Nyelvészeti filológiai szeminárium
2009/2010. tanév, őszi félév
A kurzus célja a hivatalos tantárgyleírás szerint az,
hogy a hallgatókat segítse a nyelvészeti szakirodalom értő olvasásában és
felhasználásában, mely képessé teheti őket a nyelvtudomány köréből származó
információk, problémák, új jelenségek kritikus feldolgozására, illetve ennek
szóban vagy írásban történő prezentálására. A tantárgy megismertet a
legfontosabb nyelvészeti ismeretszerzési forrástípusokkal: szótártípusok,
nyelvemléktárak, nyelvtanok, kézikönyvek, egyéb adattárak (névtárak,
nyelvatlaszok), folyóiratok, periodikák. Bibliográfiák, hivatkozási rendszerek,
keresési technikák. Számítástechnikai segédeszközök. Adatgyűjtési módszerek.
Nyelvészeti dolgozatok szerkesztése.
Kötelező irodalom:
H. Bottyánfy Éva–Horváth Mária–D. Mátai Mária (1989): Bevezetés az egyetemi
nyelvészeti tanulmányokba. Budapest.
Ajánlott irodalom:
Bárczi Géza–Benkő Loránd–Berrár Jolán (1967): A magyar nyelv története.
Budapest. 581–92.
Gyurgyák János (2003): Szerkesztők és szerzők kézikönyve. Budapest.
Kiss Lajos (1994): Nyelvtörténeti szótáraink típusai. Magyar Nyelv 90:
400–11.
A szemináriumot és az egyes órákat három nagyobb téma köré csoportosítjuk:
1. témakör
Bevezetés a
szótárkészítés titkaiba
Tíz szlengszó és -kifejezés összegyűjtése saját középiskolájukból (legyen olyan fogalom a gyűjteményben, amire legalább három szót gyűjtenek (szinonimák), és legyen az adatok között legalább egy nem egy szóból álló kifejezés is!) — Teljesítése: papíron beadandó a gyűjtött adatok listája! (Minden olyan információt írjanak le a szavakról, amit fontosnak tartnak!)
Milyen információkat lehet tudni az adatokról? Nézzenek meg szótárakat, szlengszótárakat (a tájékoztatóikat is!), hogy milyen információkat adnak meg a szavakról (mi az, hogy címszó, szófaj, jelentés, stílusárnyalat stb.) A szótárak között legyen legalább 2 szlengszótárt, 1 értelmező szótárt, 1 történeti-etimológiai szótárt, 1 két nyelvű szótár. — Teljesítése: papíron beadandó a gyűjtött adatok listája, kiegészítve azokkal a szempontokkal, amelyek a szótárak alapján szokásosnak, fontosnak látszanak. (Beadandó az eddig készített, beadott, kijavítva visszakapott teljes anyag is!)
a) A papír alapú cédulák
készítése. (Mintákat a cédulákhoz itt találnak.)
— Teljesítése: beadandó a gyűjtött anyag papíron kicédulázva. (Beadandó
az eddig készített, beadott, kijavítva visszakapott teljes anyag is!)
b) A bibliográfia készítés alapjai, a könyvek, könyvrészletek,
tanulmányok leírása a biblográfiában, ennek technikai kivitelezése. (Ennek
részletes leírását itt találják.) — Teljesítése:
egy öt nyelvészeti bibliográfiai tételből álló lista elküldése csatolt
fájlban az email-címemre; minimum egy könyv, egy könyvrészlet és egy
folyóiratcikk legyen a műbek között.
Az elektronikus „cédulázás”: adatbázisok készítése — Teljesítése: a cédulákon alkalmazott szempontok alapján egy elektronikus adatbázis* készítése a gyűjtött szlengszavakból és -kifejezésekből. (*adatbázis = egy Wordben készített táblázat, melynek oszlopai az egyes szempontokat tartalmazzák, egyes sorai pedig egy-egy adatot minden rávonatkozó információval. Beadandó az eddig készített, beadott, kijavítva visszakapott teljes anyag is!)
a) El kell dönteni, milyen
szlengszótárt készítünk: a szlengszótárak típusai. Elolvasni róla: Kis Tamás
(1995): A magyar
szlengszótárak. Magyar Nyelvjárások, 32: 79–94.
b) Az adatbázisok szinkronizálása: azonos formátumban, azonos
szempontok szerint: töltsék le az itt elérhető
Word-fájlt, saját adatbázisuk adatait helyezzék el ebben! Semmilyen
formai, sorrendi stb. dolgot ne változtassanak a táblázaton! —
Teljesítése: A kész táblázatokat páronként cseréljék ki, ellenőrizzék,
korrigálják egymás munkáját, küldjék vissza a gazdájuknak, aki az
email-címemre csatolt fájlban küldje el!
Miből áll egy szócikk? A szócikk által nyújtott információk (vö. 2.). Elolvasni róla: Tájékoztató a szótár használatához. In: Kis Tamás: A magyar katonai szleng szótára. Debrecen, 2008. 71–79.
Hogyan közli a szócikk az információkat: rövidítések, technikai kivitelezés — Teljesítése:
A saját anyag kibővítése: a (szleng)szótárak átnézése, szerepel-e benne a gyűjtött szó, ezeket is kicédulázni — Teljesítése:
A szövegszerkesztési ismeretek gyakorlása: egy feladatlap elkészítése, megválaszolása. (A feladatlap képformátumban elérhető az itt megadott linkeken: 1.oldal | 2. oldal | Szövege. A Word formátumban elkészített megoldást a megadott határidőre csatolt fájlként kell elküldeni az email-címemre. A csatolt fájl neve „hallgató_neve.doc” formátumú legyen. Egy kis segítség az idekapcsolódó ismeretek megszerzéséhezPDF.)
Ellenőrizzék saját anyagukat az egyesített adatbázisban, a hibákat tartalmazó sorokat (tehát ne az egész egyesített adatbázist!) küldjék el nekem a szokott táblázatos formában!
A szócikkek megformázása (adatbázisból szótár). (A kövér betűstílushoz Dutch font.) — Teljesítése:
A szótár elkészítése: címválasztás, előszó, tájékoztató, rövidítésjegyzék, kereszthivatkozások, fejléc, két hasáb, bekezdésformázás stb. — Teljesítése:
2. témakör
Néhány
nyelvészeti képzésben kevésbé
tárgyalt kérdés
Az írás története (Az órán kivetített anyag)
Az írás története II. Írásrendszerek (Az órán kivetített anyag)
Az írás története III. A nem alfabetikus írásrendszerek (Az órán kivetített anyag)
Az írás története IV. A betűírások (Az órán kivetített anyag)
––––––––––––––––––––
3. témakör
Aktuális kérdések, melyeket a hallgatók hoznak, én meg megválaszolok —
vagy nem
Tankönyv:
Kötelező olvasmányok:
Ajánlott olvasmányok:
Egyéb olvasmányok:
Alapfogalmak:
(A tanulmányaikban előforduló nyelvészeti fogalmak meghatározását az alábbi művekben, illetve betűrendes terminusmagyarázataikban találhatják meg)
Utolsó módosítás: 2009. november 10.