BTMNY203OMA
Szociolingvisztikai gyakorlat
(Az oldal folyamatosan készülget)

 

A tantárgy általános céljai:

A tantárgy célja egyes nyelvi jelenségek gyakorlati bemutatása és feldolgozása a szociolingvisztikai kutatómunka módszereinek bemutatásával. A kiválasztott központi témának megfelelően a tanegység tematikája félévenként változik: a belső nyelvváltozatok rendszerezésére vonatkozó kísérletek; egy beszélőközösség nyelvhasználatának vizsgálata; nyelvpolitikai, nyelvtervezési kérdések; nyelvi változás, nyelvi változók a mai magyar nyelvben; nyelvelsajátítás, nyelvi szocializáció; nyelv és kultúra. A tárgyhoz a tanár által meghatározott témakörből önálló gyűjtőmunka és feldolgozás is kapcsolódik.

Jegyszerzés:

Egy félév elején kiválasztott téma feldolgozása és előadása. Emellett az óralátogatás és az órai munka is befolyásolja a gyakjegyet.

A tanév témái:

1. Szocializáció, nyelvi szocializáció, kommunikatív kompetencia

Kiss Jenő 1995. A nyelvi szocializáció. In: Kiss Jenő, Társadalom és nyelvhasználat. (Szociolingvisztikai alapfogalmak). Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 86–91.

Bartha Csilla 1998. Kommunikatív kompetencia. In: Bartha Csilla, A szociolingvisztika alapjai. ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék, Budapest. 23–25.

Réger Zita 2001. Utak a nyelvhez. Második kiadás. Soros Alapítvány – MTA Nyelvtudományi Intézet, Budapest. 81–87.

 

2. A nyelvi szocializáció útjai

Réger Zita 2001. Utak a nyelvhez. Második kiadás. Soros Alapítvány – MTA Nyelvtudományi Intézet, Budapest. 9–65.

 

3. Nyelvi szocializáció és nyelvi hátrány összefüggései (a „beszélés etnográfiájának” szemszögéből)

Réger Zita 2001. Utak a nyelvhez. Második kiadás. Soros Alapítvány – MTA Nyelvtudományi Intézet, Budapest. 120–143.

 

4. A hazulról hozott nyelv és az iskola nyelvének konfliktusa

Kontra György 2008. Miként vált meggyőződésemmé, hogy az egész didaxis nyelvi nevelés? In: Medve Anna–Szépe György szerk.: Anyanyelvi nevelési tanulmányok III. Iskolakultúra, Budapest. 97–106.

Illyés Gyula 1934–1935. Puszták népe. (A bennünket most érdeklő részlet az „áff”-ról | A teljes kötet.)

Borbély Szilárd 2013. [A bennünket érdeklő részlet a „lú”-ról]. In: Borbély Szilárd: Nincstelenek. Már elment a Mesijás? Kalligram. (Adalék: Kácsor Zsolt 2015. A Nincstelenek falva. Népszabadság 2015. március 21.)

Borbély Szilárd 2013. Egy elveszett nyelv. Élet és Irodalom 57/27 (2013. július 5.)

Kontra Miklós 2003. Felcserélő anyanyelvi nevelés vagy hozzáadó? Papp István igaza. Magyar Nyelvjárások 41: 355–358.

Kontra Miklós 2017. A vernakuláris nyelvváltozat tisztelete. Magyar Nyelv 113: 100–107.

 

5. Basil Bernstein elmélete: iskolai nyelvi hátrány, társadalmi osztály, nyelv, szocializáció és oktathatóság

Jánk István 2014. Ki volt Basil Bernstein? Nyelv és Tudomány 2014. november 27.

Jánk István 2014. Nyelvi szocializáció – a nyelvi kódokról általánosságban. Nyelv és Tudomány 2014. december 23.

Jánk István 2014. Nyílt és zárt szereprendszerek a nyelvi kódok tükrében. Nyelv és Tudomány 2015. január 21.

