Tartalom
ZIP | http://www.mek.iif.hu/porta/szint/tarsad/nyelvtud/ot8/ | http://mek.oszk.hu/01700/01763
Előszó
...................................................................................................
7
A szövegnyelvészetről
.........................................................................
11
1. A szövegnyelvészeti gondolkodás
előzményeiről
................................ 11
2. A mai szövegnyelvészet kialakulásának
forrásai, előzményei...............
15
2.1. Nemzetközi előzmények
..........................................................
15
2.2. Időrendi áttekintés
...................................................................
16
2.3. Hazai előzmények
...................................................................
20
4. A szövegnyelvészet fogalmáról
........................................................
25
5. A szövegelméletről
.........................................................................
33
5.1. A szövegelmélet mai helyzetéről
...............................................
33
5.2. A
szemiotikai textológia mint a szövegkutatás egy lehetséges
elméleti
kerete
.......................................................................
39
5.3. A nyelvészet helye a szemiotikai textológia keretében ................ 54
6. A
szövegnyelvészet elméleti kerete
..................................................
58
6.1.
Nyelvhasználat – nyelvi rendszer
..............................................
59
6.2.
Szövegnyelvészet – rendszernyelvészet
.................................... 63
6.2.1. A nyelvi egységek reprezentációjában részt vevő
diszciplínákról .................................................................. 64
6.2.2. A szemantika és a szintaktika mondatreprezentációban
betöltött szerepéről .......................................................... 65
6.2.3. A pragmatika szerepe a szövegmondat-reprezentáció
elméleti keretében ........................................................... 70
6.3.
Szövegmondat (szöveg) – rendszermondat
................................ 75
6.3.1. A mondat jelentéséről, valamint a szabálytalanul
szerkesztett és a tagolatlan mondatok reprezentációjáról ..... 81
6.3.2. A
szövegmondat és a rendszermondat viszonya
különböző
elméletek tükrében
...........................................
84
A leíró grammatikák szerepe a
szövegmondat-reprezentációban
......
87
1. A
generatív strukturális mondattanról
...............................................
91
1.1. A generatív
strukturális mondattan elvei és kategóriái
................ 91
1.2. A
kiválasztott szövegmondat generatív elemzése
.......................
94
2. A klasszikus leíró magyar mondattanról
............................................
100
2.1. A
klasszikus leíró mondattan elvei és kategóriái
.........................
100
2.2. A
kiválasztott szövegmondat klasszikus mondattani
elemzése
................................................................................
104
3. A valenciaelméletről
........................................................................
109
3.1. A
valenciaelmélet elvei és kategóriái
.........................................
109
3.2. A kiválasztott szövegmondat
valenciaelmélet szerinti
elemzése
.................................................................................
112
4. Az esetgrammatikáról
.....................................................................
113
4.1. Az
esetgrammatika elvei és kategóriái
...................................... 113
4.2. A
kiválasztott szövegmondat esetgrammatikai elemzése
............. 116
5. Összegzés
......................................................................................
117
Kétlépcsős
szövegmondat-reprezentációs modell szemiotikai
textológiai keretben
...................................................................
119
1. A
modell elméleti kerete. A nyelvészeti szövegmondat-
reprezentáció apparátusáról
............................................................
120
1.1. A
szövegmondatok globális szemi-formális megközelítése
........... 126
1.2. A szövegmondatok kanonikus szemiotikai textológiai
megközelítése
.......................................................................
128
1.3. A
kanonikus reprezentációról
...................................................
130
1.4. Egy
tezaurisztikus szótári szócikk felépítése
............................... 142
(Sütő
András: Anyám könnyű álmot ígér)
...................................... 147
1. A szövegmondatok globális szemi-formális és kanonikus szemiotikai textológiai reprezentációja a kétlépcsős szövegmondat-reprezentációs modell alkalmazásával ........................ 151
2. A
szövegmondat-reprezentáció szerepe a szövegreprezentációban
.....
174
Kitekintés
.............................................................................................
181
1. A korreferencialitás
kérdéséről
........................................................
181
2. A linearizáció
kérdéséről
.................................................................
183
3. A szövegorganizáció
kérdéséről általában
.........................................
184
Irodalom
...............................................................................................
187
Abstract
................................................................................................
199