A számonkérés módja: szóbeli vizsga (kollokvium).
A vizsga menete:
1. A vizsgára való jelentkezés: A vizsgára jelentkezni a tanulmányi és
vizsgaszabályzatnak megfelelő módon a Neptunon keresztül lehet. Ha a hallgató vizsgára való jelentkezését törölte, már csak olyan
vizsgaidőpontokra jelentkezhet át, ahol van szabad férőhely. Vizsgahalasztások
miatt az oktató nem köteles újabb vizsgaidőpontot megjelölni. A
hallgató vizsgáról való távolmaradását három munkanapon belül igazolhatja a
tanulmányi osztályon. Ez esetben a tanulmányi osztály törli a hallgató
jelentkezését a vizsgára. Ha a hallgató nem jelent meg a vizsgán, tudása nem
értékelhető. A vizsgáról való igazolatlan távolmaradás esetén a tanulmányi
rendszerben »nem jelent meg« bejegyzést kell feltüntetni. Ebben az esetben a
hallgató elveszít egy lehetőséget a tárgy adott félévben lehetséges
vizsgaalkalmai közül.
A vizsgaidőpontok:
Megtalálhatóak a Neptunon.
2. A vizsga menete
a) Kollokvium:
A kollokvium egy tételhúzással megkapott kérdés szóbeli kifejtéséből áll. A felkészülésre
15 perc áll az első vizsgázó rendelkezésére.
b) Pótvizsga és javító vizsga: A bölcsészkar érvényes tanulmányi és
vizsgaszabályzatának megfelelően a hallgató egy vizsgaidőszakban minden
tárgyból legföljebb háromszor vizsgázhat. A pótvizsgát a sikertelen kísérlet
után leghamarabb három nappal lehet tenni. A pótvizsga időpontja csak egy már
meglévő vizsganap lehet, amennyiben az adott napon az addigi jelentkezők számát
tekintve még van hely a pótvizsgázónak. A pótvizsgára szintén a Neptun
tanulmányi rendszeren keresztül kell jelentkezni
A megismételt, javító vizsgát (tehát az első vizsgán kapott nem elégtelen
jegyet javító vizsgát) tenni szándékozókra a pótvizsgázókra meghatározott
szabályok érvényesek. (Figyelem! A javító vizsgán rontani is lehet, hiszen ez
esetben is a második vizsga jegye az érvényes.)
A szociolingvisztika fogalma, kialakulásának okai
— Sándor Klára:
Szociolingvisztikai alapismeretek.
Galgóczi László (szerk.): Nyelvtan, nyelvhasználat,
kommunikáció. Szeged, 1999. 136–144.
— Bartha Csilla:
A szociolingvisztika alapjai.
Budapest, 1998. 8–13.
A
hagyományos nyelvészet és a szociolingvisztika különbözősége
— Sándor Klára:
Szociolingvisztikai alapismeretek.
Galgóczi László (szerk.): Nyelvtan, nyelvhasználat,
kommunikáció. Szeged, 1999. 145–157.
Nyelvváltozatok
(a szociolingvisztika alapkategóriái)
— Sándor Klára:
Szociolingvisztikai alapismeretek.
Galgóczi László (szerk.): Nyelvtan, nyelvhasználat,
kommunikáció. Szeged, 1999. 157–168.
A
szociolingvisztika alapkérdései, alapfogalmai,
módszerei
— Bartha Csilla:
A szociolingvisztika alapjai.
Budapest, 1998. 14–25.
A nyelvhasználat
néhány jellegzetessége
— Bartha Csilla:
A szociolingvisztika alapjai.
Budapest, 1998. 26–39.
A nyelvi arisztokratizmus
— Sándor Klára:
A
nyelvi arisztokratizmus alkonya. In: Nyíri Kristóf (szerk.):
Mobilközösség — mobilmegismerés.
Bp. 67–77.
A lingvicizmus
— Kontra Miklós:
A magyar
lingvicizmus és ami körülveszi. In: Elmélkedések nyelvekről, népekről
és a profán medvéről. (Írások Bakró-Nagy Marianne tiszteletére). Szeged,
2006. 83–106.
Tudomány — nem tudomány — áltudomány a
nyelvészetben (az anyanyelvészet és a nyelvművelés mint áltudomány)
— Sándor Klára:
„A
nyílt társadalmi diszkrimináció utolsó bástyája”. In: Replika, 2001 november. 241–259.
— Kálmán László:
A
nyelvművelés mint áltudomány. In: A mai magyar nyelv
leírásának újabb módszerei VI. (Nyelvleírás és nyelvművelés, nyelvhasználat,
stilisztika). Szerk. Büky László. Szeged, 2004. 63–82.
A nyelvelsajátítás
— Réger Zita:
Utak a nyelvhez.
Budapest, 2002. 9–87.
A nyelvi
hátrány
— Réger Zita:
Utak a nyelvhez.
Budapest, 2002. 89–152.
A férfi és női nyelv (genolektusok) kérdései: a nemek
szerinti eltérések a nyelvhasználatban
— Wardhaugh, Ronald: Szociolingvisztika.
Budapest, 1995. 282–293.
—
Cseresnyési László: Nyelvek és
stratégiák (avagy a nyelv antropológiája). Budapest,
2004. 78–88.
További ajánlott olvasmányok:
Cseresnyési László: Nyelvek és stratégiák (avagy a nyelv antropológiája). Budapest, 2004.
Kis Tamás:
Sándor Klára szerk.: Nyelv, nyelvi jogok, oktatás. Szeged, 2001.
Sándor Klára: Az élőnyelvi vizsgálatok és az iskola: kisebbségi kétnyelvűség. Regio, 6 (1995)/4: 121–46 = In: Kontra Miklós és Saly Noémi (szerk.): Nyelvmentés vagy nyelvárulás? Szerk. Kontra Miklós és Saly Noémi. Budapest, 1998. 368–394 = In: Nyelv, nyelvi jogok, oktatás. Szerk. Sándor Klára. Szeged, 2001. 83–110.
Wardhaugh, Ronald: Szociolingvisztika. Budapest, 1995.
Utolsó módosítás: 2015. május 5.