Jánk István 2014. Amikor az iskola szembe kerül a családdal. Nyelv és Tudomány 2015. március 3.

Jánk István 2014. Mert az anyád vagyok! – Család és kommunikáció. Nyelv és Tudomány 2015. március 17.

Jánk István 2014. „Takarodj már ki játszani, ...kérlek!” – A társadalmi kontroll. Nyelv és Tudomány 2015. április 8.

Jánk István 2014. Mérhető-e a megjósolhatóság? Nyelv és Tudomány 2015. május 6.

Réger Zita 2001. Bernstein nézetei a nyelvi hátrány eredetéről. In: Réger Zita: Utak a nyelvhez. Második kiadás. Soros Alapítvány – MTA Nyelvtudományi Intézet, Budapest. 91–97. (A teljes kötet.)

Bende Lilla 2013. Nyelvi szocializáció és oktathatóság. (Prezi)

Bernstein, Basil 1971. Társadalmi osztály, nyelv és szocializáció. Valóság 14/11: 47–57.

Bernstein, Basil 1975. Nyelvi szocializáció és oktathatóság. In: Pap Mária−Szépe György szerk.: Társadalom és nyelv. (Szociolingvisztikai írások). Budapest, Gondolat Kiadó. 393−431. = Meleg Csilla szerk. 1996. Iskola és társadalom I. (Szöveggyűjtemény). Pécs, JPTE Tanárképző Intézet. 131–150.

Lawton, Denis 1974. Társadalmi osztály, nyelv és oktatás. Budapest, Gondolat Könyvkiadó.

Pap Mária 1978. Egy elmélet — két elmélet — avagy nem elmélet? (Basil Bernstein elméleti írásainak vizsgálata.) A Magyar Tudományos Akadémia Nyelv és Irodalomtudományok Osztályának Közleményei 30: 183–209.

Pap Mária 1982. A Bernstein-féle szociolingvisztikai elmélet kritikai elemzéséhez. Általános Nyelvészeti Tanulmányok 14: 75–86.

Wardhaugh, Ronald 1995. Bernstein és a „kódok”. In: Wardhaugh, Ronald: Szociolingvisztika. Budapest, Osiris. 294–299.

 

6. Basil Bernstein elmélete Magyarországon és az iskolai nyelvi hátrány

Bíró Zoltán 1984. A környezet fogságában. (A nyelvi hátrányos helyzet vizsgálata). In: Bíró Zoltán: Beszéd és környezet. (Tanulmányok az anyanyelvhasználat köréből). Bukarest, Kriterion Könyvkiadó. 8–86.

Oláh Tibor 2001. Basil Bernstein elméleti munkáinak magyarországi recepciója. In: Bartha Magdolna–Stephanides Éva szerk.: A nyelv szerepe az információs társadalomban. (A X. Magyar Alkalmazott Nyelvészeti Kongresszus előadásainak válogatott gyűjteménye). Székesfehérvár, Kodolányi János Főiskola. 155–169.

Oláh Örsi Tibor 2005. Az iskolai sikertelenség szociolingvisztikai megközelítése. Új Pedagógiai Szemle 2005 július-augusztus.

Oláh Örsi Tibor 2006. A nyelvi hiányelmélet. In: Anyanyelvi nevelési tanulmányok II. Pécs, Iskolakultúra. 116–136.

Pap Mária 1977. Nyelv és hátrányos helyzet. (Kritikai előtanulmányok a hátrányos helyzet kutatásához). Kandidátusi értekezés. (Kézirat).

Pap Mária–Pléh Csaba 1972. Nyelvhasználat és társadalmi helyzet. (Szociolingvisztikai vizsgálat hatéves fővárosi gyerekek körében). Szociológia 1/2: 211–234.

Pléh Csaba–Pap Mária 1972. A szociális helyzet és a beszéd összefüggései az iskoláskor kezdetén. Valóság 15/2: 52–58.

