2005/2006. I. félév
A tantárgy célja: A Beszédtechnika című tanegység magába foglalja mindazt, amit az élőszó használatáról, a légzéstől egészen a beszédstílusig, tudnunk kell. A beszédtevékenység összetevőinek, a légzésnek, a hangadásnak, a kiejtésnek és a kifejezésnek az elméleti bemutatása után, légző-, hang-, kiejtés-, hangsúly- és ritmusgyakorlatokon keresztül kialakítjuk azt a beszédet, amelynek napi több órás használata sem fogja magával vonni a fokozott beszédmegterhelés káros hatásait. A beszédtechnikai gyakorlatok segítségével a beszéd a tudat felügyelete alá kerül, és sok gyakorlással irányított, taktikus megnyilatkozássá változik. Megtanuljuk uralni a tempót, a hangot és a kiejtést.
1. A beszéd, a beszédszervek működése.
2. A légzés. Élettani légzés, beszédlégzés. Szövegmentes légzőgyakorlatok. Koncentrációs légzőgyakorlatok. Szöveges légzőgyakorlatok.
3. A hangadás I. Hangtesztek, vizsgálóeljárások. Középhang kimunkálása, hangterjedelem bővítése.
4. A hangadás II. Szövegmentes hanggyakorlatok. Szöveges hanggyakorlatok. Középhangsáv-skála, hangelőrehozás, hangerőgyakorlat, hangszíngyakorlat, összetett hanggyakorlatok.
5. A kiejtés. A hangok leggyakoribb ejtéshibáinak áttekintése. Szövegmentes kiejtésgyakorlatok. Szöveges kiejtésgyakorlatok, gondos magánhangzóejtés, pontos mássalhangzóejtés.
6. A hangsúly, és a hanglejtés. A „nemzeti beszédnorma” hangsúlyozásbeli és hanglejtésbeli jellegzetességei, és az azoktól való eltérések áttekintése. Mondatgyakorlatok. Összetett hangsúly és hanglejtés gyakorlatok.
7. A ritmus. A ritmusos beszéd kialakítása, ritmusgyakorlatok.
8. A beszédstílusról. Összetett gyakorlatok: légzés-, hang-, kiejtés- és ritmusgyakorlatok
9. A kommunikációról. Nonverbális és verbális kommunikáció. Az asszertív kommunikációról. A testbeszéd elméleti háttere. Összetett gyakorlatok.
10. A prezentáció, előadás-technika. Prezentációs készségek és technikák. A meggyőzés technikája. Összetett gyakorlatok.
11. Összetett beszédtechnikai gyakorlatok. Légző-, hang-, kiejtés-, hangsúly-, ritmusgyakorlatok.
12. Prezentációk 1.
13. Prezentációk 2.
14. A félév értékelése, jegyek beírása.
Szakirodalom
Kötelező irodalom:
Montágh Imre, Tiszta beszéd. Beszédtecnikai gyakorlatok. Holnap kiadó. 1999.
Montágh Imre, Nyelvművesség. A beszéd művészete. Múzsák kiadó. 1989.
Montágh Imre, Figyelem vagy fegyelem?! Az előadói magatartás. Kossuth Könyvkiadó. 1986.
Ajánlott irodalom:
Fercsik Erzsébet–Raátz Judit, Kommunikáció szóban és írásban. Krónika Nova. 2000.
Fisher Sándor, Retorika. A közéleti beszéd gyakorlata. Kossuth Könyvkiadó. 1975.
Frint Tibor, A funkcionális dysphoniák irányelvei. Nemzeti Tankönyvkiadó. 1993.
Frint Tibor, Hangrehabilitáció, hangterápia. Nemzeti Tankönyvkiadó. 1993.
Hernádi Sándor, Íráspróbák, beszédtornák. MOZAIK. 1993.
Hernádi Sándor, Szórakoztató szóra késztető. Móra könyvkiadó. 1987.
Hernádi Sándor, Újfajta beszédművelő gyakorlatok. Nemzeti Tankönyvkiadó. 1995.
Magossy László, A szóbeli kifejezőképesség fejlesztése. Nemzeti Tankönyvkiadó. 1978.
Montágh Imre, Gyermekszínjátszók beszédművelő könyve. Múzsák kiadó. 1984.
Montágh Imre, Mondjam vagy mutassam?! Móra könyvkiadó. 1985.
Moss, Geoffrey, Az eredményes kommunikáció kézikönyve. Bagolyvár. 1988.
Murayné Szy Éva, Játékos beszédnevelés. Múzsák kiadó. 1988.
Pease, Allan–Garner, Allan, Szó-beszéd. A társalgás művészete. Park kiadó. 1995.
Peel, Malkolm, Kommunikációs készségek fejlesztése. Trivium. 1999.
Seper Jenő–Montágh Imre–Vincze Tamásné, A gyakori beszédhibák. Tankönyvkiadó, 1984.
Takács Judit