Tartalom

ZIP | http://www.mek.iif.hu/porta/szint/tarsad/nyelvtud/ot8/ | http://mek.oszk.hu/01700/01763

 

 

 

 

 

Előszó ...................................................................................................      7

A szövegnyelvészetről .........................................................................    11

1. A szövegnyelvészeti gondolkodás előzményeiről ................................    11

2. A mai szövegnyelvészet kialakulásának forrásai, előzményei...............    15

2.1. Nemzetközi előzmények ..........................................................    15

2.2. Időrendi áttekintés ...................................................................    16

2.3. Hazai előzmények ...................................................................    20

3. A szövegnyelvészeti kutatás tárgyáról ..............................................    23

4. A szövegnyelvészet fogalmáról ........................................................    25

5. A szövegelméletről .........................................................................    33

5.1. A szövegelmélet mai helyzetéről ...............................................    33

5.2. A szemiotikai textológia mint a szövegkutatás egy lehetséges

 elmé­leti kerete .......................................................................    39

5.3. A nyelvészet helye a szemiotikai textológia keretében ................    54

6. A szövegnyelvészet elméleti kerete ..................................................    58

6.1. Nyelvhasználat – nyelvi rendszer ..............................................    59

6.2. Szövegnyelvészet – rendszernyelvészet ....................................    63

6.2.1. A nyelvi egységek reprezentációjában részt vevő

diszciplí­nákról ..................................................................    64

6.2.2. A szemantika és a szintaktika mondatreprezentációban

betöl­tött szerepéről ..........................................................    65

6.2.3. A pragmatika szerepe a szövegmondat-reprezentáció

elméleti keretében ...........................................................    70

6.3. Szövegmondat (szöveg) – rendszermondat ................................    75

6.3.1. A mondat jelentéséről, valamint a szabálytalanul

szerkesz­tett és a tagolatlan mondatok reprezentá­ciójáról .....    81

6.3.2. A szövegmondat és a rendszermondat viszonya

különböző elméletek tükrében ...........................................    84

A leíró grammatikák szerepe a szövegmondat-reprezentációban ......    87

1. A generatív strukturális mondattanról ...............................................    91

1.1. A generatív strukturális mondattan elvei és kategóriái ................    91

1.2. A kiválasztott szövegmondat generatív elemzése .......................    94

2. A klasszikus leíró magyar mondattanról ............................................  100

2.1. A klasszikus leíró mondattan elvei és kategóriái .........................  100

2.2. A kiválasztott szövegmondat klasszikus mondattani

elemzése ................................................................................  104

3. A valenciaelméletről ........................................................................  109

3.1. A valenciaelmélet elvei és kategóriái .........................................  109

3.2. A kiválasztott szövegmondat valenciaelmélet szerinti
elemzése .................................................................................  112

4. Az esetgrammatikáról .....................................................................  113

4.1. Az esetgrammatika elvei és kategóriái ......................................  113

4.2. A kiválasztott szövegmondat esetgrammatikai elemzése .............  116

5. Összegzés ......................................................................................  117

Kétlépcsős szövegmondat-reprezentációs modell szemiotikai

textoló­giai keretben ...................................................................  119

1. A modell elméleti kerete. A nyelvészeti szövegmondat-

reprezentáció appa­rátusáról ............................................................  120

1.1. A szövegmondatok globális szemi-formális megközelítése ...........  126

1.2. A szövegmondatok kanonikus szemiotikai textológiai

megköze­lítése .......................................................................  128

1.3. A kanonikus reprezentációról ...................................................  130

1.4. Egy tezaurisztikus szótári szócikk felépítése ...............................  142

A modell bemutatása egy szövegrész elemzése alapján

(Sütő András: Anyám könnyű álmot ígér) ......................................  147

1. A szövegmondatok globális szemi-formális és kanonikus szemio­ti­kai tex­to­­lógiai reprezentációja a kétlépcsős szövegmondat-repre­zen­tációs mo­dell alkalmazásával ........................  151

2. A szövegmondat-reprezentáció szerepe a szövegreprezentációban .....  174

Kitekintés .............................................................................................  181

1. A korreferencialitás kérdéséről ........................................................  181

2. A linearizáció kérdéséről .................................................................  183

3. A szövegorganizáció kérdéséről általában .........................................  184

Irodalom ...............................................................................................  187

Abstract ................................................................................................  199