Pléh Csaba–Pap Mária 1982. Hatéves gyerekek beszédében található társadalmi különbségek értelmezési lehetőségei. (Adalékok a Bernstein-féle kódelmélet bírálatához). Irodalom és Nyelvtudomány. (Acta Academiae Paedagogicae Nyíregyháziensis, tom 9/D. Nyíregyháza, Bessenyei György Tanárképző Főiskola. 134–143.

Réger Zita 1982. Lovári-magyar kétnyelvű cigánygyermekek nyelvi problémái az iskoláskor kezdetén. Irodalom és Nyelvtudomány. (Acta Academiae Paedagogicae Nyíregyháziensis, tom 9/D. Nyíregyháza, Bessenyei György Tanárképző Főiskola. 131–132.

Réger Zita 2001. Bírálatok, értelmezések Bernstein elméletével kapcsolatban; Hátrányos helyzet és nyelvi szocializáció: hazai vizsgálat az anya–gyermek kommunikáció és a társadalmi helyzet összefüggéseiről (részlet). In: Réger Zita: Utak a nyelvhez. Második kiadás. Budapest, Soros Alapítvány – MTA Nyelvtudományi Intézet. 97–104; 104–106, 119–120. (A teljes kötet.)

Moldova György: Kettős verseny hegedűre és írógépre.

 

7. A nyelvművelés mint intézményes nyelvirtás (a nyelvi megbélyegzés háttere)

Cseresnyési László: Nemzetközpontú nyelvtudomány. Részlet: Cseresnyési László 2005. Három arabeszk a nyelvészetről. In: Lanstyák István, Vančóné Kremmer Ildikó (szerk.), Nyelvészetről — változatosan. Segédkönyv egyetemisták és a nyelvészet iránt érdeklődők számára. Dunaszerdahely, Gramma Nyelvi Iroda, 11–33.

Kálmán László 2004. A nyelvművelés mint áltudomány. In: Büky László szerk.: A mai magyar nyelv leírásának újabb módszerei VI. (Nyelvleírás és nyelvművelés, nyelvhasználat, stilisztika). Szeged. 63–82.

Kis Tamás 2001. Kinek kell nyelvtörvény? HVG 23/46 (2001. november 17.): 61.

Kontra Miklós 1999. Lehet-e tisztán beszélni magyarul? In: Kontra Miklós: Közérdekű nyelvészet. Budapest, Osiris Kiadó. 15–19.

Kontra Miklós 2006. A magyar lingvicizmus és ami körülveszi. In: Sipőcz Katalin–Szeverényi Sándor szerk.: Elmélkedések nyelvekről, népekről és a profán medvéről. (Írások Bakró-Nagy Marianne tiszteletére). Szeged. 83–106.

Sándor Klára 2001. „A nyílt társadalmi diszkrimináció utolsó bástyája”: az emberek nyelvhasználata. Replika, 2001 november: 241–259.

Sándor Klára 2001. Nyelvművelés és ideológia. In: Sándor Klára szerk.: Nyelv, nyelvi jogok, oktatás. Szeged. 153–216.

Sándor Klára 2014. Intézményes nyelvirtás. In: Sándor Klára: Határtalan nyelv. Budapest, Szak Kiadó. 388–432.

T. Koós Imola 2013. Szilágyi N. Sándor: nincs olyan, hogy A Magyar Nyelv. Maszol 2013. november 29.

nyest.hu 2011. Kártékonykodók, ármánykodók. (Interjú Kis Tamással). Nyelv és Tudomány 2011. január 3.

A nyelvművelés kártékonyságáról és ármánykodásáról

 

8. A nyelvjárások el/megítéléséről (anyanyelvváltozat és identitás)

Borbély Alexandra beszélgetése a Klubrádióban, 2013. május 29.

Borbély Alexandra 2018. Milyen lehet csak egyvalamilyennek lenni… TEDx LibertyBridgeWomen, 2018. december 21.

Fejes László 2015. Reisz nélkül folytatja a köztévé. Nyelv és Tudomány, 2015. március 19.

