Tartalomjegyzék

ZIP | MEK

Előszó 3

1.      A megszólítás fogalmának értelmezése 5

2.      A megszólítások vizsgálatának módszerei és eredményei 10

2.1.   Megszólításkutatás a nemzetközi nyelvtudományban 10

2.2.   Megszólításkutatás a magyar nyelvtudományban 25

3.      A kutatás céljai, feladatai és módszerei 47

3.1.   A megszólítások vizsgálatában elvégzendő feladatok, célkitűzések 47

3.2.   A kutatás módszerei, az adatgyűjtés lehetőségei 49

4.      A megszólítások és beszédpartnerre utaló elemek típusai és lehetséges

funkciói 59

4.1.   A közlés címzettjére utaló elemek típusai 59

4.1.1.      A kötött megszólítások grammatikai sajátosságai 61

4.1.2.      A szabad megszólítások grammatikai és szemantikai

 sajátosságai 62

4.2.   A közlés címzettjére utaló elemek funkciói 64

5.      A megszólítás változatai a közvetlen kommunikáció színterein 68

5.1.   Megszólítások a családban 69

5.1.1.      A szülők megszólítása 70

5.1.2.      A gyermekek megszólítása 82

5.1.3.      A nagyszülők és dédszülők megszólítása 88

5.1.4.      Az unokák megszólítása 96

5.1.5.      A testvérek megszólítása 97

5.1.6.      A nagynénik, nagybácsik és a keresztszülők megszólítása 101

5.1.7.      A testvérek gyermekeinek és a keresztgyermekek

 megszólítása 106

5.1.8.      Az unokatestvérek megszólítása 106

5.1.9.      A házastárs megszólítása 107

5.1.10.  A házastárs szüleinek megszólítása 109

5.1.11.  A gyermekek házastársának megszólítása 111

5.1.12.  A házastárs testvéreinek és a testvérek házastársának

 megszólítása 111

5.1.13.  A távolabbi rokonok megszólítása 111

5.1.14.  A megszólítások szokásrendje a családban 112

5.2.   Megszólítások nevelés és oktatás színterein 113

5.2.1.      Az óvodapedagógus megszólítása 114

5.2.2.      A gyermekek megszólítása az óvodában 115

5.2.3.      A tanárok megszólítása az általános és a középiskolában 116

5.2.4.      A diákok megszólítása az általános és a középiskolában 119

5.2.5.      A pedagógusok és szülők érintkezésének megszólításai 122

5.2.6.      A tanárok megszólítása a felsőoktatásban 123

5.2.7.      A hallgatók megszólítása a felsőoktatásban 125

5.3.   A baráti, bizalmas viszonylatok megszólításai 126

5.4.   Megszólítások a munkahelyeken 131

5.5.   Megszólítások a közvetlen lakókörnyezetben 136

5.6.   Az utca: ismeretlenek megszólítása 138

5.7.   Megszólítások a szolgáltatások színterein 145

5.8.   A hivatalos viszonylatok és a nyilvános kommunikáció
megszólításai 153

6.      A megszólítás változatai a közvetett kommunikációban 159

6.1.   A megszólítások szerepe a levelezésben 160

6.1.1.      A magánlevelek megszólításai 161

6.1.2.      A hivatalos levelek, értesítések megszólításai 163

6.2.   A közlemények, reklámok megszólításai 166

7.      A megszólítás változatai a kommunikáció átmeneti típusaiban 167

7.1.   Megszólítások a televíziózás és rádiózás közléshelyzeteiben 169

7.1.1.      A közönséghez forduló kommunikáció megszólításai 170

7.1.2.      A közönség előtti kommunikáció megszólításai 173

7.2.   Megszólítások az internet közléshelyzeteiben 180

7.2.1.      Az elektronikus levelezés megszólításai 181

7.2.2.      A nyilvános levelezőcsatornák, fórumok megszólításai 183

7.2.3.      A honlapok megszólítási változatai 186

8.      A közlés címzettjére utaló elemek kombinációi mint elkülönülő

kapcsolattartási csatornák 190

8.1.   A tegező formák változatai és funkciói 192

8.2.   A nemtegező formák változatai és funkciói 194

8.2.1.      A magázás funkciói és megítélése 196

8.2.2.      Az önözés funkciói és megítélése 200

8.2.3.      A tetszikelés funkciói és megítélése 202

9.      A mai magyar megszólítási rendszer 207

9.1.   A mai magyar megszólítási rendszer főbb jellegzetességei, a jelenleg zajló változások 207

9.2.   A megszólítások használatának szabályszerűségei 209

10.  A megszólításkutatás eredményeinek felhasználási lehetőségei 211

11.  Összegzés 214

Irodalom 221

Mellékletek 231