A DEBRECENI EGYETEM MAGYAR NYELVTUDOMÁNYI INTÉZETÉNEK KIADVÁNYAI
József Attila, a stílus művésze
Tanulmányok József Attila stílusművészetéről
Debrecen, 2005
ISBN 963 472 908 8 ISSN 1588-6433 |
Előszó
József Attila születésének 100. évfordulója alkalom a költő újraolvasására és egyben életműve újraértelmezésére, újraértékelésére.
Akik most tanulmányunkkal József Attilára emlékezünk — úgy gondolom —, Szabolcsi Miklóssal, a költő kutatójával együtt vallhatjuk: „Magam azok közé tartozok, aki számára József Attila műve nem halványul el. Költészete életem részévé vált, folyamatosan ható élmény” (Kész a leltár. József Attila élete és pályája 1930—1937. Bp.: Akadémiai Kiadó. 1998: 955).
József Attila a XX. századi későmodernség
klasszikusa. A klasszikust a modernnel egyesítő művészete nem kizárólag
esztétikai élményt nyújt, mert mi, késő olvasói is megszólítottnak érezzük
magunkat versbe, prózába fogalmazott gondolatai által. Megérint bennünket
írásainak személyességével, meglep többszólamúságával, hiszen költészetébe
beleférnek a nagy eszmei-gondolati költeményei mellett munkásversein kívül
pszichoanalitikus ihletésű művei is.
Életműve megkerülhetetlen teljesítmény mind a költőutódok, mind a művészettel
foglalkozók számára. Vallomások szólnak arról, hogy a József Attila
elementáris hatása alól nehezen szabaduló költőutódok csak lassan találtak rá
egyedi hangjukra. A művészettel foglalkozók pedig arról vallanak, hogy vers-
és prózaértésük próbája József Attila írásművészetének értelmezése.
A költő rendhagyó pályája alakulásának nyomon követése, váratlan politikai pálfordulásainak, emberi-költői magatartásának elemzése, költészettörténeti értékelése, művei értékvilágának és befogadástörténetének feltárása, a halála utáni kultuszképződés magyarázata az irodalomtörténészek kutatási területe.
A József Attila-életmű költészettörténeti megítéléséhez viszont stílusvizsgálata is hozzátartozik. Tehát ránk, stilisztikusokra is hárul feladat művészete újraértelmezésében. Hiszen életműve mint líratörténeti teljesítmény nyelvi megformáltságában hozzáférhető. Ezért a nyelvi formából kiinduló líraolvasásunkban kitüntetett helyet foglalnak el a költő sokszólamúságával párosuló stílus- és irányzati váltásai, sajátos klasszikus-modern képalkotási technikája: a képalkotási hagyomány átvétele és ugyanakkor átírása, versvilágának szerkezete, retorikus alakzathasználati eljárásai, egyáltalán a nyelvi teremtés jellegzetes módjai.
Tehát a József Attila-kutatás vonulatába illeszkedik a stílusművészetének
vizsgálatával foglalkozó következő tanulmánysorozat, amelyben a stilisztikusok
újraolvasásának: líraértelmezésének eredményét tárjuk az olvasó elé — nyilván
eltérő olvasatok párbeszédében. Sokszínű megközelítésünket jelzi az a tény,
hogy nem csupán József Attila költészete kötetünk tárgya, hanem levelezése is,
illetve a magyar líratörténetben is keressük a helyét, felfedve intertextuális
kapcsolatait is.
Szikszainé Nagy Irma
Előszó 5
Fehér Erzsébet: Az önkép és önbemutatás változatai József Attila leveleiben 7
Jenei Teréz: A stílus rétegződése József Attila Vágó Mártához írott leveleiben 18
Szabó Zoltán: József Attila egyéni stílusának jellemzése szövegstilisztikai alapon 26
Kemény Gábor: „... dudás a fuvolást...” (Babits-motívumok József Attila-versekben) 36
Bencze Lóránt: Ómagyar Mária Siralom – József Attila: Óda Kognitív és szociokulturális összevetés 49
Tolcsvai Nagy Gábor: „Leng a lelkem.” Egy metafora világa József Attila költészetében 56
Domonkosi Ágnes: „Belül ég, de kívül éget” A kint-bent viszonylat megjelenítése József Attila költészetében 63
Porkoláb Judit–Boda István Károly: A mikrovilág József Attila költői nyelvében 72
Kornyáné Szoboszlay Ágnes: „.... csecse becse ajándék....” 85
Pethő József: Adjekciós alakzatok József Attila verseiben 100
Szikszainé Nagy Irma: Kérdésalakzatra épített József Attila-i verskompozíciók 116
Tátrai
Szilárd: Problémavázlat a lírai diskurzusok résztvevői szerepeinek
stilisztikai vizsgálatához (József Attila: Kosztolányi és Nagyon fáj) 124