Galán Angéla Szlovákmagyarok

Kertész Dalma 2011. Előny vagy hátrány a tájszólás a munkahelyen? HRportal, 2011.december 6.

Korb Angéla 2003. Német nemzetiségi oktatás diákszemmel. In: Kisebbségek együttélése 5. Pécs, Kisebbségkutató Közalapítvány Kuratóriuma. 61–65

Kontra Miklós 2006. A magyar lingvicizmus és ami körülveszi. In: Sipőcz Katalin–Szeverényi Sándor szerk.: Elmélkedések nyelvekről, népekről és a profán medvéről. (Írások Bakró-Nagy Marianne tiszteletére). Szeged. 83–106.

Leijailla 2014. Hogy járjon a bemondók nyelve? Nyelv és Tudomány, 2014. június 27.

Mögcsinátuk! Nagygyűlés Márki-Zay Péter győzelme után a hódmezővásárhelyi időközi választásokon, 2018.

Interjú Németh Miklóssal az Európa Rádióban (részlet), 2014. február 27. (2:04)

Rénhírek: Értekezés nyelvjárásban. Nyelv és Tudomány, 2013. március 26.

Sándor Klára 2014. Szólok, s ez megmondja, ki vagyok (részletek). In: Sándor Klára: Határtalan nyelv. Budapest, Szak Kiadó. 206–215, 226–229.

Sándor Klára 2015. Melyik a legszebb magyar nyelvjárás? Nyelv és Tudomány, 2015. június 25.

Sándor Klára–Langman, Juliet–Pléh Csaba 1998. Egy magyarországi ügynökvizsgálat tanulságai. (A nyelvváltozatok hatása a személypercepcióra). Valóság 1998/8: 29–40.

Molnár Karolina előadása: Döme Barbara: Júdás fia. XXVIII. Tompa Mihály Országos Verseny, 2019. III. kategória, próza.

Varró Dániel: Nyelvművelés (nyest.hu 2016. Ki mit művel a nyelvvel? Nyelv és Tudomány, 2016. május 17.)

 

9. A magyartanárok nyelvi előítéletessége

NYELVI ALAPÚ DISZKRIMINÁCIÓ AZ ISKOLÁBAN:

1. Jánk István 2014. Nem-e magyart tanítunk? Nyelv és Tudomány, 2014. június 13.

2. Jánk István 2014. Nem-e magyart tanítunk? – Kommenteljük a kommenteket. Nyelv és Tudomány, 2014. július 2.

3. Jánk István 2014. Nem-e magyart tanítunk? – A nyelvhelyesség félreértelmezése. Nyelv és Tudomány, 2014. július 22.

4. Jánk István 2014. Nem-e magyart tanítunk? – A nyelvi ideológiák. Nyelv és Tudomány, 2014. augusztus 1.

5. Jánk István 2014. Nem-e magyart tanítunk? – A társadalmi beidegződés. Nyelv és Tudomány, 2014. augusztus 15.

6. Jánk István 2014. Nem-e magyart tanítunk? – A gettó-érv. Nyelv és Tudomány, 2014. augusztus 27.

7. Jánk István 2014. Nem-e magyart tanítunk? – A tanárképzés és az ahhoz kapcsolódó tanári tevékenység. Nyelv és Tudomány, 2014. október 9.

Jánk István 2016. Hogyan vizsgáljunk nyelvi diszkriminációt? Nyelv és Tudomány 2016. április 21.

Jánk István 2018. Nem csak a tudás számít: az iskola tényleg bünteti az eltérő nyelvhasználatot. Nyelv és Tudomány, 2018. november 28.

Jánk István 2018. Nyelvi diszkrimináció és nyelvi előítéletesség a pedagógiai értékelésben. Négy ország gyakorló és leendő magyartanárainak körében végzett kutatás eredményei. Doktori értekezés. Nyitra.

