Nyelvészeti filológiai szeminárium
2009/2010. tanév, őszi félév

 

A kurzus célja a hivatalos tantárgyleírás szerint az, hogy a hallgatókat segítse a nyelvészeti szakirodalom értő olvasásában és felhasználásában, mely képessé teheti őket a nyelvtudomány köréből származó információk, problémák, új jelenségek kritikus feldolgozására, illetve ennek szóban vagy írásban történő prezentálására. A tantárgy megismertet a legfontosabb nyelvészeti ismeretszerzési forrástípusokkal: szótártípusok, nyelvemléktárak, nyelvtanok, kézikönyvek, egyéb adattárak (névtárak, nyelvatlaszok), folyóiratok, periodikák. Bibliográfiák, hivatkozási rendszerek, keresési technikák. Számítástechnikai segédeszközök. Adatgyűjtési módszerek. Nyelvészeti dolgozatok szerkesztése.
Kötelező irodalom:
H. Bottyánfy Éva–Horváth Mária–D. Mátai Mária (1989): Bevezetés az egyetemi nyelvészeti tanulmányokba. Budapest.
Ajánlott irodalom:
Bárczi Géza–Benkő Loránd–Berrár Jolán (1967): A magyar nyelv története. Budapest. 581–92.
Gyurgyák János (2003): Szerkesztők és szerzők kézikönyve. Budapest.
Kiss Lajos (1994): Nyelvtörténeti szótáraink típusai. Magyar Nyelv 90: 400–11.

 

A szemináriumot és az egyes órákat három nagyobb téma köré csoportosítjuk:

1. témakör
Bevezetés a szótárkészítés titkaiba

  1. Tíz szlengszó és -kifejezés összegyűjtése saját középiskolájukból (legyen olyan fogalom a gyűjteményben, amire legalább három szót gyűjtenek (szinonimák), és legyen az adatok között legalább egy  nem egy szóból álló kifejezés is!) — Teljesítése: papíron beadandó a gyűjtött adatok listája! (Minden olyan információt írjanak le a szavakról, amit fontosnak tartnak!)

  2. Milyen információkat lehet tudni az adatokról? Nézzenek meg szótárakat, szlengszótárakat (a tájékoztatóikat is!), hogy milyen információkat adnak meg a szavakról (mi az, hogy címszó, szófaj, jelentés, stílusárnyalat stb.) A szótárak között legyen legalább 2 szlengszótárt, 1 értelmező szótárt, 1 történeti-etimológiai szótárt, 1 két nyelvű szótár. — Teljesítése: papíron beadandó a gyűjtött adatok listája, kiegészítve azokkal a szempontokkal, amelyek a szótárak alapján szokásosnak, fontosnak látszanak. (Beadandó az eddig készített, beadott, kijavítva visszakapott teljes anyag is!)

  3. a) A papír alapú cédulák készítése. (Mintákat a cédulákhoz itt találnak.) — Teljesítése: beadandó a gyűjtött anyag papíron kicédulázva. (Beadandó az eddig készített, beadott, kijavítva visszakapott teljes anyag is!)
    b) A bibliográfia készítés alapjai, a könyvek, könyvrészletek, tanulmányok leírása a biblográfiában, ennek technikai kivitelezése. (Ennek részletes leírását itt találják.) — Teljesítése: egy öt nyelvészeti bibliográfiai tételből álló lista elküldése csatolt fájlban az email-címemre; minimum egy könyv, egy könyvrészlet és egy folyóiratcikk legyen a műbek között.

  4. Az elektronikus „cédulázás”: adatbázisok készítése — Teljesítése: a cédulákon alkalmazott szempontok alapján egy elektronikus adatbázis* készítése a gyűjtött szlengszavakból és -kifejezésekből. (*adatbázis = egy Wordben készített táblázat, melynek oszlopai az egyes szempontokat tartalmazzák, egyes sorai pedig egy-egy adatot minden rávonatkozó információval. Beadandó az eddig készített, beadott, kijavítva visszakapott teljes anyag is!)

  5. a) El kell dönteni, milyen szlengszótárt készítünk: a szlengszótárak típusai. Elolvasni róla: Kis Tamás (1995): A magyar szlengszótárak. Magyar Nyelvjárások, 32: 79–94.
    b) Az adatbázisok szinkronizálása: azonos formátumban, azonos szempontok szerint: töltsék le az itt elérhető Word-fájlt, saját adatbázisuk adatait helyezzék el ebben! Semmilyen formai, sorrendi stb. dolgot ne változtassanak a táblázaton!  — Teljesítése: A kész táblázatokat páronként cseréljék ki, ellenőrizzék, korrigálják egymás munkáját, küldjék vissza a gazdájuknak, aki az email-címemre csatolt fájlban küldje el!

  6. Miből áll egy szócikk? A szócikk által nyújtott információk (vö. 2.). Elolvasni róla: Tájékoztató a szótár használatához. In: Kis Tamás: A magyar katonai szleng szótára. Debrecen, 2008. 71–79.

  7. Hogyan közli a szócikk az információkat: rövidítések, technikai kivitelezés — Teljesítése:

  8. A saját anyag kibővítése: a (szleng)szótárak átnézése, szerepel-e benne a gyűjtött szó, ezeket is kicédulázni — Teljesítése:

  9. A szövegszerkesztési ismeretek gyakorlása: egy feladatlap elkészítése, megválaszolása. (A feladatlap képformátumban elérhető az itt megadott linkeken: 1.oldal | 2. oldal | Szövege. A Word formátumban elkészített megoldást a megadott határidőre csatolt fájlként kell elküldeni az email-címemre. A csatolt fájl neve „hallgató_neve.doc” formátumú legyen. Egy kis segítség az idekapcsolódó ismeretek megszerzéséhezPDF.)

  10. Ellenőrizzék saját anyagukat az egyesített adatbázisban, a hibákat tartalmazó sorokat (tehát ne az egész egyesített adatbázist!) küldjék el nekem a szokott táblázatos formában!

  11. A szócikkek megformázása (adatbázisból szótár). (A kövér betűstílushoz Dutch font.) — Teljesítése:

  12. A szótár elkészítése: címválasztás, előszó, tájékoztató, rövidítésjegyzék, kereszthivatkozások, fejléc, két hasáb, bekezdésformázás stb. — Teljesítése:

 

2. témakör
Néhány nyelvészeti képzésben kevésbé
tárgyalt kérdés

  1. Az írás története (Az órán kivetített anyag)

  2. Az írás története II. Írásrendszerek (Az órán kivetített anyag)

  3. Az írás története III. A nem alfabetikus írásrendszerek (Az órán kivetített anyag)

  4. Az írás története IV. A betűírások (Az órán kivetített anyag)

––––––––––––––––––––
 

3. témakör
Aktuális kérdések, melyeket a hallgatók hoznak, én meg megválaszolok — vagy nem

 

Tankönyv:

Kötelező olvasmányok:

Ajánlott olvasmányok:

Egyéb olvasmányok:

Alapfogalmak:

(A tanulmányaikban előforduló nyelvészeti fogalmak meghatározását az alábbi művekben, illetve betűrendes terminusmagyarázataikban találhatják meg)

Utolsó módosítás: 2009. november 10.