). Netán egy miskolci deák arról beszél, hogy „megy az
UV dombra”, amely közkedvelt búfelejtő hely egy sikertelen UV utáni
„teázgatásra”. Aztán ha valaki vetít egy kiselőadáson, az annyit
tesz, hogy úgy beszél valamiről, hogy fogalma sincs róla, tehát
blöfföl. Ebben az esetben a ZH-n, vagy vizsgán sikoltania, netán
sikítania kell, vagyis jegyzetből les. A sikítás a profibb módszer,
ilyenkor hősünk – a fölösleges izgalmakat okozó puskázást
megspórolva – a kidolgozott tételeket egyszerűen kicseréli a
dolgozatpapírral.
Mindez csak ízelítő, hiszen minden főiskolának
és egyetemnek megvan a saját belső nyelve, szlengje, ami a külső
szemlélő számára egyedivé, izgalmassá – és érthetetlenné – teszi az
ott folyó társalgást, s egyúttal közösséget is kovácsol. Bízzunk
benne, hogy hamarosan Te is „új nyelvet” tanulsz majd valahol.
|