Jánk István 2017. Nyelvi hátrány és diszkrimináció az iskolában. A nyelvi szocializáció jelentősége a tanuló értékelésébenSzociológiai Szemle 27/3: 27–47.

Jánk István 2018. Magyartanárok nyelvi előítéletessége határon innen és túl. Acta Universitatis de Carolo Eszterházy nominatae, Sectio Lingiustica Hungarica 64: 69–87.

Jánk István 2018. A nyelvi alapú diszkrimináció vizsgálatának módszertani korlátai és lehetőségei. Magyar Nyelvőr 142: l50–169 .

Jánk István 2019. Lingvicizmus a Kárpát-medence négy országának gyakorló és leendő magyartanárainál. Magyar Nyelvőr 143: 31–46.

Kálmán László: Mit művelünk? Taní-tani Online.

Kolozsi Ádám 2016. Hüjeség, hüjeségebb, leghüjeségebb. Index, 2016. április 11.

Molnár Cecília Sarolta 2014. Egy nyelvváltozat mind fölött? Taní-tani Online, 2014. március 17.

Németh Miklós 2020. A nyelvjárási beszéd megítélése a pedagógusok körében. Anyanyelv-pedagógia, 2020/1.

 

10. Iskolai nyelvi hátrány: megoldási kísérletek

A KIP módszer és a „nagy ötlet” – interjú Kovácsné Dr. Nagy Emesével. Modern Iskola, 2016. február 15.

Bartha Csilla 2002. Nyelvi hátrány és iskola. Iskolakultúra 12/6–7: 84–93.

Doros Judit 2012. A hejőkeresztúri csodaiskola: ha ilyen jó, miért nem követik többen? Népszabadság, 2012. március 4 .

Heltai János Imre 2015. Roma/cigány gyerekek kétnyelvűségének néhány magyarnyelv-pedagógiai vonatkozása. Anyanyelv-pedagógia, 2015/2.

Heltai János Imre 2016. Az egységes nyelvi repertoár pedagógiája. Magyar Nyelvőr 140: 407–427.

Heltai János Imre–Kulcsár Sándorné 2017. A romani beszéd és az óvoda: Beszédfejlesztési stratégiák és integrált kétnyelvűségi ideológiák Tiszavasváriban. Anyanyelv-pedagógia, 10/4: 47–59.

Heltai János Imre–Jani-Demetriou Bernadett–Kerekesné Lévai Erika–Olexa, Gergely 2017. „Olyan gyereksereget kaptam, akikről azt hittem, hogy buták” – Transzlingváló osztálytermek Tiszavasváriban. Új Pedagógiai Szemle 67/11–12: 28–49.

Komplex Instrukciós Program (honlap)

Komplex Instrukciós Program (Wikipédia)

Kontra Miklós 2017. A vernakuláris nyelvváltozat tisztelete. Magyar Nyelv 113: 100–107.

Kresztyankó Annamária 2017. Cigány tanulók és tanáraik nyelvi attitűdjei. Anyanyelv-pedagógia, 2017/3.

Mindenki továbbtanul a csodasuliból. IndexVideo, 2013. november 26.

Pataki Katalin 2012. A hejőkeresztúri csoda. Éva, 2012. október 31.

Transzlingvális osztálytermi kommunikáció és hatékony tanulásszervezés Tiszavasváriban

 

11. Nyelvi ideológiák 1.

Jánk István 2014. Mik azok a nyelvi ideológiák? Nyelv és Tudomány, 2014. május 9.

Kusala Orsolya 2019. „A nyelvek csak ideológiaként léteznek az emberek agyában”. Dunszt, 2019. július 17.

Laihonen, Petteri . A nyelvideológiák elmélete és használhatósága a magyar nyelvvel kapcsolatos kutatásokban. In: Hires-László Kornélia, Karmacsi Zoltán, Márku Anita szerk.: Nyelvi mítoszok, ideológiák, nyelvpolitika és nyelvi emberi jogok közép-európában elméletben és gyakorlatban. A 16. Élőnyelvi Konferencia előadásai. Tinta Könyvkiadó–II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola Hodinka Antal Intézete, Budapest–Beregszász. 20–27.

Lanstyák István 2014. Nyelvalakítás és nyelvi ideológiák. Pozsony: Comenius Egyetem.

Lanstyák István 2014. A nyelvi ideológiák néhány általános kérdéséről. In: Lanstyák István: Nyelvalakítás és nyelvi ideológiák. Pozsony: Comenius Egyetem. 139–152.

Lanstyák István 2017. Nyelvi ideológiák (általános tudnivalók és fogalomtár).

Tánczos Vilmos 2011. Csángó nyelvideológiák. In: Hires-László Kornélia, Karmacsi Zoltán, Márku Anita szerk.: Nyelvi mítoszok, ideológiák, nyelvpolitika és nyelvi emberi jogok közép-európában elméletben és gyakorlatban. A 16. Élőnyelvi Konferencia előadásai. Tinta Könyvkiadó–II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola Hodinka Antal Intézete, Budapest–Beregszász. 28–47.

Jánk István sorozata a nyest.hu-n a nyelvi ideológiákról:

1. http://www.nyest.hu/hirek/mik-azok-a-nyelvi-ideologiak

2http://www.nyest.hu/hirek/egysegben-az-ero-a-nyelvi-homogenizmus

3. http://www.nyest.hu/hirek/nyelvi-ideologiajaban-el-a-nemzet-a-nyelvi-nacionalizmus

4http://www.nyest.hu/hirek/alap-hogy-normal-a-nyelvi-standardizmus

5http://www.nyest.hu/hirek/bunko-vagy-bugsy-a-nyelvi-doktizmus

6http://www.nyest.hu/hirek/100-magyar-termek-a-nyelvi-purizmus

7http://www.nyest.hu/hirek/vedd-magad-a-nyelvi-protektivizmus

8http://www.nyest.hu/hirek/helytelenul-ugy-mondjuk-hogy-a-nyelvi-defektivizmus

9http://www.nyest.hu/hirek/fo-a-valtozatossag-a-nyelvi-pluralizmus

10. http://www.nyest.hu/hirek/modern-talking-a-nyelvi-modernizmus

11. http://www.nyest.hu/hirek/a-nyelv-celja-a-kommunikacio-a-nyelvi-kommunikacionizmus

12. http://www.nyest.hu/hirek/eljenek-a-nyelvjarasok-eljenek-a-falusi-nyelvhasznalok-eljen-a-nyelvi-ruralizmus

13http://www.nyest.hu/hirek/platon-mit-szolna-ahhoz-hogy-on-a-rola-elnevezett-nyelvi-ideologia-hive

14. http://www.nyest.hu/hirek/ha-nincs-akvariumod-buzi-vagy-logikus-nyelvi-ideologiak

15. http://www.nyest.hu/hirek/jozsef-leirt-ilyeneket-bezzeg-az-arany-janosek

 

12. Nyelvi ideológiák 2.

Lanstyák István 2009. Nyelvi ideológiák és filozófiákFórum Társadalomtudományi Szemle 11/1: 27–44.

Lanstyák István 2010. Nyelvhelyesség és nyelvi ideológia. In: Beke Zsolt–Lanstyák István–Misad Katalin szerk.: Hungarológia a szlovák kultúra kontextusában. Pozsony/Bratislava, Stimul. 117–145.

További szakirodalom:

  1. Réger Zita 1985. Beszámoló a „Halmozottan hátrányos helyzet és a nyelvi fejlettség” című folyamatban lévő kutatási projektum néhány eredményéről. Műhelymunkák a nyelvészet és társtudományai köréből 1: 87–118.

  2. Réger Zita 1987. Nyelvi szocializáció és nyelvhasználat magyarországi cigány nyelvi közösségekben. Műhelymunkák a nyelvészet és társtudományai köréből 3: 31–89.